تبیان، دستیار زندگی
معرفی کتاب های «دیابت»، «راهنمای ورزشکاران دیابتی» و «خستگی مزمن».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بخوانید و برای سلامتی ورزش کنید


معرفی کتاب های «دیابت»، «راهنمای ورزشکاران دیابتی» و «خستگی مزمن».


دیابت»،

«دیابت» چاپ دوم

نیل اف.گوردون

مترجم: شهرام فرج‌زاده

انتشارات علم و حرکت

شمارگان 2200 نسخه

150 صفحه‌

قیمت: 35000 ریال

کتاب «دیابت» برگرفته از تکنیک‌های مرکز تمرینات ورزشی کوپر، راهنمای کامل پیشگیری و درمان این بیماری را بر اساس تجربیات پزشکان مطرح میکند. این کتاب برگرفته از تجربیات بدست آمده از بیماران دیابتی در کلینیک و مؤسسه تحقیقاتی کوپر است که نشان میدهد چنین افرادی از آن نوع روش زندگی که پیشنهاد میشود، سود فراوان میبرند، اما سوال این است که راز و رمز این نوع روش زندگی در چیست.

در حقیقت، این روش ترکیبی از ورزش‌های هوازی منظم و سایر اشکال ورزش، تغذیه مناسب و چشم‌اندازی متعادل از زندگی نوین امروزی را با تمام دغدغه‌ها و تنش‌های روحیاش دربر دارد.

وجه تمایز این کتاب نسبت به بیشتر کتاب‌های دیگر، روش هنرمندانه و جامعی است که به یک بیمار دیابتی میآموزد چگونه برنامه ورزشی منظمی را آغاز کند که شامل اطلاعات اساسی درباره حد مناسب ورزش برای بهبود وضعیت تندرستی است.

این کتاب به مخاطب نشان میدهد که چگونه ورزش منظم و روزمره با یک برنامه توانبخشی و درمانی دیابت با هم تناسب دارند. همچنین در کنار آموزش فواید ورزش، به خطرات ناشی از آن هم اشاره میکند و راهنماییهای معقول و سهل‌الاجرایی را برای مقابله با تنگناهای ناشی از استفاده همزمان از انسولین و داروهای دیگر و حرکات ورزشی منظم و مرتب ارایه میدهد.

در فصل نخست با دو تن از بیماران دیابتی آشنا میشوید که شرح حال آنها، شما را با حقایقی اساسی درباره دیابت، ورزش و توانبخشی آشنا میکند. در فصل دوم فواید جالب و شگفت‌انگیز یک زندگی پرجنب و جوش جسمی را مییابند. البته در اواخر این فصل به خطرات بالقوه ورزش برای بیماران دیابتی هم اشاره‌ای میشود تا مبادا از آنها غافل شوید.

در فصل سوم میآموزید که چگونه میتوانید قدم به قدم به سوی یک برنامه توانبخشی ورزشی مناسب و معقول پیش بروید و در فصل چهارم چگونگی استفاده از سیستم‌ امتیازهای بهداشتی را فرا میگیرید تا به طور دقیق مشخص کنید چه مقدار ورزش لازم است تا به مناسب‌ترین سطح آمادگی جسمانی و سلامت دست یابید، بدون آن‌که خطری متوجه شما باشد. در پایان این فصل، نکات مفیدی ارائه میشود که با رعایت آن میتوانید ورزش را به طور مستمر ادامه دهید. در فصل پنجم مقدماتی را میآموزید که هدف از ارائه آن پیشگیری از فوریت‌های قند خون در حین ورزش یا پس از آن است.

در فصل ششم نیز با راهنماییهای ایمنی اساسیتری درباره برنامه ورزشی خود آشنا میشوید.

نویسنده درباره هدف خود از تالیف کتاب نوشته است: «هدف من از نوشتن این کتاب آن است که شما را در دستیابی به این اهداف یاری کنم. شاید این کار در ابتدا آسان نباشد، اما در نهایت باید بدانیم که بیشتر چیزهایی را که به دشواری فرا میگیریم، همان بخش‌هایی از زندگی ما هستند که ارزش فراوانی برایمان دارند. به هر حال، من معتقدم که هر بیماری را که به درستی برانگیزانیم، علیرغم وجود دیابت از زندگی خود حظ لازم را خواهد برد.»

راهنمای ورزشکاران دیابتی

«راهنمای ورزشکاران دیابتی»

شری. کلبرگ اوچز

انتشارات هیومن کنیتکس

296 صفحه

بها: 19.95 دلار

به نقل از سایت ناشر، این اثر با بیان مطالبی درباره تناسب اندام، استقامت، قدرت و فعالیت‌های بیرون از منزل برای افراد مختلف با دیابت نوع 1و 2 میتواند برای کارشناسان ورزشی و خود بیمارانی که علاقه‌مند به ورزش هستند موثر واقع شود.

