تبیان، دستیار زندگی
جوش صورت به شکل‌های گوناگونی بروز می‌کند. جوش ساده، عفونی، کورک، دانه‌های سر‌سیاه، دانه‌های سفید و دانه‌های سرخ از اشکال متفاوت جوش هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جوش صورت؛ عوامل ایجاد و راه‌های برطرف كردن آن

جوش


جوش صورت به شکل‌های گوناگونی بروز می‌کند. جوش ساده، عفونی، کورک، دانه‌های سر‌سیاه، دانه‌های سفید و دانه‌های سرخ از اشکال متفاوت جوش هستند.


یبوست، کم‌خونی، ناراحتی‌های قاعدگی و تغذیه  نادرست از عوامل مهم بروز جوش زیاد هستند. بنابراین ویتامین‌های E,D,B,A  در درمان جوش تاثیر فراوانی دارند. مهم‌ترین منابع این نوع ویتامین‌ها نیز  سبزی، میوه‌ها، جگر و سبوس غلات است. همچنین باید گوشزد کنم که نگرانی و هیجان هم ممکن است موجب ایجاد جوش شود. همچنین بی‌خوابی، کم‌خوابی و بد‌خوابی هم می‌تواند موجب جوش صورت شود.

یبوست، کم‌خونی، تغذیه نادرست و استرس از عواملی است که موجب ایجاد جوش می‌شوند. افرادی که پوست‌شان زیاد جوش می‌زند، باید از مصرف کردن مواد قندی و چرب خودداری کنند و به جای خوردن شیرینی، شکلات و غذاهای سرخ‌شده و پرادویه، در رژیم غذایی روزانه خود از آب، سبزی و میوه‌های تازه استفاده کنند.

درمان جوش صورت بسته به نوع جوش انجام می‌گیرد. به طور کلی شست‌و‌شوی مکرر نواحی جوش به ویژه با صابون‌هایی که اسیدیته هستند و از خود بقایایی به جا نمی‌گذارند، در جلوگیری از تشکیل جوش جـدید تا حـد زیادی مؤثر است و به درمان هم کمک می‌كنند.

ویتامین‌های C, E, B, A در درمان جوش تأثیر فوق‌العاده ای دارند. این ویتامین‌ها را در سبزی‌ها، میوه‌ها، سبوس غلات و جگر می‌توانید پیدا کنید؛

هم‌زمان با رژیم غذایی مناسبی كه گرفته‌اید، نکات زیرا را هم فراموش نکنید:

* جوش صورت را با نوک ناخن‌تان تحریک نکرده و آن را جدا نکنید. قشری که روی جوش را پوشانده، محافظ پوست است و نمی‌گذارد آلودگی‌ها وارد پوست شود. این قشر اگر از بین برود، جوش عفونی می‌شود و حتی پس از بهبود جوش، جای آن در صورت می‌ماند.

* با صابون‌های ضدعفونی‌کننده، پوست‌تان را تمیز کنید و روی جوش‌ها را پاک کنید تا ازگسترش آن جلوگیری شود.

* برای این‌که پوست‌تان جوش نزند، باید چربی‌ها را از سطح پوست پاک کنید. هر روز صبح و آخر شب پوست صورت‌تان را شسته و پاک کنید. بهتر است برای این‌که هم پوست‌تان را تمیز کنید و هم دانه‌های سرسیاه را از بین ببرید، از صابون‌های ضدعفونی‌کننده استفاده کنید.

* اگر می‌خواهید پوست صورت‌تان صاف و درخشان باشد، باید به کمک پوست سر و موهایتان بروید؛ زیرا ارتباط مستقیم و تنگاتنگی میان این دو وجود دارد. اگر موهایتان شوره می‌زند و یا بیش از اندازه چرب است، از سرکه سیب یا آب لیموترش استفاده کنید.

* هر وقت می‌خواهید به پاک‌سازی پوست و سرتان بپردازید، به یاد داشته باشید که باید اول از همه دست‌تان عاری از هر گونه میکروب و آلودگی باشد.

* وجود نقاط عفونی در بدن موجب بروز جوش می‌شود؛ برای همین هم باید به سلامت دندان‌هایتان توجه کنید.

