تبیان، دستیار زندگی
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش مغرضانه خود بار دیگر با تاکید بر انجام بازرسی‌ها از سایت های هسته‌یی ایران و ادامه این روند در عین حال از تایید کامل صلح آمیز بودن این فعالیت‌ها اجتناب کرده است و در جهت اهداف و نیات غرب و به ویژه آمریکا و در ر
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آژانس و اهداف آمریکا


مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش مغرضانه خود بار دیگر با تاکید بر انجام بازرسی‌ها از سایت های هسته‌یی ایران و ادامه این روند در عین حال از تایید کامل صلح آمیز بودن این فعالیت‌ها اجتناب کرده است و در جهت اهداف و نیات غرب و به ویژه آمریکا و در راستای سناریوهای غربی علیه نظام جمهوری اسلامی گام بر می‌دارد.

آمانو

امانو در گزارش خود این نکته را مورد اشاره قرار داده که "در حالی که آژانس به راستی‌آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌یی اعلام شده در تاسیسات هسته‌یی و در مکان‌هایی خارج از این تاسیسات که این مواد به طور معمول در آن جا استفاده می‌شوند ادامه می‌دهد، از آن‌جا که ایران همکاری لازم را به عمل نمی‌آورد و از جمله پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کند، آژانس قادر نیست اطمینان موثق درباره فقدان مواد و فعالیت‌های هسته‌یی اعلام نشده در ایران را فراهم، و جمع بندی کند که مواد هسـته‌یی در ایران برای مقاصد صلح‌آمیز است." در بخش دیگری از این گزارش اشاره شده است که "آژانس در رابطه با ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌یی ایران، نگرانی‌های جدی دارد. بعد از ارزیابی دقیق و موشکافانه اطلاعات وسیعی که در اختیارش است، آژانس دریافت که این اطلاعات، در مجموع معتبر هستند. این اطلاعات حاکی از آن است که ایران فعالیت‌هایی را در ارتباط با توسعه ادوات انفجاری هسته‌یی انجام داده است. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد که پیش از پایان سال ‌2003، این فعالیت‌ها تحت یک برنامه تنظیم شده، انجام گشته و برخی از این فعالیت‌ها ممکن است همچنان ادامه داشته باشند." این مساله در واقع نکته اصلی غیر واقعی در گزارش آژانس است که کاملا با نیات غربی ها در مقابله با ایران همگام است. این مطلب در حالی بیان می‌شود که هیچ سند رسمی در این باره وجود ندارد و تنها به برخی ادعاها و عکس‌های هوایی و ماهواره‌ها استناد شده است. همچنین در این گزارش آمده است که "نظر به نگرانی‌هایی که در سطور فوق شناسایی شد، از ایران خواسته می شود، به منظور فراهم نمودن توضیحات روشنگرانه نسبت به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌یی‌اش که در ضمیمه گزارش مورد شناسایی قرار گرفتند، بدون تعلل و به طور محتوایی وارد گفت‌وگو و همکاری با آژانس شود." این مساله در حالی بیان می‌شود که 400 نفر ـ روز بازرسی از تاسیسات هسته‌یی ایران صورت گرفته است و ایران همکاری کاملی با بازرسان آژانس در چاچوب مفاد پادمان داشته است.

"آژانس در رابطه با ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌یی ایران، نگرانی‌های جدی دارد. بعد از ارزیابی دقیق و موشکافانه اطلاعات وسیعی که در اختیارش است، آژانس دریافت که این اطلاعات، در مجموع معتبر هستند. این اطلاعات حاکی از آن است که ایران فعالیت‌هایی را در ارتباط با توسعه ادوات انفجاری هسته‌یی انجام داده است. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد که پیش از پایان سال ‌2003، این فعالیت‌ها تحت یک برنامه تنظیم شده، انجام گشته و برخی از این فعالیت‌ها ممکن است همچنان ادامه داشته باشند."

یکی از خواسته‌های مطرح شده در گزارش نیز ناظر به این است که به منظور ایجاد اعتماد بین‌المللی به ماهیت صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌یی ایران، مدیرکل از ایران می‌خواهد، همان‌گونه که در قطعنامه‌های الزام‌آور شورای حکام و شورای امنیت خواسته شده، در جهت اجرای کامل موافقتنامه پادمان و سایر تعهداتش از جمله: اجرای مفاد پروتکل الحاقی، اجرای کد اصلاحی ‌1/‌3 ترتیبات فرعی موافقتنامه پادمان‌هایش، تعلیق فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی، تعلیق فعالیت‌های مرتبط با آب سنگین، گام بردارد و همانطور که در فوق اشاره شد، به نگرانی‌های جدی آژانس درمورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌یی‌اش بپردازد. در نهایت تاکید شده است که  مدیرکل به گزارش‌دهی به طور مقتضی ادامه خواهد داد. این روند از سال 2003 به طور مداوم و با همکاری ایران ادامه داشته است اما به نظر می رسد آژانس اهداف دیگری از این مساله را دنبال می‌کند که منطبق با نیازها و خواسته‌های غرب برای فعالیت علیه ایران و زمینه‌سازی علیه جمهوری اسلامی ایران است.