اثر حاضر با ارایه دستورالعمل‌هایی از متخصص بیماری دیابت دکتر شری کلبرگ به خواننده میآموزد که چگونه به فعالیت ورزشی بپردازد و با ارایه مشاوره مناسب بیماران دیابیی را در انتخاب ورزشی تفریحی و رقابتی نیز یاری میدهد و همچنین روش‌های استفاده از داروهای مکمل، پیشگیری از آسیب و درمان و بهینه‌سازی بهداشت و درمان را نیز ارایه میکند.

این کتاب به ارایه بیش از 100 دستورالعمل در قالب 2 بخش و 12 فصل میپردازد، بخش نخست درباره ابزار و نیازهای یک ورزشکار دیابتی است و در بخش دوم اثر روش‌های فعالیت‌های ورزشی مشخص میشود.

در قسمتی از توضیحات مترجم آمده است: «دکتر کلبرگ بیش از 100 مقاله در رابطه با ورزش و دیابت تا کنون به چاپ رسانده است، وی که نویسنده پنج کتاب ارزشمند در حوزه بیماری دیابت است درباره این کتاب میگوید: کتاب «راهنمای ورزشکاران دیابتی» به روشنی نشان میدهد که بیماران چگونه میتوانند به دوچرخه‌سواری در کوهستان، صخره‌نوردی، کایت سواری، اسکی و دیگر ورزش‌ها بپردازند.»

خستگی مزمن».

«خستگی مزمن» چاپ دوم

«نیل اف.گوردون»

مترجم: نادر طوسی

انتشارات علم و حرکت

شمارگان 2200 نسخه

131 صفحه‌

قیمت: 35000 ریال

کتاب «خستگی مزمن» برگرفته از تکنیک‌های مرکز تمرینات ورزشی کوپر، راهنمای کامل پیشگیری و درمان را بر اساس تجربیات پزشکان مطرح میکند. این کتاب مجموعه‌ای از راه‌های درمانی برای بهبود بیماران مبتلا به دیابت، اختلالات تنفسی، سکته مغزی، التهاب مفاصل (آرتریت) را ارائه میدهد که با استفاده از تمرینات ورزشی سعی بر پیشگیری و درمان آن دارند.

در این کتاب نویسنده امیدوار است بیماران مبتلا به CFS آن‌قدر بیروحیه و افسرده نباشند که انگیزه مبارزه با بیماری را از دست بدهند، زیرا «این کتاب مخصوص بیماران با انگیزه‌ای است که نمیگذارند بیماریشان، هرچند ناتوان کننده و عجیب، بر آنها غلبه کند. آنها هر آنچه در توان داشته باشند برای به کارگیری تواناییها و امکانات خود و بهبود وضعیتشان به کار میبندند (گرچه این روند کند باشد). اگر شما جزو این دسته‌اید، کتاب خوبی را انتخاب کرده‌اید، زیرا به اعتقاد نویسنده "مرکز ورزش‌های هوازی کوپر" یکی از بهترین و بیخطرترین برنامه‌های ورزشی توانبخشی CFS در آمریکا را تهیه کرده است.»

هدف این کتاب پرکردن خلایی است که در اطلاعات این بیماران وجود دارد و این کار از طریق ارایه اطلاعات عملی و سهل‌الوصولی درباره توانبخشی ورزشی صورت میگیرد که آگاهی از آنها علاوه بر مخاطب، برای پزشکان نیز لازم است.

در بخشی از این کتاب آمده است: «گرچه مطالعات قطعی و درازمدتی درباره CFS به عمل نیامده، اما محققان بر این باورند که این بیماری به خودی خود مهلک نیست. به هر حال، اگر به جدیدترین یافته‌های بهداشتی توجه داشته باشید، میدانید یک زندگی غیرفعال و بیتحرک و آمادگی جسمانی پایین (دو ویژگی مشخصه بسیاری از بیماران CFS) احتمال ابتلای افراد را به بیماری‌های مزمن بالقوه کشنده از جمله بیماری عروق و کرونر (اکلیلی)، افزایش فشار خون، دیابت و احتمالاً سکته و سرطان افزایش میدهد. در واقع، در مطالعه درازمدت مرکز تحقیقات ورزش‌های هوازی که بیش از 13000 بیمار کلینیک کوپر را به طور متوسط طی 8 سال پیگیری کرده است، معلوم شده مردان و زنانی که کمترین حد آمادگی جسمانی را داشته‌اند، بسیار بیشتر از آنانی که دارای آمادگی جسمانی بوده‌اند، از بیماریهای مختلف مرده‌اند. در مورد مردان این احتمال 44/2 برابر و در زنان 65/3 برابر افزایش نشان داده است.»

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: خبرگزاری کتاب ایران