تبیان، دستیار زندگی
محققان دریافتند که بر خلاف نظر عمومی، لاغر بودن همیشه هم دلیل بر سلامت کامل فرد نیست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لاغری نشانه سلامتی و زیبایی نیست


محققان دریافتند که بر خلاف نظر عمومی، لاغر بودن همیشه هم دلیل بر سلامت کامل فرد نیست.

لاغر

لاغری، همیشه علامت سلامتی نیست

محققان موفق به شناسایی ژنی شدند که علاوه بر لاغر کردن فرد، خطر ابتلا به حمله‌ی قلبی و دیابت نوع 2 و به طور کلی بیماری‌های متابولیک را افزایش می‌دهد.

این ژن در اصطلاح ژن لاغری – lean gene – نامیده شده است.

ژن مذکور علاوه بر لاغری فرد، میزان کلسترول بد و قند خون یعنی همان دو بیماری ناشی از وزن زیاد را افزایش می‌دهد.

این ژن چربی‌های نزدیک به سطح پوست را از بین می‌برد.

ایده‌ی اصلی کشف این ژن پس از مواجه شدن با افراد لاغری که به بیماری دیابت مبتلا بودند یا از بیماری‌های قلبی رنج می‌بردند به ذهن دانشمندان خطور کرد.

مرکز سلامت آمریکا در پی انتشار این خبر اعلام کرده است که افراد لاغر نباید به خود مغرور شوند و از رعایت توصیه‌های سلامت غافل شوند.

رعایت نکات مرتبط با سلامت، انجام ورزش روزانه و آزمایشات دوره‌ای برای تمام افراد در هر سنی و با هر شرایطی ضروری است.

لاغـری، زیـبـایـی نـیـسـت

زیبایی این روزها خواهان و طرفداران بسیاری پیدا کرده و نمی‌توان خرده گرفت زیرا ذات انسان به زیبایی تمایل دارد؛ هرچند که همه‌ی ما به خوبی می‌دانیم ملاک‌های زیبایی در دوران و اعصار مختلف، تغییر کرده است.

همیشه هم بخش عمده‌ای از جامعه به خصوص بانوان، سعی کرده‌اند خود را با ملاک‌های هر دوره و زمانه‌ای هماهنگ کنند. معمولاً هم این ملاک‌ها برای نسل بعدی خنده‌دار است و درکی از آن ندارند. البته همه‌ی این ملاک‌های قدیمی، فلسفه‌هایی را هم به همراه داشته‌اند. اگر عکس زنان حرمسراهای دوران قاجار را دیده باشید، بیشتر آن‌ها بسیار چاق هستند. در آن دوران چنین زنانی را می‌پسندیدند و چاقی برای زنان یک ویژگی مثبت به شمار می‌رفت زیرا گمان می‌کردند این زنان قوی‌ترند و توانایی به دنیا آوردن فرزندان بیشتر و قوی‌تری دارند. این ملاک به مرور زمان و با افزایش ارتباط با اروپایی‌ها کمی تغییر کرد و اصطلاح «یه پرده گوشت» در تمجید زنان و دختران گفته شد. دیگر کسی آن چاقی‌های مفرط را زیبایی نمی‌دانست.

امروزه ملاک زیبایی در جامعه‌ی ما به غلط «لاغری» است. تا جایی که حجم بالایی از تبلیغات داخلی و خارجی و ماهواره‌ای، محصولاتی را برای فروش معرفی می‌کنند که مهم‌ترین کارکرد آن‌ها، لاغری است.

چاقی زمانی به مشکل و بیماری برای افراد تبدیل می‌شود که اختلالاتی در متابولیسم بدن به وجود آید. لاغری هم می‌تواند به اندازه چاقی برای بدن مضر

باشد. هنگام استفاده از کلمات باید به معنای آن‌ها توجه بیشتری کنیم

لاغری زیبایی نیست؛ این موضوعی است که بخش زیادی از جامعه ما از یاد برده‌اند. تناسب اندام برترین ملاک برای زیبایی در کل دنیا محسوب می‌شود و تفاوت زیادی با لاغری دارد. بیایید روراست باشیم؛ اگر لاغری زیبایی محسوب می‌شد، هندی‌ها زیباترین مردم دنیا بودند!

حتی در انتخاب مدل‌ها هم این موضوع را نمی‌پسندند و اگر فرد خیلی لاغر باشد، او را نمی‌پذیرند. اگرچه این تفکر و واژه‌ی غلط، ریشه‌های زیادی دارد اما یکی از دلایل آن چاقی بخشی از طبقه مرفه در جوامع مختلف است. این طبقه به دلیل ثروت، اغلب خوراک‌های متنوعی می‌خورند و معمولاً تحرک کمی هم دارند. توصیه پزشکان به چنین کسانی گرفتن رژیم‌های غذایی و لاغری برای لاغر شدن و رسیدن به «تناسب اندام» است. گاه افراد به بخش دوم توجهی نمی‌کنند. شاید فردی لاغر باشد اما مثلاً شکم بزرگی داشته باشد که به هیچ‌وجه زیبایی محسوب نمی‌شود.

این تناسب اندام به هیچ‌وجه با لاغری قابل مقایسه نیست. کم نیستند افرادی که وزنشان از حد طبیعی، بالاتر است اما به دلیل تناسب اندام، نازیبا نیستند. چاقی زمانی به مشکل و بیماری برای افراد تبدیل می‌شود که اختلالاتی در متابولیسم بدن به وجود آید. لاغری هم می‌تواند به اندازه چاقی برای بدن مضر باشد. هنگام استفاده از کلمات باید به معنای آن‌ها توجه بیشتری کنیم.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

سلامتیران - دکتر حسین طباطبایی،متخصص پوست و مو و زیبایی

ایرنا

مطالب مرتبط:

انورکسیا؛ اختلالی تغذیه ای

لاغرهایی که فکر می کنند چاقند

رژیم‌های غذایی غیر اصولی چه بر سرتان می‌آورد؟

تاثیر رژیم‌های سخت غذایی روی سلامت دختران جوان

با وزن طبیعی هم می توان چاق بود!

کاهش سن یائسگی با رژیم های سخت لاغری

لاغری در 10 دقیقه

سنگ کلیه، عاقبت رژیم لاغری غلط

بی اشتهایی و پرخوری عصبی، ریشه روحی دارد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.