تبیان، دستیار زندگی
ابراهیمی در گفت و گوی اختصاصی با تبیان:اصولگرایان با جبهه پایداری به توافق کامل خواهند رسید
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توافق کامل8+7 با جبهه پایداری


ابراهیمی در گفت و گوی اختصاصی با تبیان:

اصولگرایان با جبهه پایداری به توافق کامل خواهند رسند


اصولگرایان

پیش از این و تا چند ماه گذشته تصور می شد اصولگرایان در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی بدون وجود هیچ گونه چالشی، برنده بلامنازع انتخابات خواهند بود؛ این در حالی است که این معادله از ششم مرداد ماه با اعلام موجودیت جبهه پایداری انقلاب اسلامی قدری پیچیده شده است.

گرچه بسیاری از اصولگرایان علی رغم بروز و ظهور جبهه پایداری در مسیر وحدت اصولگرایان همچنان قائل به پیروزی در انتخابات آینده مجلس خواهند بود اما آنچه در این میان گریز ناپذیر می نماید وجود موانعی بر سر راه وحدت اصولگرایان در انتخابات پیش روست که حتی در صورت پیروزی اصولگرایان حلاوت این موفقیت را از آنان خواهد گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امعتقد ست كه جبهه پایداری نباید بیرون از دایره اصولگرایی بماند بلکه باید مكانیزم ورود خود به جریان اصولگرایی را باید تعریف كند.

او همچنین به اعضای جبهه پایداری انقلاب اسلامی که عمدتا از همکاران وی در مجلس هستند توصیه می كند به جامعتین و جریان 8+7 ملحق شوند و با این کار خود جبهه اصولگرایی را تقویت كنند.

ابراهیمی در عین حال پیش بینی می کند که اصولگرایان در نهایت به توافق کامل با جبهه پایداری خواهند رسید.

حسین ابراهیمی

مشروح گفت و گوی تبیان را با حجت الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی در پی می خوانید:

-با توجه به افزوده شدن جبهه پایداری به جمع سایر تشکل ها برای فعالیت در انتخابات آینده، فکر می کنید این جریان در فضای سیاسی کشور ما چطور تعریف می شود:

اعتقاد من این است که جبهه پایداری نباید بیرون از دایره اصولگرایی بماند و حتی باید درون این جریان باشد كه البته مكانیزم ورود به جریان اصولگرایی را خودشان باید تعریف كنند

- با وجود تفرق موجود بین اعضای جبهه پایداری و اصولگرایان چه توصیه ای به این فعالان سیاسی دارید؟

من توصیه می كنم این افراد به نحوی با اصولگرایان كنار بیایند، به جامعتین و جریان 8+7 ملحق شوند و با این کار خود، جبهه اصولگرایی را تقویت كنند. طبیعی است راه برای ورود جبهه پایداری مثل همه جریاناتی كه درون اصولگرایان وجود دارد یعنی جبهه پیروان خط امام و رهبری، جمعیت ایثارگران و جریانات دیگری كه با جامعتین كار می كنند باز است و ما معتقدیم مشكلی در این باره وجود ندارد

-چقدر امکان ارائه لیست جداگانه از سوی اعضای جبهه پایداری در انتخابات آتی را محتمل می دانید؟

من قدر مسلم این را می دانم که جبهه پایداری جبهه ای نخواهد بود که اصولگرایی را بشکند بلکه به نحوی با اصولگرایان هماهنگ خواهد شد اما کیفیت این هماهنگی در آینده مشخص خواهد شد که به چه صورتی این الحاق صورت می گیرد یا به نحوی هماهنگ عمل می کنند.

من بعید می دانم که اعضای جبهه پایداری بخواهند ضربه ای به جبهه اصولگرایی وارد شود و خیلی بعید است که آنها بخواهند در انتخابات پیش رو لیست جدایی بدهند، بلکه به نظر می رسد آنها در نهایت توافق می کنند اما کیفیت این توافق را اکنون نمی شود پیش بینی کرد.

حسین ابراهیمی

-اما این افراد هنوز هم ایراداتی را به ترکیب 8+7 وارد می کنند که به نظرشان حل نشده است، در این صورت این توافق چطور حاصل می شود؟

جبهه پایداری افرادی نیستند که با ولایت و اصول نظام مشکلی داشته باشند، بلکه آنها هم توافق دارند که حرکت جامعتین حرکت حساب شده ای در چارچوب اصولی است که تقریبا از ناحیه مقام معظم رهبری قبلا اعلام شده یعنی اصولگرایی در واقع ساز و کاری است که مقام معظم رهبری از فرمایشاتشان استنباط شده و این ساز و کار بر همان مبنا تهیه شده لذا من تصور می کنم که جبهه پایداری در نهایت این خطوط را رعایت خواهد کرد.

-در صورتی که اعضای جبهه پایداری در کمیته وحدت اصولگرایان حضور نیابند چه تغییری در سیاست های انتخاباتی اصولگرایان ایجاد خواهد شد؟

اگر جبهه پایداری در  ترکیب 8+7 حضور پیدا نکنند دیگر این ترکیب به شکل 8+7 نخواهد بود بلکه 7+6 خواهد بود.

-پیش از این یکی از شروط جبهه پایداری پیوستن روح اله حسینیان به ترکیب فعلی بود، آیا این مساله مرتفع شده است؟

ما برای حضور نمایندگان جبهه پایداری در گروه 8 هیچ مشکلی نداریم بلکه معتقدیم جای دو نفر از نمایندگان آنها در این ترکیب خالی است و هر وقت آنها به این ترکیب ملحق شوند مشکلی نخواهد بود. البته در حال حاضر هم برخی اعضای جبهه پایداری در جلسات حضور پیدا می کنند اما اینکه آنها تصمیم بگیرند که رسما دو نفر را برای حضور در کمیته وحدت معرفی کنند این اتفاق نیفتاده است.

-پیش بینی شما از آینده تحرکات سیاسی اصولگرایان در انتخابات آینده چیست؟

پیش بینی ما این است که اصولگرایان در نهایت به توافق کامل با جبهه پایداری خواهند رسید و این مشکل مرتفع می شود.

سارا کیان

بخش سیاست تبیان