تبیان، دستیار زندگی
خود را در میان موج جمعیتی فرض کنید که برای سوار شدن به مترو اختیارتان به دست موج است و برای پیاده شدن هم ناچار هستید به دنبال مفری از میان خیل جمعیت بگردید. این وضعی است که مسافران هر روز مترو با آن مواجه هستند و ناگزیرند با آن کنار بیایند. مسافرینی که ای
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مترو به چکه افتاد!


خود را در میان موج جمعیتی فرض کنید که برای سوار شدن به مترو اختیارتان به دست موج است و برای پیاده شدن هم ناچار هستید به دنبال مفری از میان خیل جمعیت بگردید. این وضعی است که مسافران هرروز مترو با آن مواجه هستند و ناگزیرند با آن کنار بیایند. مسافرینی که این ظلم را به جان می خرند و در درون به دنبال پاسخی برای توسعه نیافتن حمل و نقل شهری می گردند...


مترو برای گسترش و افزایش سرویس دهی به مردم به پول نیاز دارد ...

مترو

سیزده سال است که مردم تهران با بهره‌برداری از خط 5، حد فاصل ایستگاه‌های تهران (صادقیه) و کرج با مترو آشنا و از مشکلات آن نیز تا حدودی آگاه هستند و همه مسوولان نیز از نیاز کلانشهر تهران به گسترش حمل و نقل عمومی، به‌ویژه مترو آگاهند و در سالهای اخیر تلاش خود را برای افزایش خدمات در این زمینه به‌کار گرفته‌اند؛ چرا که همه می‌دانند مترو می‌تواند مرهمی برای آلودگی هوا و ترافیک پایتخت باشد.

بر هیچ کس پوشیده نیست که مترو برای گسترش و افزایش سرویس دهی به مردم به پول نیاز دارد؛ پولی که دولت، شهرداری و مردم در تامین آن دخیل هستند. قانون پرداخت 2 میلیارد دلار بودجه برای توسعه متروی تهران و کلانشهر‌ها سال گذشته در مجلس شورای اسلامی بررسی و تصویب شد و در ‌‌نهایت مجمع تشخیص مصلحت نظام، اسفند ماه سال گذشته، برداشت 2 میلیارد دلار تسهیلات از حساب ذخیره ارزی یا صندوق‌های دیگر را در سال 89 برای حمل ونقل عمومی تصویب کرد.

براساس این مصوبه، شهرداری تهران تا پایان سال 89 می‌توانست یک میلیارد دلار برای توسعه مترو از اعتبارات حساب صندوق ذخیره ارزی یا صندوق‌های جایگزین (مانند صندوق توسعه ملی) برداشت کند. این در حالی است که با وجود گذشت بیش از یک‌سال از تصویب این قانون و نیز اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها که استفاده بیشتر مردم از حمل‌ونقل عمومی را به همراه داشته، بودجه مصوبه مترو هنوز پرداخت نشده است.

قانون پرداخت 2 میلیارد دلار بودجه برای توسعه متروی تهران و کلانشهر‌ها سال گذشته در مجلس شورای اسلامی بررسی و تصویب شد و در ‌‌نهایت مجمع تشخیص مصلحت نظام، اسفند ماه سال گذشته، برداشت 2 میلیارد دلار تسهیلات از حساب ذخیره ارزی یا صندوق‌های دیگر را در سال 89 برای حمل ونقل عمومی تصویب کرد

عدم پرداخت بودجه 2 میلیارد دلاری از سوی دولت با وجود گذشت بیش از یکسال از تصویب این قانون در مجلس در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، طرح دو فوریتی تمدید قانون استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای حمل‌ونقل ریلی و عمومی شهر‌ها مصوب 1388 که دوفوریت آن به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود، مورد بررسی قرار گرفت و کلیات آن با 145 رای موافق و 39 رای مخالف و جزئیات آن با 155 رای موافق و 15 رای مخالف به تصویب نمایندگان رسید. براساس این طرح که دارای یک ماده واحده است، قانون استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای حمل ونقل ریلی و عمومی شهر‌ها مصوب 22دی ماه سال گذشته تا پایان امسال تمدید شد.

نمایشگاه در ایستگاه مترو

اعتبار 30 درصدی سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از هدفمندی یارانه‌ها دست دولت است، اگرچه بعد از اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها، استقبال مردم از شبکه مترو بیشتر شد و همین امر، صرفه‌جویی‌های کلانی را برای دولت به همراه داشت. در همین راستا در لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها از محل 30 درصد صرفه جویی ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها، اعتباراتی برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در نظر گرفته شده تا برای حمل‌ونقل عمومی مصرف شود. البته تمام این 30 درصد در اختیار دولت است.

«با وجود اینکه در ماه آبان هستیم هنوز سهم دولت از یارانه بلیت مترو به شهرداری پرداخت نشده و به همین خاطر مترو در بخش عملیات‌های عمرانی روزگار سختی را می‌گذراند.» شهردار تهران، چند روز پیش در مراسم بهره‌برداری از ایستگاه استاد معین با بیان این خبر افزود: «آنقدر از ندادن بودجه صحبت شده كه مشكلات لاینحل به نظر می‌رسد، به نظر من دیگر گفتن و تكرار چندباره پرداخت نشدن پول مترو توسط دولت جالب نیست.»

«با وجود اینکه در ماه آبان هستیم هنوز سهم دولت از یارانه بلیت مترو به شهرداری پرداخت نشده و به همین خاطر مترو در بخش عملیات‌های عمرانی روزگار سختی را می‌گذراند.»

به نظر می رسد که در بحث بودجه مترو، شائبه های سیاسی بی تاثیر نباشد اما آنچه واضح است این که، مردمی از این وسیله استفاده می کنند که صرف زمان کمتر برای رسیدن به مقصد، موهبت بزرگی است که مترو در اختیارشان قرار می دهد و شاید به دیگر نقاط مثبت مترو توجهی نداشته باشند؛ همانگونه که اعتراضی ندارند که در روزهای بارانی سقف اکثر ایستگاه های مترو چکه می کند. خود را در میان موج جمعیتی فرض کنید که برای سوار شدن به مترو اختیارتان به دست موج است و برای پیاده شدن هم ناچار هستید به دنبال مفری از میان خیل جمعیت بگردید. این وضعی است که مسافران هر روز مترو با آن مواجه هستند و ناگزیرند با آن کنار بیایند. مسافرینی که این ظلم را به جان می خرند و در درون به دنبال پاسخی برای توسعه نیافتن حمل و نقل شهری می گردند...

بخش اجتماعی تبیان

منبع :تابناک

مقالات مرتبط :

لرزش و صدای مهیب در تهران چه بود؟   

تهرانی ها روی دینامیت

مسافربرهای ترافیک شکن