تبیان، دستیار زندگی
گزارشات اخیر در رابطه با فواید روغن ماهی غیر قابل باور است. تحقیقات نشان داده است که اسیدهای چرب امگا 3 که داخل روغن ماهی می‌باشند خطر حمله‌ی های قلبی، سکته و فشار خون بالا را کم می‌کند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غذای جادویی برای قلب و مغز


گزارشات اخیر در رابطه با فواید روغن ماهی غیر قابل باور است. تحقیقات نشان داده است که اسیدهای چرب امگا 3 که داخل روغن ماهی می‌باشند خطر حمله‌ی های قلبی، سکته و فشار خون بالا را کم می‌کند.

امگا 3

بر این اساس انجمن قلب امریکا به افراد سالم توصیه می‌کند که حداقل 2 بار در هفته ماهی‌های پرچرب بخورند. افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی باید در روز حدود 1000 میلی گرم امگا 3 مصرف کنند و می‌توانند از پزشکشان درباره استفاده از مکمل‌های امگا 3 سؤال کنند.

- مطالعات اخیر نشان می‌دهد که فواید امگا 3 فقط مخصوص قلب نیست و بررسی می‌کند که چگونه این اسیدهای چرب نقش مثبت خودشان را در داخل بدن ما ایفا می‌کنند.

- تحقیقات انجام شده در دانشگاه بارسلون نشان داد که موش‌های چاقی که با رژیم امگا 3 تغذیه می‌شوند، حساسیتشان نسبت به انسولین افزایش می‌یابد.

اگر این کشفیات برای انسان هم درست باشد، این عکس‌العمل انسولین می‌تواند کاهش خطر دیابت را به دنبال داشته باشد.

- دیگر دانشمندان در حال جمع آوری مدارکی از طب قدیم هستند که روغن ماهی می‌تواند عملکردهای تشخیص مغزی را بهبود بخشد. یک تیم امریکایی و کانادایی گزارش کردند طی سه مطالعه‌ای که روی نوزادان انجام داده بودند، به طور تصادفی به این نوزادان دو نوع غذا دادند. یک سری از نوزادان را با غذاهای استاندارد معمولی حاوی امگا 3 و گروه دیگر را با شیرهای فرموله ی غنی شده با امگا 3 تغذیه کردند. نتیجه این بود که آن‌هایی که امگا 3 غنی شده دریافت کرده بودند عملکرد مغزی‌شان بهتر بود.

- در طی مطالعات دیگر که در کشور سوئد انجام شد، نشان داده شد که نوجوانان پسری که هفته‌ای یک بار ماهی خورده بودند، ضریب هوشی‌شان 7 درصد بالاتر از آن‌هایی بود که اغلب ماهی کمتری می‌خوردند. مصرف ماهی بیشتر از یک بار در هفته ضریب هوشی را 12 درصد بیشتر از آن‌هایی که به ندرت ماهی می خورند بالا می‌برد.

- یک تیم بین‌المللی نیز مطالعه ای را در موش‌ها دنبال کرده است مبنی بر این که چه طور اسید چرب امگا 3 در روغن ماهی (PHA) عملکرد محافظتی خودش را انجام می‌دهد؛ دانشمندان نشان دادند که بدن، PHA را به ترکیبی که D2 resolvin نامیده می‌شود، تبدیل می‌کند که این ترکیب از چسبندگی نتروفیل ها (نمونه ای از گلبول‌های سفید) به دیواره‌های رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند و یک عکس‌العمل التهابی در برابر عفونت را در موش‌ها شروع می‌نماید.

مصرف ماهی بیشتر از یک بار در هفته ضریب هوشی را 12 درصد بیشتر از آن‌هایی که به ندرت ماهی می خورند بالا می‌برد

بسیاری از بیماری‌ها نظیر بیماری‌های قلبی- عروقی و آرتریت با افزایش میزان التهاب در این نواحی ارتباط مستقیم دارد. مصرف امگا 3 با کاهش التهاب اندام‌ها از ابتلا به بیماری‌های مزمنی که اشاره شد، پیشگیری می‌کند.

به نظر می‌رسد که D2 resolvin یک نمونه خیلی خوب و پایه ای برای داروهای ضدالتهابی می‌باشد. از این دارو به عنوان یک درمان جدید در بیماری‌هایی مانند عفونت‌ها، آسم، خشکی چشم و آرتریت ها استفاده می‌شود. برخلاف دیگر داروهای ضدالتهابی، به نظر نمی‌رسد که این دارو سیستم ایمنی را تضعیف کند.

ترجمه: معصومه آیت اللهی

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


اگر می‌خواهید با کارشناسان تغذیه‌ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

تاثیر امگا 3 بر سلامت چشم‌ها

خواص ماهی و امگا 3 موجود در آن

فواید اُمگا-3 در غذاهای دریایی

چربی امگا- 3 باعث بهبود افسردگی و اسکیزوفرنی می‌شود

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.