تبیان، دستیار زندگی
درباره رها سازی بیماران در بیابان، بارها و بارها، مسئولان اظهار نظر کرده اند. از جمله معاون اول رئیس جمهور در یکی از سخنانش، درباره توطئه علیه وزارت بهداشت با رها سازی این بیماران، سخن گفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ادامه سریال رهاسازی بیماران


درباره رها سازی بیماران در بیابان، بارها و بارها، مسئولان اظهار نظر کرده اند. از جمله معاون اول رئیس جمهور در یکی از سخنانش، درباره توطئه علیه وزارت بهداشت با رها سازی این بیماران، سخن گفت. با این وجود، چند شب پیش برنامه 20 و 30 با پخش گزارشی، از رهاسازی بیماری جدید در خیابانها خبر داد.

وزیر بهداشت، هنوز هم در معرض پرسشهایی برای رها کردن بیماران در حاشیه شهر است. با وجودی که مرضیه وحید دستجردی، بارها درباره حادثه رهاسازی بیماران متعدد در زمینهای کشاورزی اطراف پایتخت توضیح داده، ولی هر بار، پاسخ وی، متفاوت از گذشته بوده است.

بیماران

این بار وزیر بهداشت می گوید: بیماری که در بیابان رها شده، روند درمانش، کامل بوده و بخشی از هزینه درمان را نیز پرداخت کرده و پس از آن به خانه خود در میدان شوش تهران، رفته است و البته او نمی داند چطور این بیمار از بیابانهای اطراف تهران، سردرآورده است.

این وزیر، امروز نیز در مقابل دو هزار جوان ایرانی شرکت کننده در اجلاس وحدت و انسجام ملی جوان ایرانی، در مقابل این پرسش که چرا بیماران را در بیابان رها کرده اند، گفت: "من نمی‌دانم چرا این بیمار ترخیص شده ساعت 10 صبح، به صورت غیرقانونی توسط افرادی که هیچ مسئولیتی نداشتند یعنی راننده، خدمه و یک مدیر اورژانس در بیابان‌های اطراف تهران توسط چند نفر منتقل می‌شود و در کنار وی پتویی با آرم بیمارستان امام خمینی، سرنسخه بیمارستان که نشان می‌داد او ترخیص شده و داروهایی را باید تهیه کند و نیز رادیوگرافی بیمارستان بوده است."

او همچنین گفت: "نمی دانم چطور خبرنگاری به طور اتفاقی و فی سبیل الله پیدا می‌شود و عکسی را می‌گیرد و باز هم فی سبیل الله آن را به سایتها و روزنامه‌ها می‌دهد.؟!"

وزیر بهداشت درباره روند درمان این بیمار گفت: "مطلب را به طور کامل برای شما بازگو می‌کنم و قضاوت را به عهده شما جوانان می‌گذارم. چندی پیش یک آقایی که معتاد تزریقی بود به بیمارستان امام خمینی (ره) مراجعه می‌کند و در آنجا بستری می‌شود. این بیمار بارها و بارها به بیمارستان امام مراجعه کرده و تحت درمان قرار گرفته بود. چنانچه احتمال می‌رود در حال حاضر نیز در بیمارستان باشد. آنطور که من چند وقت پیش عکس‌های او را دیدم کرم از بدن این بیمار بیرون می‌آید ولی پرستاران با نهایت دلسوزی او را درمان می‌کردند هرچند احتمال ابتلای آنها به ایدز و انواع هپاتیت می‌رفت. حدود 250 هزار تومان هزینه درمان او شده بود که فرد معتاد تنها50 هزار تومان را پرداخت کرد، اما بیمارستان او را بدون دریافت هزینه‌ای بیشتر مرخص کرد."

وزیر بهداشت در ادامه گفت: "وقتی به ما اطلاع دادند که این بیمار در بیابان رها شده است یک هفته قبل از این بود که این عکس از رسانه‌ها منتشر شود و ما در همان یک هفته قبل وقتی جریان را متوجه شدیم به بیمارستان فیروزآبادی که این معتاد به آنجا برده شده بود مراجعه کردیم. مسئولین بیمارستان گفتند همه کارهای درمانی این بیمار در بیمارستان امام انجام شده بود و ما او را به منزل فرستادیم که در آنجا من پرسیدم مگر او منزل هم داشت؟ مسئولین بیمارستان گفتند خانه او در میدان شوش است."

