تبیان، دستیار زندگی
بچه‌ها در سنین رشد هستند بنابراین دریافت پروتئین باید در برنامه غذایی‌شان در نظر گرفته شود و مصرف منابع پروتئینی نظیر گوشت و تخم‌مرغ برایشان بسیار اهمیت دارد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کوفته تخم‌مرغی؛ غذایی برای کودکان

یک پیشنهاد به والدینی که فرزندشان در سن رشد است


بچه‌ها در سنین رشد هستند بنابراین دریافت پروتئین باید در برنامه غذایی‌شان در نظر گرفته شود و مصرف منابع پروتئینی نظیر گوشت و تخم‌مرغ برایشان بسیار اهمیت دارد...

کوفته تخم‌مرغی

گاهی بچه‌ها از خوردن این مواد غذایی امتناع می‌کنند. در این صورت با به کار بردن ترفندهای خلاقانه می‌توان از بروز کمبودهای احتمالی در اثر مصرف نکردن این خوراکی‌ها پیشگیری کرد. پختن کوفته تخم‌مرغی نیز یکی از آن ترفندهاست.

واقـعـیـتـی دربـاره ایـن غذا

در دستور تهیه‌ی این غذا پودر جوانه گندم ذکر شده است اما از آنجا که پودر جوانه گندم خاصیتی ندارد، توصیه می‌شود از جوانه گندم تازه و پوره شده در تهیه مایه داخل کوفته استفاده کنید. به این ترتیب دریافت ویتامین‌ها و املاحی که هدف از مصرف جوانه گندم نیز دریافت این مواد مغذی است، حتمی خواهد شد.

نکته دیگر اینکه حتماً این غذا را با روغن مخصوص سرخ کردن تهیه کنید تا در دمای بالای سرخ کردن احتمال ایجاد ترکیب‌هایی که سلامت بدن را به خطر می‌اندازند، پایین بیاید.

مـقـدار کـالـری

این غذا در مجموع 1180 کیلوکالری انرژی دارد که در صورت به دست آمدن 10 عدد کوفته، هر یک دارای 118 کیلوکالری انرژی است. البته همراه کردن نان با این غذا کالری دریافتی را حداقل 180 کیلوکالری بیشتر خواهد کرد.

مـواد لازم برای 3 نفر:

* سیب‌زمینی متوسط                                    2 عدد                         160 کیلوکالری

* تخم مرغ آب پز                                             1 عدد                         100 کیلوکالری

* تخم مرغ زده شده                                        1 عدد                         100 کیلوکالری

* جعفری خرد شده                                        1 لیوان                          25 کیلوکالری

* پیاز رنده شده                                              1 عدد                           15 کیلوکالری

* گوشت چرخ کرده                                         100 گرم                       180 کیلوکالری

* جوانه گندم                                                  30 قاشق غذاخوری      80 کیلوکالری

* پودر سوخاری                                               6 قاشق غذا خوری      160 کیلو کالری

* روغن مخصوص سرخ کردن                            4 قاشق غذا خوری      360 کیلوکالری

* نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، و زعفران             به میزان دلخواه            0 کیلوکالری

طـرز تـهـیـه

* ابتدا سیب‌زمینی‌ها را آب‌پز کنید.

* تخم‌مرغ پخته شده را نیز به تکه‌های کوچکی درآورید.

* در تابه‌ای دیگر، گوشت چرخ‌کرده را همراه پیاز و ادویه‌ها سرخ کنید.

* جعفری خردشده و جوانه گندم را به آن بیفزایید و کمی تفت دهید.

* در مرحله بعد، سیب‌زمینی‌های پخته را پوست بگیرید و پوره کنید، کمی از آن را بردارید و به صورت دایره‌ای درآورید و داخل آن را با کمی مایه گوشت و تکه‌های تخم‌مرغ آب‌پز پر کنید و به صورت گلوله‌ای درآورید.

* گلوله‌ها را در تخم‌مرغ زده‌شده و پودر سوخاری بغلتانید و در روغن سرخ کنید.

گوشت چرخ کرده

گـوشـت چـرخ‌کـرده؛ مـنـبـع آهـن

گوشت قرمز از منابع پروتئین و آهن است که هر دو برای رشد کودکان ضروری هستند. پروتئین‌ها به ساخت بافت‌ها و ترکیب‌هایی که برای تقسیم سلولی و رشد مورد نیاز هستند کمک می‌کند و انرژی لازم را برای ماهیچه‌ها فراهم می‌کنند، و آهن در اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها دخالت دارد و کمبودش باعث اختلال در تکامل ذهنی و حرکتی کودکان، مشکل‌های یادگیری و اختلال حافظه می‌شود. به همین دلیل دریافت به اندازه‌ی این ماده معدنی برای کودکان ضروری است.