* داشتن آرامش عصبی باعث می‌شود که پوست‌تان صاف باشد. تا می‌توانید ورزش کنید.

* از خوردن آجیل، سس، ادویه، غذاهای سرخ‌شده، شکلات، کاکائو، بستنی، شیرینی، نوشابه‌های گازدار، پنیرهای چرب، قهوه و چای داغ پرهیز کنید؛ زیرا این مواد باعث افزایش جوش در صورت خواهند شد.

* دست‌کاری نکنید. سعی کنید جوش‌ها را دست‌کاری نکنید و نخواهید با فشار دست آنها را خالی کنید.

* آرام باشید. سعی کنید خواب مرتب و استراحت کافی داشته باشید و حتی‌الامکان از فشارهای روحی و عصبی بپرهیزید.

* صورت خود را بشویید. برای شست‌و‌شو از صابون اسیدی (گوگردی) که پزشک توصیه می‌کند استفاده کنید. برای این كار، صورت‌تان را حسابی صابون بزنید تا از کف پوشیده شود.

*پوست را ماساژ دهید. هفته ای یک یا دو بار ماساژ با مواد اسیدی نظیر سرکه سیب در کاهش چربی پوست و بهبود جوش‌ها مؤثر است.

* چربی نخورید. از مصرف غذاهای چرب، سس مایونز، خامه، شکلات، گردو، فندق، موز، تخم‌مرغ و نارگیل، خودداری کنید.

* میوه و سبزی بخورید. سعی کنید سبزی و میوه به خصوص سبزی‌های حاوی ویتامین A مثل هویج، اسفناج، شاهی و گوجه‌فرنگی را زیاد مصرف کنید.

* داغ نشوید. گرما میزان جوش‌های آکنه را بیشتر می‌کند؛ پس زیاد در محیط‌های گرم نمانید.

* ضد آفتاب بزنید. در مورد آفتاب نظرات متفاوت است. برخی معتقدند اشعه آفتاب تاثیر خوبی در بهبود جوش‌های غرور جوانی دارد و برخی معتقدند که نور آفتاب پس از مدتی موجب تشدید آکنه می‌شود. اما مطمئن باشید از زدن ضد آفتاب ضرر نمی‌کنید.

*  ورزش کنید. ورزش حتی جوش صورت را نیز خوب می‌کند. ورزش و استحمام باعث باز شدن منافذ پوست، بهبود جریان خون آن و رفع چربی می‌شود که نتیجه آن شادابی پوست و بهبود جوش‌هاست.

* از آفتاب دوری کنید. بر خلاف نظر عامه مردم، آفتاب گرفتن (tanning) و تابش معمول آفتاب، جوض صورت را بدتر می‌کند.

به علاوه، بعضی از داروهای ضد جوش، پوست را به تابش آفتاب و اشعه ماورای بنفش حساس می‌کنند و می‌توانند موجب آفتاب‌سوختگی شوند.

پس مهم است که از وسایل محافظت از آفتاب  (کلاه، ضد آفتاب و…) استفاده کنید. دقت کنید ضد آفتاب شما حتما باید فاقد چربی باشد.

* هنگام خرید مواد آرایشی مخصوص پوست و مو دقت کنید که "کومدون‌زا" نباشد و لفظ  non comedogenic روی آن حک شده باشد.

* جوش‌های خود را فشار ندهید.

این کار باعث تشدید آکنه و گسترش التهاب می‌شود. فشار دادن جوش‌ها به ندرت لازم است؛ ولی اگر لازم باشد که جوش‌های سرسفید و سرسیاه فشرده شوند، باید این کار توسط متخصص انجام شود.

* در صورتی که پزشک برای شما دارو تجویز کرده است، اجازه دهید اثرات داروها با گذر زمان ظاهر شود.

از پزشک خود راجع به شروع اثر داروها و زمان حداکثر اثر دارو بپرسید. به طور معمول شش تا هشت هفته طول می‌کشد تا اثر داروها شروع شود. پس تا این زمان داروها را منظم مصرف کنید.


باشگاه كاربران تبیان ـ ارسالی از: 6440490