وزیر بهداشت می گوید: بیماری که در بیابان رها شده، روند درمانش، کامل بوده و بخشی از هزینه درمان را نیز پرداخت کرده و پس از آن به خانه خود در میدان شوش تهران، رفته است و البته او نمی داند چطور این بیمار از بیابانهای اطراف تهران، سردرآورده است

بخش ایدز بیمارستان امام خمینی، مامن معتادان است

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش، با توضیح درباره بخش ایدز بیمارستان امام خمینی تهران، این بخش را مامن معتادان، توصیف کرد: "این بیمارستان بخشی مربوط به بیماران ایدزی دارد و همه بیماران HIV مثبت را تحت درمان قرار می‌دهد. این بخش هم اکنون مامن معتادان تزریقی شده است به طوری که من هرگاه به این بیمارستان سرزده‌ام حداقل یکی دو معتاد تزریقی را در بخش اورژانس دیده‌ام."

وحید دستجردی، شرایط بیماران بستری در این بخش را چنین توصیف کرد: "وضع این بیماران به این صورت است که معتادین تزریقی ابتدا مواد را به رگ دست خود تزریق می‌کنند و پس از مدتی که رگ‌ها دیگر کشش پذیرش مواد را از دست می‌دهند این معتادین مواد را به کشاله ران خود تزریق می‌کنند پس از مدتی کشاله ران هم شرایطی مانند دست پیدا می کند و متاسفانه پس از مدتی آنها مواد را به شریان اصلی کشاله ران خود اضافه می‌کنند که پس از مدتی این عمل یک توده عفونی نسبتا بزرگ در این قسمت از بدن آنها ایجاد می‌کند."

به گفته وزیر بهداشت بسیاری از معتادانی که به بیمارستان امام مراجعه می‌کنند در همین وضع هستند و بیماری که به عنوان بیمار رها شده در بیابان‌های اطراف تهران مطرح شد نیز همین حالت را داشت.

وزیر بهداشت تاکید کرد خدمتی که معتادان تزریق از بیمارستان امام می‌گیرند بیشتر از مردم عادی است. با این وجود، وی باز هم ضمن بی اطلاعی از دلیل رهاسازی بیماران دیگر در حاشیه تهران، گفت: " من نمی‌دانم در نظام سلامت چه مشکلی وجود دارد که کم لطفی‌هایی از این دست در حق وزارت بهداشت انجام می‌شود. پس از آن هم اتفاقاتی از این دست به صورت سریالی رخ داد مثلا شنبه هفته گذشته در یک روزنامه صبح اعلام شد بیماری در شهرری رها شده است که بازهم ما اطلاع داریم این بیمار کارهای درمانی‌اش انجام شده و برگه ترخیص او توسط برادرش امضاء شده بود."

وزیر بهداشت

خانم دستجردی توجیحات شما،در مورد این بیمار خاص قبول؛اما چه دلیل و ادله ای می توانید برای بیماری که شرح حالش در سطور بعدی این  یادداشت  توصیف می شود ، داشته باشید؛ جز آن که بگوئید : این بیمار در بیابان رها نشده بلکه در یکی از خیابانهای شهرمان، آن هم در بالاشهر، رها شده است....

خبرگزاری فارس  در تاریخ 10/8/90 می نویسد:

محسن قربانی که بر اثر سوختگی در سوم آبان ماه به بیمارستان شهید مطهری منتقل شده بود، ظهر امروز (دهم آبان ماه) در حوالی خیابان شریعتی، خیابان یخچال از سوی عوامل بیمارستان شهید مطهری رها سازی شد و اورژانس نیز به این بیمار رها شده خدمات لازم را ارائه نکرد.

بر اساس این گزارش، بیمار مذکور که بر اثر آتش گرفتن بخاری منزلش در حوالی تجریش دچار سوختگی شده بود به بیمارستان شهید مطهری منتقل شد ولی با توجه به سوختگی مادرش و انتقال او به شهرستان، کسی را در خانه مخروبه اش نداشت.

