تبیان، دستیار زندگی
مركز سیمافیلم كه مدتی ساخت سریال‌های الف‌ویژه‌اش را متوقف كرده بود، باز هم سریال‌های تاریخی می‌سازد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازگشت «سیمافیلم»


مركز سیمافیلم كه مدتی ساخت سریال‌های الف‌ویژه‌اش را متوقف كرده بود، باز هم سریال‌های تاریخی می‌سازد.


«سیمافیلم»

اگر پیگیر مجموعه‌های تاریخی یا به تعبیر بهتر «الف‌ویژه»های تلویزیون هستید حتماً می‌دانید مهمترین پشتوانه تولید این آثار تا همین چند سال پیش طرح‌ریزی و اختصاص بودجه در موسسه «سیما فیلم» بود. موسسه‌ای که بعنوان یکی از زیر مجموعه‌های سازمان صدا و سیما پیگیری تولید تله فیلم را نیز در دستور کار داشته‌است. در راستای استقلال عمل شبکه‌های سیما در تصمیمی‌گیری برای اختصاص بودجه به سریال‌های «الف ویژه‌» اما از سال 87 این مسئولیت از سیمافیلم سلب وبه شبکه اول واگذار شد. این تصمیم اما گویی چندان مقرون به نتیجه مطلوب نبوده‌است چراکه پس از 4 سال این قانون لغو و «سیما فیلم» با تمام قوا مجددا وارد میدان سریال‌سازی شده‌است. مهدی فرجی ـ مدیر شبكه اول سیما ـ نیز در این‌ زمینه گفت: هم اینك ساخت سریال‌های الف‌ویژه‌ای به سیما فیلم سفارش شده است، بنابراین مجددا، مسؤولیت تولید الف‌های ویژه به سیمافیلم هم محول می‌شود. مركز سیمافیلم در زمان پیوستن بخش سریالش به شبكه اول سیما،‌ چند سریال الف‌ویژه را در حال ساخت داشت كه با اتمام آنها، ماموریت سریال‌سازی سیمافیلم در تلویزیون به پایان رسید و این مركز بر تولید فیلم‌های تلویزیونی متمركز شد. «مختارنامه» و «نردبامی بر آسمان»، آخرین سریال‌های تاریخی بودند كه در مركز سیمافیلم تولید شدند. پخش «مختارنامه» نیز كه روند تولید آن بیش از پنج سال به طول انجامیده بود، تابستان امسال به پایان رسید.

سلمان فارسی و خواجه نصیر در دستور کار

رییس مركز سیما فیلم همچنین از تدارك برای تولید دو سریال تاریخی الف ویژه در این مركز خبر داد و خاطرنشان كرد: در حال حاضر، سیمافیلم مشغول تدارك سریال‌های «خواجه نصیر‌الدین طوسی» و «سلمان فارسی» است كه در حال بررسی متن هستند. وی ادامه داد: سیمافیلم بعد از حضور معاونت جدید با سیاست‌های جدیدی مواجه شد؛ اجازه‌ی ساخت سریال نیز مجددا به سیمافیلم داده شد و این مركز می‌تواند در همه‌ی ساختارها تولید داشته باشد. در این مدت نیز به مهیا كردن سریال‌هایی كه به مخاطب احترام بگذارد، فكر می‌كردیم و در گروه‌های مختلف، در حال تدارك سریال هستیم.

ساخت سریالی پلیسی در سیمافیلم

اسلامی مهر در ادامه از ساخت سریالی پلیسی ـ معمایی خبر داد كه به موضوع مواجهه‌ی پلیس با بزهكاران جرم اولی می‌پردازد و افزود: پلیس معمولا در برخورد با جرم اولی‌ها ملاحظات ویژه‌ای دارد كه آن را لحاظ می‌كند. این سریال، به تحلیل نمایشی این مواجهه می‌پردازد. متن این كار نوشته شده و در مرحله‌ی پیش تولید به سر می‌برد. رییس مركز سیما فیلم در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ پرسشی درباره‌ی فیلم‌های تلویزیونی كه در این مركز تولید می‌شوند، گفت: در دوره‌ی ریاست آقای ضرغامی، ساخت تله‌فیلم جدی شد در چند سال اخیر نیز متناسب با نیاز سازمان صداوسیما، حدود 700 تله‌فیلم در رسانه تولید شد. به هر حال رو آوردن به ساخت تله فیلم، اتفاق بزرگی است كه صورت گرفته است. وی افزود: ساختار تله‌فیلم به گونه‌ای است كه مخاطب می‌تواند در فرصت محدود با مضامین خاصی مواجه شود. برخی مضامین وجود دارند كه حتما نباید در ساختار سریال باشند و مخاطب، 15 یا 30 شب آنها را دنبال كند. این مضامین می‌توانند در زمانی حدود 90 دقیقه به مخاطب منتقل شوند. وی درباره‌ی سطح كیفی تله‌فیلم‌ها تصریح كرد: طبیعی است كه هر كاری نقاط قوت و ضعف خودش را داشته باشد. به اعتقاد من، در حوزه‌ی تله فیلم، كارها متوسط رو به بالاست و كار ضعیف كم داریم.

رییس مركز سیما فیلم همچنین از تدارك برای تولید دو سریال تاریخی الف ویژه در این مركز خبر داد و خاطرنشان كرد: در حال حاضر، سیمافیلم مشغول تدارك سریال‌های «خواجه نصیر‌الدین طوسی» و «سلمان فارسی» است كه در حال بررسی متن هستند.

تله‌فیلم دیگر زنگ تفریح نیست

اسلامی مهر با تایید این كه برخی مشكلات در حوزه‌ی تله‌فیلم وجود دارد، عنوان كرد: برخی بازیگران حاضر نیستند روی تله‌فیلم‌ها وقت بگذارند و انگیزه ندارند. از سوی دیگر بودجه و امكانات محدود است. همه‌ی این موارد در كنار هم از چالش‌های تله‌فیلم هستند كه به نظر من تله‌فیلم از آنها موفق سر بیرون آورده است. وی ادامه داد: در حال حاضر، تله‌فیلم‌ دیگر زنگ تفریح بازیگران نیست و موضوعیت پیدا كرده است؛ به طوری كه كارگردانان مطرحی مثل داریوش مهرجویی و برخی دیگر از كارگردانان به ساخت تله فیلم رو آورده‌اند، چون می‌دانند كه تله فیلم می‌تواند فرصتی طلایی برای مخاطب باشد. رییس مركز سیما فیلم در پاسخ به پرسشی درباره‌ی تبدیل تله‌فیلم‌ها به نسخه‌ی سینمایی گفت: هر تله‌فیلمی كه قابلیت تبدیل شدن به نسخه‌ی سینمایی داشته باشد، تلویزیون این امتیاز را به آن اثر می‌دهد كه در عرصه‌ی سینمایی نیز مطرح شود. اما باید به روزی فكر كنیم كه تهیه‌كنندگان و كارگردانان تله فیلم، حاضر نباشند، كارهایشان را در قاب سینما نشان دهند. وی تاكید كرد: این امر، نقیصه‌ی‌ ما در حوزه فرهنگ سینمایی است. تلویزیون به عنوان یك رسانه عمومی در همه كشورها جایگاه خاصی دارد. در حالی كه در ایران سینما پرتلالو است و شاخصه‌های سینمایی تقدم دارند، در برخی كشورها و به خصوص كشورهای اروپایی برعكس است و اهل فن این مساله را می‌دانند.

فرآوری: امید صبوری

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: خبرگزاری ایسنا