تبیان، دستیار زندگی
یك متخصص چشم با اشاره به این‌كه پركاری تیروئید یكی از علل مهم بیرون‌زدگی چشم‌هاست، گفت: «با این‌كه علت اصلی بروز این مشكل، پركاری تیروئید است، اما افرادی كه كم‌كاری تیروئید دارند یا حتی كسانی كه تیروئیدشان طبیعی است نیز ممكن است با این مسأله روبه‌رو شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا چشم‌ها از حدقه بیرون می‌زند؟

سلامت چشم ها


یك متخصص چشم با اشاره به این‌كه پركاری تیروئید یكی از علل مهم بیرون‌زدگی چشم‌هاست، گفت: «با این‌كه علت اصلی بروز این مشكل، پركاری تیروئید است، اما افرادی كه كم‌كاری تیروئید دارند یا حتی كسانی كه تیروئیدشان طبیعی است نیز ممكن است با این مسأله روبه‌رو شوند.»


دكتر محمدطاهر رجبی می‌گوید: بیرون‌زدگی چشم‌ها در درجه اول موجب بروز اختلال در بستن چشم‌ می‌شود. به این معنی كه چشم بیمار باز می‌ماند و در نتیجه دچار زخم قرنیه و عوارض ناشی از آن می‌شود.

عضو هیأت علمی بیست‌و‌یكمین كنگره سالانه انجمن چشم‌پزشكی ایران گفت: فشاری كه بر اثر بزرگی عضلات و بالا رفتن فشار پشت چشم بر عصب وارد می‌شود، می‌تواند باعث كاهش تدریجی دید و در نهایت از بین رفتن دید بیماران شود.

دكتر رجبی اضافه می‌كند كه: در نتیجه‌ی این بیماری، موادی داخل عضلات یا چربی چشم رسوب می‌كند كه باعث بزرگ شدن عضلات می‌شوند. در نتیجه عصب بینایی كه از میان عضلات عبور می‌كند، تحت فشار قرار می‌گیرد.

رجبی با اشاره به این‌كه برخی از بیماران فقط چربی چشم‌شان بیشتر می‌شود، عنوان كرد: در این افراد نیز عصب بینایی تحت فشار قرار می‌گیرد و باعث كاهش دید می‌شود.

به گفته دكتر رجبی این بیماری می‌تواند مشكلات زیادی برای بیماران ایجاد كند

استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران در این باره توضیح داد: این بیماری در مراحل اولیه موجب بروز التهاب چشم شده كه به صورت قرمزی پلك‌ها و كل چشم نمایان می‌شود. از دیگر مشكلاتی كه بر اثر این بیماری ایجاد می‌شود می‌توان به اختلال در تخلیه مایعاتی كه وارد چشم می‌شود، اشاره كرد.

به گفته عضو هیأت علمی بیست‌و‌یكمین كنگره چشم‌پزشكی ایران، علاوه بر بروز مشكلات ظاهری، درد، احساس وجود جسم خارجی و كاهش تدریجی دید از جمله مشكلاتی است كه این عارضه می‌تواند برای فرد ایجاد كند.

درمانی برای بیرون‌زدگی چشم‌ها

دكتر رجبی با اشاره به این‌كه درمان این بیماری دو مرحله دارد، گفت: در مرحله اول كه بیماری به صورت التهاب است، بیماران به صورت طبی درمان می‌شوند؛ اما نكته مهم برای این بیماران كاهش و درمان عوارض سطح چشم با استفاده از پمادها و قطره‌های چشمی است.

دكتر رجبی كه فوق تخصص اكولوپلاستیك هم هست، می‌گوید: باید اقداماتی صورت گیرد كه چشم بیماران باز نمانده و اختلالی كه در كمبود اشك دارند، جبران شود. همچنین بهتر است هنگام خواب، سر بیمار بالاتر باشد و از رژیم كم‌نمك نیز استفاده كند.

به گفته این متخصص، سیگار عامل تشدید بیماری است و به همین دلیل باید مصرف سیگار قطع شود

دكتر رجبی افزود: فشار چشم این بیماران هم معمولاً افزایش می‌یابد و ممكن است دچار آب سیاه ‌شوند كه در این شرایط نیز لازم است درمان‌های طبی یا جراحی‌های خاص داشته باشند. اگر بیمار دچار زخم قرنیه شد نیز باید درمان‌های مخصوص این بیماری را پیگیری كند.

وی درباره روش‌های جراحی این بیماری گفت: برای درمان این بیماری از جراحی‌هایی كه به كمك آن فشار وارد بر چشم و عصب بینایی كاهش پیدا می‌كند، استفاده می‌شود.

پس از این‌كه این فشار كنترل شد، اگر بیماردچار دوبینی یا اختلالی در حركت یا عملكرد عضلات چشم‌هایش ایجاد شد، باید جراحی‌های مربوط به انحراف چشم، دوبینی یا اختلال حركت انجام شود. در نهایت نیز درمان مشكلات پلك این بیماران كه معمولاً به صورت عقب رفتن پلك و اختلال در بستن چشم است و می‌تواند باعث بروز زخم‌های قرنیه شود، آغاز می‌شود.

به گفته دكتر رجبی پس از این جراحی‌ها، می‌توان با انجام جراحی‌های زیبایی، ظاهر چشم‌ها را به حالت طبیعی برگرداند.

دكتر رجبی به تمام بیماران تیروئیدی توصیه كرد تحت نظر چشم‌پزشكی باشند كه در این زمینه تخصص دارد و سلامت چشم‌ها را بررسی و كنترل كنند. حتی اگر بیمار خودش مشكلی حس نكند، باز هم لازم است تحت نظر چشم پزشك باشد.

منبع: جام‌جم‌آن‌لاین


باشگاه كاربران تبیان ـ ارسالی از: baharrrrr88