تبیان، دستیار زندگی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا در گزارشی مدعی شد كه ایران ممكن است در راستای ساخت تسلیحات هسته‌ای گام بردارد این در حال است كه برای اثبات این ادعای خود دلایل محكم و قانع‌كننده‌ای ارائه نكرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنگ جهانی سوم با حمله به ایران


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا در گزارشی مدعی شد كه ایران ممكن است در راستای ساخت تسلیحات هسته‌ای گام بردارد این در حال است كه برای اثبات این ادعای خود دلایل محكم و قانع‌كننده‌ای ارائه نكرد


آمانو

این گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منجر به این شد كه بسیاری این موضوع را مطرح كنند كه ایران در حال تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای است. اما موضوعی كه خیلی‌ها نتوانستند آن را بفهمند نه تنها این بود كه آژانس در گزارش خود به صراحت اعلام نكرده كه ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای است بلكه همچنین این گزارش از سوی مدیر كل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی كه روابط نزدیكی با آمریكا دارد، تایید شده است. همچنین از این گزارش ممكن است به عنوان بخشی از یك جنگ رسانه‌ای به نفع ائتلاف اسرائیل- ناتو برای به راه انداختن جنگ علیه ایران استفاده شود.

ممكن است در ظاهر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان ملل سازمانهایی بی‌طرف به نظر بیایند اما در حقیقت این دو سازمان مهم تحت نفود قدرتهای بیرونی عمل می‌كنند. برای نمونه می توان به یوكیو آمانو مدیر كل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره كرد. ماه گذشته روزنامه گاردین سندی را به نقل از وب سایت ویكی لیكس منتشر كرد كه نشان می داد آمانو همواره در تصمیم‌گیری‌های استراتژیك مهم در راستای منافع آمریكا عمل كرده است؛ از انتصاب مقامات ارشد آژانس گرفته تا تصمیم گیری در مورد برنامه هسته‌ای ایران. این حقیقت كه آمریكا تلاش كرده در تصمیم گیری و افكار آمانو نفوذ چشمگیر داشته باشد، درست است و به همین دلیل باید در این گزارش آژانس شك و تردید كرد چون مشخص است كه نفوذ آمریكا بر آمانو تا چه میزان است.

به دنبال انتشار این گزارش آژانس در مورد ایران، آمریكا و اسرائیل ممكن است از آن به عنوان بهانه‌ای برای اعلام اینكه باید علیه ایران جنگ به راه انداخت، استفاده كنند. روزنامه راشا تودی در گزارشی عنوان كرد كه سازمان ملل نتوانسته ادعاهایش در مورد تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای را اثبات كند اما در ایجاد ترس در مورد این ادعای نادرست كه ایران در حال ساخت سلاه هسته‌ای است، موفق بوده است.

پیش از این نیز این نوع اطلاعات غلط آمریكا منجر به آغاز جنگ عراق شده بود و این سابقه آمریكا زنگ خطر را در مورد به راه انداختن جنگ علیه ایران براساس اطلاعات غلط به صدا در می‌آورد

فیلیپ گرالدی یك افسر سابق سازمان سیا در اظهارنظری در مورد اعتبار این گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز شك و تردید كرد و گفت: در مورد این گزارش شك و تردید دارم چون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به واقع هیچ توانایی در مورد اینكه خودش اطلاعات معتبر بدست بیاورد، ندارد و مجبور است كه به اطلاعات نهادهای دیگر كشورها استناد كند. فكر می‌كنم اطلاعاتی كه منجر به انتشار این گزارش آژانس شده، از سوی آمریكا و اسرائیل به آژانس داده شده است.

پیش از این نیز این نوع اطلاعات غلط آمریكا منجر به آغاز جنگ عراق شده بود و این سابقه آمریكا زنگ خطر را در مورد به راه انداختن جنگ علیه ایران براساس اطلاعات غلط به صدا در می‌آورد. در این راستا جنگ‌طلبان در آمریكا و اسرائیل از این فضا به نفع خود استفاده می‌كنند. همزمان با اینكه اسرائیل ممكن است به ایران حمله كند، شرایط فعلی تا حدودی خطرناك است. به رغم تلاش آمریكا، اسرائیل و دیگر كشورهای غربی بعید است در حمله به ایران به اهدافشان برسند این در حالی است كه روسیه اعلام كرده هر كاری كه بتواند انجام می دهد تا از از حمله نظامی به ایران جلوگیری كند.

حمله غرب به ایران بسیار خطرناك است و با توجه به اینكه در صورت حمله به ایران مناطق مختلف تحت تاثیر قرار خواهند گرفت، این حمله می تواند منجر به آغاز جنگ جهانی سوم شود

تهدید حمله غرب به ایران بسیار خطرناك است و با توجه به اینكه در صورت حمله به ایران مناطق مختلف تحت تاثیر قرار خواهند گرفت، این حمله می تواند منجر به آغاز جنگ جهانی سوم شود.

لازم است این حقیقت را بدانیم كه نه تنها از جمله اهداف حمله به ایران كنترل غرب بر نفت و گاز ایران و خط لوله‌های این كشور است بلكه با این كار به دنبال حضور گسترده در خاورمیانه و توجه بیشتر به تحركات چین و روسیه است.

بخش سیاست تبیان

منابع:الف