توضیحات مسئولان بیمارستان شهید مطهری در مورد بیمار رها شده

حمید صالحی رئیس بیمارستان شهید مطهری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، در پاسخ به اینکه ظاهراً فردی با نام محسن قربانی که دچار سوختگی شده و سوم آبان برای کارهای درمانی به این بیمارستان آورده شده امروز در خیابان رها شده، گفت: این بیماری که می‌گویید مریض خود من بوده است. روز اول هم ارلی اکسیژن گراف کردم کاملاً حالش خوب است و مشکلی هم ندارد. وی افزود:‌ این فرد مرخص شده و خانواده هم داشته است حالا اگر خانواده‌اش به دلیل مسائل دیگر تحویلش نمی‌گیرند آن را من نمی‌دانم. صالحی تصریح کرد: نامبرده کاملاً‌ بهبود یافته و ظاهراً جدیداً مد شده که علیه بیمارستان‌ها این شایعه‌سازی‌ها را انجام دهند. بیمارانی که تا کمی مشکل داشته باشند ظاهراً این دسترسی‌ها را (خبرسازی) هم پیدا می‌کنند. بنده فقط می‌دانم درمان خود بیمار هیچ مشکلی نداشته و ما هر مریضی را که درمان می‌کنیم مرخصش می‌کنیم.

مسلم مرودشتی، مدیر بیمارستان ،نیز به خبرنگار فارس گفت: وقتی بیماری با توجه به شرایط جسمی که دارد از نظر پزشکی مرخص می‌شود و کسی را ندارد خودش می‌تواند با وسیله‌ای که مددکاری در اختیارش قرار می‌دهد بیمارستان را ترک کند. حتی یک بار بیماری را داشتیم که به او ولیچر دادیم تا بیمارستان را ترک کند و همه این مسائل قانونی است.

مرودشتی افزود: البته راجع‌ به این بیمار خاص بنده اطلاعی ندارم ولی مطمئنم با هیچ شرایطی بیماری را حتی اگر دو سه ماه هم درمان او طول بکشد به این صورت رها نمی‌کنیم و تا درمان کامل در بیمارستان نگه می‌داریم.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش، با توضیح درباره بخش ایدز بیمارستان امام خمینی تهران، این بخش را مامن معتادان، توصیف کرد: "این بیمارستان بخشی مربوط به بیماران ایدزی دارد و همه بیماران HIV مثبت را تحت درمان قرار می‌دهد. این بخش هم اکنون مامن معتادان تزریقی شده است به طوری که من هرگاه به این بیمارستان سرزده‌ام حداقل یکی دو معتاد تزریقی را در بخش اورژانس دیده‌ام."

خانم دستجردی بهتر نیست ، نیم نگاهی به توجیهات زیر دستان و همکاران خود بیندازید ؟!

توجه داشته باشید:آنان هم مثل خود شما ، رفتار می کنند و دلایل و توجیهاتی مشابه سخنان شما به زبان می آورند .

این چنین است که...

متاسفانه باید بگوئیم:

واقعا ،این چه معضلی است که جدیداً در مراکز بهداشتی و درمانی ما مد شده است.

آیا این داستان دوباره ادامه خواهد یافت ؟ آیا ما دوباره شاهد چنین توجیهات عوام مآبانه و فریبانه خواهیم بود؟ آیا...

شما چه فکر می کنید؟...

رها سازی بیماران ، حادثه ی دلخراشی است که دل هر انسانی را می آزارد.دلخراشتر از خود حادثه ،بی مبالاتی و سهل انگاری مسئولین امر است که پاسخگو نیستند و پیگیری امری این چنین مهم، را پشت گوش می اندازند ومنجر به تکرار این رفتار غیر انسانی در مراکز درمانی می شوند. انگار دیگر کسی موظف به پاسخگویی در قبال اشتباهات ، سهل انگاری و عدم تعهد شغلی اش نیست و یا شاید دیگر بنی آدم اعضای یکدیگر نیستند، انگار همه  ی شهر بالخص قسم خوردگان به تعهد پزشکی سقراط، این  شعر معروف سعدی را  فراموش کرده اند ...

فرآوری: نسرین صفری

بخش اجتماعی سایت تبیان


منابع: سایت سلامت/  برگرفته از دو منبع خبرگزاری فارس همراه با تغییرات و اضافات