این مقوله با واکنش شدید رئیس جمهور مواجه شد و احمدی نژاد با انتقاد شدید از عملکرد یوکیاآمانو  تصریح کرده که متاسفم کسی را در آژانس قرار داده‌اند که از خود اختیاری ندارد و چهار تا کاغذ به او می‌دهند که آن را به نام گزارش آژانس منتشر کند.  خودشان مسلح به بمب‌های اتمی هستند و با پررویی می‌گویند ایران می‌خواهد بمب اتم بسازد، این مردم اگر بخواهند بمب بسازند، از شما نمی‌ترسند و شما را آدم حساب نمی‌کنند، این مردم نیاز به بمب ندارند و راه زدن شما را خوب بلدند و طوری شما را می‌زنند کهصدایش درنیاید. ملت ایران با فرهنگ و منطق و اخلاق و عدالتخواهی دمار از روزگار شمادرمی‌آورد.

احمدی نژاد با انتقاد شدید از عملکرد یوکیاآمانو  تصریح کرده که متاسفم کسی را در آژانس قرار داده‌اند که از خود اختیاری ندارد و چهار تا کاغذ به او می‌دهند که آن را به نام گزارش آژانس منتشر کند

تاکید ایران بر ارائه گزارش مستند حقوقی بر مبنای نیازهای جامعه جهانی و کنوانسیون‌های بین‌المللی است که از سوی آژانس رعایت نشده است. در این راستا مهمانپرست، دستیار ویژه وزیر امور خارجه تصریح كرد كه ایران نسبت به افشای پشت صحنه‌های گزارش سیاسی یوكیا آمانو اقدام خواهد كرد. وی تاکید کرده است که معمولا گزارش‌هایی كه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهیه می‌كند می‌باید بر اساس جایگاه حقوقی آن و متناسب با شرح وظایف آژانس و حقوق اعضا باشد. آن‌چه كه در گزارش اخیر به صورت ویژه خود را برجسته كرده است و تفاوت چشم‌گیری با گزارش‌های قبلی آژانس دارد آشكار بودن اهداف سیاسی و قطعی كردن فشارهای كشورهای خاص بر آژانس برای ایجاد فضای روانی و تبلیغی علیه كشورمان است.

امانو

انچه مسلم است در این گزارش از نظر محتوایی، آژانس مطالب قبلی خود را در این گزارش تكرار كرده است اما نكته‌ای كه در گزارش‌های قبلی به عنوان مطالعات ادعایی به آن پرداخته می‌شد و ادعاهای بودند كه توسط آمریكا مطرح می‌شدند و هیچ‌گاه نیز حاضر نشده بودند اصل اسناد را به طرف ایرانی منعكس كنند، پررنگ شده است.

اظهارت مقامات کشورمان در مورد ابزار شدن آژانس در دست برخی قدرت ها و به ویژه آمریکا این بار به خوبی ثابت شد و معلوم شد که آمریکا به دنبال جنگ نرم گسترده علیه ایران با سناریوهای مختلف است. چنانکه گزارش دبیركل آژانس به عنوان ابزار سیاسی در كنار ابزار دیگری كه در آینده‌ی نزدیك با عنوان گزارش حقوق بشر مطرح خواهد شد و هم‌چنین طرح ادعای بی‌پایه و اساس ترور سفیر عربستان در واشنگتن استفاده می‌شود.

باید این واقعیت را پذیرفت که هدف اصلی آمریكایی‌ها از این سناریو پردازی‌ها این است كه افكار عمومی را از وضعیتی كه در اطراف خاورمیانه و اقدامات رژیم صهیونیستی وجود دارد، منحرف كنند. بر این اساس مدت‌هاست كه به دنبال تقویت ایده‌ی ایران‌هراسی می‌باشند و تلاش‌های‌شان به خاطر بیداری مردم منطقه جوابی نداده است لذا این روند را علیه ایران دنبال می کنند.

جالب توجه است که در حالی که آژانس به عنوان نهادی بین‌المللی باید برای تقویت جایگاه خود در مقابل فشارهای سیاسی آمریكا مقاومت می‌كرد، شاهد بودیم که آمانو با این‌كه نماینده‌ی كشوری است كه قربانی بزرگ حمله‌ی اتمی آمریكاست و باید از حق بشریت و حداقل از حق مردم ژاپن در ممانعت از به‌كارگیری سلاح هسته‌یی حمایت كند، در مسیری قرار گرفته است كه تسلیم اراده‌ی همان مقاماتی شده است كه پیش از این مردم ژاپن را مورد تهاجم قرار داده بودند.

این گزارش در واقع حیثیت آژانس را بر باد داده است و اعتماد موجود به این نهاد را از بین برده است. لزوم بازیابی آبروی آژانس امروزه باید مورد توجه باشد و آمانو باید در این مقوله پیشتاز عمل کند. از سوی دیگر جمهور یاسلامی ایران بر اساس تعهدات بین‌المللی اعلام شده کماکان به همکاری‌های خود ادامه می‌دهدتا نشان دهد که این فعالیت‌ها صلح آمیز است و این تبلیغات خللی در اراده ملت ایران برای پیگیری این روند ایجاد نمی‌کند.

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان