تبیان، دستیار زندگی
در حالی كه 4 نفر از معترضین جنبش تسخیر وال استریت توسط پلیس آمریكا كشته شده اند، رسانه های غربی ضمن جلوگیری از ایجاد هرگونه پوشش خبری بر شیپور نقض حقوق بشر در دیگر نقاط جهان می دمند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آمریكا و ادامه رفتارهای دوگانه


 در حالی كه 4 نفر از معترضین جنبش تسخیر وال استریت توسط پلیس آمریكا كشته شده اند، رسانه های غربی ضمن جلوگیری از ایجاد هرگونه پوشش خبری بر شیپور نقض حقوق بشر در دیگر نقاط جهان می دمند.

وال استریت

جنبش 'تسخیر وال استریت' كه از 17 سپتامبر از شهر نیویورك آمریكا آغاز و سپس به سایر شهرهای این كشور از جمله شیكاگو، بوستون، اوكلند، واشنگتن و غیره گسترش یافته است، به دلیل برخوردهای خشن پلیس بحرانی شده و در جریان اعتراض ها 4 آمریكایی به قتل رسیده اند. استرالیا، انگلیس، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، ایرلند و پرتغال از جمله كشورهایی هستند كه مردم آن با معترضین جنبش تسخیر وال استریت هم نوا شده اند. معترضین تسخیر وال استریت كه به سیاست های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و بین المللی دولت آمریكا اعتراض داشته و از بیكاری، فقر و اختلاف طبقاتی در جامعه آمریكا به ستوه آمده اند،

از آغاز اعتراضات مسالمت جویانه خود با سركوب شدید پلیس آمریكا در شهرها و ایالات مختلف این كشور مواجه شده اند.

اخبار و عكس های منتشر شده در رسانه های بین المللی از وقایع مربوط به جنبش تسخیر وال استریت اگر چه به دلیل سانسورهای خبری و سكوت رسانه های هوادار آمریكا برای شرح حادثه كافی نبوده اند، اما تا حدودی از برخوردهای خشن نیروهای سركوبگر و ضد شورش با معترضین پرده برداشته است. دستگیری گسترده مردم معترض توسط نیروهای پلیس آمریكا و آشوبگر خوانده شدن تظاهر كنندگانی كه تنها برابری و حقوق انسانی و اقتصادی خود را طلب می كنند، از مهم ترین نكاتی است كه مهر باطل بر تمامی ادعاهای آمریكا مبنی بر دفاع از حقوق بشر، آزادی بیان، آزادی اعتراضات مسالمت آمیز و حق تعیین سرنوشت برای ملت ها می زند.

هم اكنون نیز اخبار رسیده از كشته شدن چهار تن از معترضین در جریان جنبش تسخیر وال استریت كه تاكنون هیچ یك از نیروهای امنیتی و سركوبگر آمریكایی مرگ آنان را به عهده نگرفته اند، یكی دیگر از اسنادی است كه ادعای آمریكا در دفاع از حقوق بشر را غیر معتبر می سازد.

مرگ 4 تن از افراد معترض به سیاست های اقتصادی و بین المللی كاخ سفید، اما به دور از هیاهوی خبری و جنجال های رسانه ای قرار گرفت و اخبار مربوط به آن به طور گسترده ای در رسانه های غربی بایكوت شد. این در حالی است كه همین رسانه ها قادرند كوچكترین مصادیق به ادعای آنان نقض حقوق بشر در جوامع مخالف غرب را زیر ذره بین خبری خود قرار دهند.

از سوی دیگر رسانه های هوادار غرب و آمریكا همواره ادعا می‌ كنند كه اردوگاه‌های معترضین به محل اجتماع بزهكاران و بیماران تبدیل شده و با القای این مطلب در غالب اخبار خود تلاش می كنند به تخریب وجهه معترضین ضد سرمایه‌داری بپردازند.

رسانه هایی چون بی بی سی، صدای آمریكا، صدای رژیم صهیونیستی، رادیو فرانسه، دویچه وله، رادیو فردا، العربیه و رادیو زمانه از جمله محافل وابسته به غرب هستند كه ضمن اعلام كم رنگ حوادث مربوط به جنبش تسخیر وال استریت، هرگز از مرگ معترضین توسط نیروهای ضد شورش و پلیس آمریكا سخن به میان نمی آورند. این رسانه ها همواره در خط خبری خود معترضین را آشوبگر و خلافكار و پلیس آمریكا را در مواجه با این معترضین آرام معرفی می كنند.

ادعای رفتار آرام و قانونمند نیروهای امنیتی با تجمع كنندگان جنبش اشغال وال استریت در حالی مطرح می شود كه به تازگی به گفته پایگاه اطلاع رسانی آمریكایی 'راوستوری' كلانتری 'سن‌دیگو كانتی' اذعان كرده است كه 50 نفر از دستگیرشدگان جنبش 99 درصدی وال‌استریت توسط نیروهای پلیس این منطقه مدت‌ها از استفاده از امكانات رفاهی و بهداشتی از قبیل دستشویی محروم بوده‌اند.

بنابر گزارش این پایگاه اطلاع رسانی، 36 مرد و 14 زن دستگیر شده و زندانی در یك اتوبوس و یك خودروی ون در مدت بازداشت خود از امكانات رفاهی و بهداشتی كاملا محروم بوده‌اند.

این گزارش حاكی‌ است كه محرومیت از امكانات بهداشتی نظیر دستشویی شرایط سخت و اسفباری را بر معترضین تحمیل كرده بود به طوریكه برخی از آنها مجبور به استفاده از همان فضایی كه در آن حضور داشتند به عنوان دست‌شویی شدند.

پس از افشای این مطلب كلانتری منطقه برای شانه خاله كردن از بار این اقدم ضد بشری مدعی شد كه چنین اقدامی بی‌سابقه بوده و دستور تحقیق در خصوص جزییات آن صادر شده است. با این حال فعالان جنبش 'تسخیر سن‌دیگو' اعلام كرده اند كه قصد دارند شكایتی را علیه مقامات پلیس این شهر تنظیم كرده و آنها را متهم به نقض اصل اول قانون اساسی آمریكا كنند.

انتشار اخبار حاكی از مرگ 4 تن از معترضان جنبش 99 درصدی وال استریت را تسخیر كنید، یكی دیگر از مصادیق بارز نقض حقوق بشر از سوی آمریكا است.

انتشار اخبار حاكی از مرگ 4 تن از معترضان جنبش 99 درصدی وال استریت را تسخیر كنید، یكی دیگر از مصادیق بارز نقض حقوق بشر از سوی آمریكا است.

به نوشته روزنامه 'یو اس تودی' در روز سه شنبه هفته گذشته در یك چادر معترضان در نیواورلئان جنازه مرد 53 ساله ای یافت شد. گفته می شود این اولین مورد از مرگ های مشكوك هواداران جنبش تسخیر وال استریت است. به نوشته یواس‌ای تودی، جنازه این مرد دو روز پس از مرگش در چادر وی یافت شده است.

به گزارش 'پرس تی وی' قربانی دوم نیز در شهر اوكلند در جریان یك درگیری در مقابل اردوی معترضان تصرف 'اوكلند' مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان خود را از دست داد، كه البته گفته می شود معترضین ضد سرمایه‌داری تاكید كردند كه این قتل هیچ ربطی به آنان ندارد.

خبرگزاری آسوشیتد پرس قربانی سوم را یك كهنه سرباز 35 ساله آمریكایی معرفی كرد كه در روز پنجشنبه بر اثر جراحات وارده ناشی از شلیك گلوله، در سانحه‌ای كه به ادعای این رسانه خودكشی بوده است، جان خود را از دست داد.

وال استریت

به گفته پرس تی وی روز جمعه نیز در كمپ معترضین 'سالت لیك' شخصی در چادر خود مرده پیدا شد كه در این مورد نیز باز هم ادعا شده كه دلیل مرگ وی استفاده از دستگاه گرمایشی پروپانی در فضای بسته و استنشاق گار مونوكسید كربن بوده است. حال پس از مرگ های مشكوك 4 تن در اردوگاه های طرفداران جنبش تسخیر وال استریت روزنامه 'یواس‌ای تودی' مدعی شده است كه شهرداران شهرهای مختلف پس از این وقایع، تحت فشار شدیدی قرار گرفته‌اند تا كمپ‌های اعتراضی را تعطیل كنند. این مطلب حاكی از آن است كه سردمداران آمریكایی كه تنها پشتیبان سرمایه داری در آن كشور هستند، مرگ این 4 تن را بهانه قرار داده تا بر سركوب جنبش مردمی اشغال وال استریت به بهانه تامین امنیت بیافزایند.

از سوی دیگر رسانه های هوادار غرب و آمریكا همواره ادعا می‌ كنند كه اردوگاه‌های معترضین به محل اجتماع بزهكاران و بیماران تبدیل شده و با القای این مطلب در غالب اخبار خود تلاش می كنند به تخریب وجهه معترضین ضد سرمایه‌داری بپردازند.

روند وقایع جاری در مسیر جنبش تسخیر وال استریت با سوال های بسیاری مواجه است كه تمامی آنها به طور آشكار تناقض میان ادعا و عمل دولت آمریكا را به نمایش می گذارد.

برخی از این سوال ها عبارتند از؛

- كشته شدن معترضین با وجود حضور پلیس در كشوری كه همواره مدعی آزادی اعتراضات مدنی و حفظ حقوق بشر است، چگونه توجیه می شود؟

- آمریكا چگونه می تواند داعیه دار آزادی بیان و اجتماعات باشد، در حالیكه در رویارویی با جنبش مردمی تسخیر وال استریت به دستگیری معترضین و انجام رفتارهای غیر انسانی با آنان می پردازد؟

- آمریكا چگونه می تواند در حالیكه خود به نقض حقوق انسان ها در سراسر جهان و هم اكنون نیز در كشور خود می پردازد، همواره بر شیپور طرفداری از حقوق بشر و نگرانی از نقض آن در سایر كشورها بدمد؟(اقدامات این كشور در عراق، افغانستان و زندان های گوانتانامو و ابوغریب از مصادیق نقض حقوق بشر است كه هم اكنون نیز ادامه دارد)

جنبش تصرف وال استریت در مرحله نخست در اعتراض به نفوذ گسترده شركت‌های بزرگ در ساز و كار سیاست‌گذاری آمریكا و همچنین توزیع ناعادلانه ثروت در این كشور، از منطقه تجاری نیویورك كه نماد سرمایه داری و ثروت محسوب می شود آغاز شد. شعار این جنبش یعنی اشغال و تصرف وال استریت نیز هماهنگ با خواست معترضین در این جنبش یعنی كوتاه شدن دست سرمایه داران و ثروتمندان بزرگ از اقتصاد و سیاست آمریكا است. مردم آمریكا می خواهند تا دولت سرمایه داری این كشور از حمایت قشر ثروتمند دست بردارد، بیكاری و فقر را بزداید و به احیای اقتصاد شكست خورده آمریكا بپردازد. فعالان جنبش اشغال وال استریت همچنین از سیاست های كاخ سفید در عراق و افغانستان ناخرسندند و معتقدند این سیاست های جنگ افروزانه نه تنها هیچ كمكی به امنیت در این كشورها نكرده بلكه به خروج سرمایه های كلان از آمریكا و شكست اقتصادی توده های مردم انجامیده است.

بخش سیاست تبیان

منبع : ایرنا