تبیان، دستیار زندگی
بیشتر افراد زمانی که دچار استرس می‌شوند هر چیزی که دم دست‌شان باشد را می‌خورند، ورزش و فعالیت‌های جسمی را کنار می‌گذارند و خوابشان دچار اختلال می‌شود. متأسفانه همه‌ی این عوامل به اضافه وزن ختم می‌شود
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

8 ماده‌ی غذایی برای مهار استرس


بیشتر افراد زمانی که دچار استرس می‌شوند هر چیزی که دم دست‌شان باشد را می‌خورند، ورزش و فعالیت‌های جسمی را کنار می‌گذارند و خوابشان دچار اختلال می‌شود. متأسفانه همه‌ی این عوامل به اضافه وزن ختم می‌شود.

باید قبول کنیم کم نیستند افرادی که از استرس رنج می‌برند. در واقع همه‌ی ما دچار اضطراب می‌شویم و متأسفانه این اضطراب‌ها به بخش جدانشدنی از زندگی روزمره‌مان تبدیل شده است. اما نکته‌ی مهم این است که اگر نتوانیم به درستی این فشارهای روحی را مهار کنیم روی کار، خلق‌وخو و کلاً زندگی ما تأثیر می‌گذارد.

بیشتر افراد زمانی که دچار استرس می‌شوند هر چیزی که دم دست‌شان باشد را می‌خورند، ورزش و فعالیت‌های جسمی را کنار می‌گذارند و خوابشان دچار اختلال می‌شود. متأسفانه همه‌ی این عوامل به اضافه وزن ختم می‌شود.

نتایج  پژوهشی که موسسه‌ی ملی سلامت انجام داده است نشان می‌دهد در زنانی که استرس زیادی دارند میزان هورمون کورتیزول که به هورمون استرس معروف است بالاست و این زنان در مقایسه با زنانی که استرس کمتری دارند بیشتر غذا می‌خورند، کمتر می‌خوابند و چاق‌تر هستند.

اجازه ندهید استرس بر شما غلبه کند. بدانید که تغذیه‌ی شما نقش مهمی در کاهش اضطراب‌های‌تان دارد. در این مقاله شما را با چند ماده‌ی غذایی ضد استرس آشنا می‌کنیم و توصیه می‌کنیم برای مهار استرس و اثرات منفی آن روی وزنتان از این مواد غذایی غفلت نکنید.

ماهی

ماهی

به گفته‌ی محققان دانشگاه اوهایو، اسیدهای چرب امگا3 به کاهش استرس کمک می‌کند. زمانی که دچار اضطراب می‌شویم بدن‌مان هورمون‌های التهاب‌زایی به نام «سیتوکین» ترشح می‌کند. ترشح زیاد و روزانه‌ی این هورمون‌ها برای بدن مُضر است. محققان معتقدند که امگا3 ها ترشح این هورمون‌ها را تا 14 درصد کاهش می‌دهند. ماهی‌های چربی که در آب‌های سرد زندگی می‌کنند سرشار از این اسیدهای چرب هستند مثل ماهی آزاد، ماکرو، ساردین و ....

موز

موز

موز سرشار از «تریپتوفان» است. بدن ما این ماده را به «سروتونین» تبدیل می‌کند. سروتونین باعث ایجاد حس آرامش شده و لبخند به لب می‌آورد. میزان بالای پتاسیم موجود در موز به کنترل فشار خون کمک می‌کند و همین امر باعث می‌شود که کورتیزول در کمترین میزان خود باشد. برخی از متخصصان توصیه می‌کنند که برای داشتن خوابی راحت یک ساعت قبل از خواب یک عدد موز میل کنید.

غلات

دانه‌های کامل

دانه‌های کامل مثل نان کامل و برخی از غلات سرشار از سلنیوم هستند. سلنیوم از املاح معدنی محسوب می‌شود که اضطراب را از بین می‌برد و باعث ایجاد شادابی و سرحالی می‌شود. این مواد غذایی همچنین سرشار از منیزیم هستند. این ماده‌ی معدنی نیز پیامی به اندام‌ها ارسال می‌کند تا آرامش خود را حفظ کنند و ریلکس باشند.

گردو

گردو

به گفته‌ی محققان دانشگاه پنسیلوانیا، مصرف منظم یک مشت گردو باعث کاهش استرس می‌شود. گردو حاوی اسیدهای امگا3 گیاهی است. نتایج پژوهش‌های این محققان نشان می‌دهد که گردو و روغن گردو، در زمانی که افراد دچار استرس می‌شوند باعث کاهش فشار خون بالا می‌شود.

سیب زمینی

سیب‌زمینی

سیب‌ ‍ ‌‌زمینی نیز همانند موز سرشار از پتاسیم است. پتاسیم میزان کورتیزول را پایین نگه می‌دارد. البته باید بدانید که سیب‌زمینی پخته حاوی ویتامین B6 نیز هست. ویتامین B6 به تولید سروتونین که باعث ایجاد آرامش می‌شود کمک می‌کند. متأسفانه استرس میزان ویتامین B6 را کاهش می‌دهد. در غذاهای‌تان سیب زمینی پخته بریزید تا سرحال شوید و استرس‌تان را کنترل کنید.

شیر

شیر

کلسیم موجود در شیر علاوه بر این که استخوان‌ها را تقویت می‌کند، فشارخون را ثابت کردن و رگ‌های خونی را شل می‌کند. به این ترتیب رگ‌های شما از آسیب‌های هورمون‌های استرس آدرنالین و کورتیزول در امان می‌مانند. برای خواب راحت و دور از تنش یک فنجان شیر گرم توصیه می‌شود. از این گذشته این میزان شیر 300 میلی گرم کلسیم بدن را تأمین می‌کند. برای آرامش و تقویت استخوان‌های‌تان شیر بنوشید.

بوقلمون

بوقلمون

متخصصان توصیه می‌کنند که برای مهار استرس، با نان گندم کامل و گوشت بوقلمون ساندویچ درست کنید. پروتئین‌های موجود در بوقلمون به ترشح هورمون «دوپامین» و «نوراپی‌نفرین» کمک می‌کند. پروتئین‌ها کندتر از گلوسیدها هضم می‌شوند و اشتها را کاهش می‌دهند.

بوقلمون همچنین سرشار از تریپتوفان است. این اسید آمینه میزان سروتونین را در مغز بالا می‌برد.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

تأثیر برنامه غذایی بر اخلاق

کنترل اضطراب با مواد غذایی

5 ماده‌ی غذایی ضد خستگی

تغذیه بر خلق و خو موثر است

بهترین غذاهای شادی آور

پنج ماده غذایی برای بهبود احساسات

غذاهای موثر در احساس بدحالی

غذاهای آماده باعث افسردگی می‌شوند

رژیم غذایی مفید برای افسردگی

غذاهای موثر در ایجاد مشکلات عصبی و روحی

غذاهای مفید در درمان مشکلات عصبی و روحی

درمان افسردگی با مواد غذایی مناسب(1) و (2)

مواد غذایی استرس زا

مواد غذایی کاهش دهنده استرس

برای آرامش اعصاب چه باید خورد ؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.