تبیان، دستیار زندگی
به فكر مربی خارجی هم باشیم یكی از محبوبترین بازیكنان فوتبال ایران و حماسه ساز ملبورن این روزها قصد دارد تا كفشهای خود را آویزان كند و از دنیای بازیگری فوتبال كناره گیری كند. خداداد عزیزی مرد دوست داشتنی فوتبال ایران بعد از چ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خداداد عزیزی:قلعه نوعی مربی جسور و شجاعی است

به فكر مربی خارجی هم باشیم


یكی از محبوبترین بازیكنان فوتبال ایران و حماسه ساز ملبورن این روزها قصد دارد تا كفشهای خود را آویزان كند و از دنیای بازیگری فوتبال كناره گیری كند.

خداداد عزیزی مرد دوست داشتنی فوتبال ایران بعد از چندین و چند سال حضور پرافتخار در فوتبال ایران و تبدیل شدن به یك اسطوره، آرام آرام خود را بازنشسته می كند و در تدارك بازی خداحافظی اش است.

عزیزی در باشگاه ابومسلم كه كه فوتبالش را از آنجا آغاز كرد بازگشته و به عنوان رئیس سازمان فوتبال و مشاور عالی مدیر عامل مشغول به كار شده است.

به هر حال زندگی او با فوتبال در هم آمیخته شده و حماسه ساز هیچ وقت نمی تواند از آن به دور باشد.

عزیزی انتخاب قلعه نوعی را به عنوان سرمربی تیم ملی به فال نیك می گیرد و امیدوار است كه این جوانگرایی همچنان ادامه داشته باشد. خدادادعزیزی گفت و گویی با گروه فوتبال خبرگزاری ورزش ایران ایپنا، انجام داد و در خصوص آینده فوتبال ایران صحبت كرد.

انتخاب امیر قلعه نوعی به عنوان سرمربی تیم ملی ایران را چگونه ارزیابی می كنی؟

با توجه به اینكه زمان كوتاهی برای شركت در مسابقات مقدماتی جام ملتها پیش داریم، بحث مربی خارجی به هیچ عنوان نمی توانست به ما كمك كند و باید تحت هر شرایطی یك مربی ایرانی روی نیمكت می نشاندیم. قلعه نوعی نیز یك مربی خوب و جوان است كه می تواند در این برهه زمانی كمك شایانی به تیم ملی انجام بدهد.

آیا به نظر شما، قلعه نوعی در بین تمام گزینه های موجود، بهترین بود؟

گزینه های زیادی مطرح شدند و من به هیچ عنوان قصد ندارم تا برای این گزینه ها ارزشیابی انجام بدهم. ولی قلعه نوعی در بین آنها جوانتر بود و قطعا بعضی از مسائل مثل جسارت و نتایجی كه استقلال در فصل گذشته كسب كرده بود باعث شد تا او به عنوان سرمربی انتخاب شود.

 آیا قلعه نوعی می تواند تیم ملی را متحول كند؟

به هر حال او یك مربی موفق طی چند سال گذشته بوده و قطعا توانایی ایجاد تحول در تیم ملی را دارد ولی ما نباید از كنار بحث آوردن یك مربی بزرگ خارجی نیز غافل شویم.

 یعنی به اعتقاد تو انتخاب قلعه نوعی یك هدف كوتاه مدت بوده و برای بلند مدت همچنان بحث مربی خارجی مطرح است؟

من سیاست فدراسیون یا سازمان را در خصوص انتخاب یك مربی داخلی یا خارجی برای درازمدت را نمی دانم ولی فكر می كنم باید یك مربی بزرگ خارجی را به ایران بیاوریم و او با قلعه نوعی همكاری كند. این دقیقا همان كاری است كه اكثر كشورهای صاحب فوتبال انجام دادند.

مثلا پكرمن را بیاورند و قلعه نوعی نیز به عنوان دستیار در كنار او قرار بگیرد به این ترتیب در دراز مدت اصلا نیازی به امثال پكرمن نخواهیم داشت و قلعه نوعی نیز این توانایی را دارد تا در انجام این كار موفق باشد. مثلا در تیم ملی آلمان «لو» در كنار كلینزمن قرار گرفت و این كار در ایران هم می‌تواند انجام شود.

پس همچنان به مربی خارجی اعتقاد داری، این طور نیست؟

من می‌گویم كه برای آینده فوتبال ایران حضور افرادی مثل پكرمن، هیدینگ و اسكولاری بسیار خوب است و باید این كار را در دستور برنامه‌های خودمان قرار دهیم.

نظرت راجع به فرستادن تیم امید به مسابقات جام ملت‌ها چیست؟

اتفاقا این همان مساله‌ای است كه چندی پیش اعلام كردم و صد در صد با آن موافق هستم. بهتر است تیم ملی امید را با تقویت و اضافه كردن چند بازیكن باتجربه، راهی جام ملت‌ها كنیم و همان تیم را برای مسابقات مقدماتی جام جهانی آماده كنیم.

و این دقیقا همان كاری است كه كره و ژاپن انجام می‌دهند؟

در واقع تمام دنیا این كار را انجام می‌دهند، باید جوانگرایی كنیم. قهرمانی در جام ملت‌ها چه ارزشی دارد، به نظر من حضور در جام جهانی خیلی مهم‌‌تر از قهرمانی در جام ملت‌های آسیا است.

از بحث تیم ملی دور شدیم، آیا به طور كلی از فوتبال خداحافظی كردی؟

كاملا از دنیای بازیكنی فوتبال خداحافظی كردم و در حال حاضر نیز باشگاه ابومسلم و همین طور پاس برنامه‌هایی برای بازی خداحافظی‌ام در سر دارند كه این قضیه هم پیشنهاد مسؤولان بود نه خود من. به هر حال كفش‌هایم را به دیوار آویختم.

در حال حاضر چه پستی در ابومسلم داری؟

رئیس سازمان فوتبال و مشاور عالی مدیرعامل ابومسلم هستم.

وضعیت ابومسلم را برای فصل آینده چگونه ارزیابی می‌كنی؟

ما نتوانستیم به طور مناسب یارگیری كنیم و به همین منظور با بردار خوانده خودمان یعنی پاس وارد همكاری شدیم از بازیكنان جوان آنها و یا هر كسی كه می‌تواند به ما كمك كند استفاده می كنیم. به هر حال ما تیموریان و بادامكی را از دست داده‌ایم و باید به گونه‌ای جای آنها را پر كنیم.

وضعیت مربیگری ابومسلم در فصل آینده چگونه است؟

میثاقیان با قدرت به كار خود ادامه خواهد داد و قطعا در فصل آینده سعی می‌كنیم ابومسلم قدرتمندی را وارد لیگ برتر كنیم.