البته به علت آسیب‌پذیر بودن بچه‌ها به عوامل آلودگی از باکتری‌ها گرفته تا انواع انگل‌ها، توصیه می‌شود گوشت از مراکز معتبر و به صورت بسته‌بندی تهیه شود.

جعفری

جـعـفـری؛ مـنـبـع ویـتـامـیـن C

بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند جعفری منبع آهن است در حالی که این سبزی برگ سبز از منابع عالی ویتامین C محسوب می‌شود و همراه شدن این ویتامین با آهن، جذب این ماده معدنی را افزایش خواهد داد، بنابراین در صورت مصرف کافی گوشت به عنوان منبع آهن و جعفری به عنوان منبع ویتامین C، احتمال ابتلا به کم‌خونی کاهش می‌یابد. البته حرارت دادن این سبزی، مقدار ویتامین موجود در آن را خواهد کاست بنابراین بهتر است آن را تازه مصرف کنید یا تا آنجا که امکان دارد، کمتر حرارت بدهید. علاوه بر این، جعفری از منابع فیبر نیز است و افزودن آن به برنامه غذایی بچه‌هایی که از یبوست رنج می‌برند، می‌تواند مفید باشد. نباید فراموش کنید که هر لیوان جعفری یک واحد سبزی محسوب می‌شود 25 کیلوکالری انرژی دارد و باید مقدار کالری آن را در کل انرژی مورد نیاز روزانه محاسبه کرد.

سیب زمینی

سـیـب‌زمـیـنـی؛ مـنـبـع انــرژی

این ماده غذایی از منابع کربوهیدرات است و به راحتی جذب می‌شود، به همین دلیل مصرف آن برای بچه‌هایی که کمبود وزن دارند، مفید است. سیب‌زمینی مقداری آهن نیز دارد - البته درست در زیر پوست - به همین دلیل توصیه می‌شود برای دریافت این آهن، سیب‌زمینی را آب‌پز تهیه کنید تا با کندن نازک پوست آن، این ماده از بین نرود. فراموش نکنید که هر سیب‌زمینی متوسط، یک واحد نان و غلات محسوب می‌شود و 80 کیلوکالری انرژی دارد که باید در کل کالری دریافتی روزانه در نظر گرفته شود.

همراه این غذا

می‌توانید در کنار این غذا، چند برش سیب‌زمینی سرخ‌کرده همراه سس گوجه‌فرنگی خانگی سرو کنید. قارچ نیز از سبزی‌هایی است که بچه‌ها از خوردن آن لذت می‌برند. البته همراه کردن یک پیمانه برنج یا آب پرتقال تازه هم می‌تواند به هر چه کامل‌تر شدن وعده غذایی‌تان کمک کند زیرا این غذا منبع پروتئین و آهن است که هر دوی آن‌ها برای رشد و تکامل در این سنین بسیار مورد نیازند.

اگر کودکتان یبوست دارد

بهتر است جعفری و جوانه گندم بیشتری در تهیه این کوفته‌ها استفاده کنید زیرا فیبر آن‌ها حرکات دستگاه گوارش را افزایش خواهد داد. در ضمن، ریختن یک قاشق مرباخوری روغن زیتون روی کوفته‌های سرخ‌شده نیز می‌تواند شدت یبوست را کاهش دهد.

اگر کودکتان لاغر است

این غذا ترکیب مناسبی از مواد غذایی مختلف است البته می‌توان برای افزایش کالری دریافتی، کمی پنیر پیتزا نیز به مایه داخل کوفته اضافه کرد. در ضمن، خوردن این غذا با شربت آب‌لیمو و آب پرتقال هم می‌تواند اشتها را افزایش دهد.

اگر کودکتان کم‌خون است

می‌توان به این محتویات، عدس هم اضافه کرد. به این ترتیب میزان آهن دریافتی افزایش خواهد یافت. البته همراه کردن این غذا با سبزی‌هایی مانند گوجه‌فرنگی و هویج هم می‌تواند جذب این ماده معدنی را افزایش دهد.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: هفته نامه سلامت – شماره 344 - ساقی اخوان

مطالب مرتبط:

روش تهیه‌ی کوفته با گوشت ماهی

روش تهیه‌ی کوفته کبابی

روش تهیه‌ی کوفته‌ی هویج

کوفته قلقلی گشنیز دار با سس آلوی زنجبیلی

آشنایی با روش تهیه‌ی کوفته آدانا

کوفته نخودی (تویسرکان)

کوفته کاناپه

کوفته‌ی سوئدی

کوفته شیرین (کرمانشاه)

ریزه کوفته؛ خوراکی آذری

کوفته شوید باقلا

کوفته پل پتا

کوفته لوبیا سفید

کوفته برنجی

کوفته با سس گوجه و بادمجان (غذای هندی)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.