تبیان، دستیار زندگی
برنامه دوشنبه شب نود که سوژه روزی را دم دست نداشت تا با آن رنگ و لعابش را جذاب‌تر و جنجالی‌تر کند، این بار سراغ خاطرات یک بازی سوخته رفته و به سوژه‌ای پرداخت که رسانه‌ها بارها به آن پرداخته بودند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کشک و بادمجان سوخته سوژه نود


 برنامه دوشنبه شب نود که سوژه روزی را دم دست نداشت تا با آن رنگ و لعابش را جذاب‌تر و جنجالی‌تر کند، این بار سراغ خاطرات یک بازی سوخته رفته و به سوژه‌ای پرداخت که رسانه‌ها بارها به آن پرداخته بودند.
نود-فردوسی پور

در این برنامه که سئوال نظرسنجی آن در مورد دیدار عصر سه شنبه تیم‌های ملی فوتبال ایران و اندونزی بود، "میروسلاو بلاژویچ" که حالا در کرمان مربیگری می کند از طریق ارتباط مستقیم تلویزیونی میهمان عادل فردوسی پور بود و البته مجری برنامه 90 سئوال‌هایی از او پرسید که نه دردی را از فوتبال دوا کرد و نه نکته تازه‌ای در برداشت.

تنها حسن آن تازه شدن دیدار بلاژویچ و فردوسی پور پس از 10 سال بود که این هم بخشی از برنامه پرخاطره دوشنبه شب بود که تهیه کننده‌اش سوژه‌های امروزی را کم آورده بود و به مرور خاطرات گذشته پرداخت. در این برنامه بلاژویچ از اینکه دوباره در ایران است ابراز خوشحالی کرد و با بیان اینکه یادآوری دیدار ایران و بحرین خاطره تلخ او محسوب می شود، گفت: در آن بازی بچه‌هایی که در اختیار من بودند 40 درصد از توانایی‌های خود را به نمایش گذاشتند. ضمن اینکه اگر بحرین هم جوانمردانه بازی می کرد ما آن بازی را می بردیم.

بلاژویچ ادامه داد: آنها در آن بازی بیش از 30 دقیقه وقت تلف کردن و فوتبال ناجوانمردانه‌ای را به نمایش گذاشتند. من از علاقمندان فوتبال ایران عذرخواهی می کنم اما حوادث مرموزی پشت صحنه آن بازی بود و خاطرات بدی برای من برجای گذاشت.

چیرو که اعلام کرده بود کتاب خاطرات خود را پس از مرگش منتشر خواهد کرد و یکی از مواردی که به آن خواهد پرداخت ماجرای دیدار ایران و بحرین است که ریز موارد و دلایل شکست سنگین ایران در آن بازی را بیان خواهد کرد، دوباره تاکید کرد که ایران وطن دوم اوست و فوتبالش نسبت به گذشته پیشرفت زیادی کرده و قطعا با پتانسیلی که خواهد داشت در آینده صدر آسیا را به خود اختصاص خواهد داد.

حضور کاپیتان تیم فوتبال جوانان ایران، فریده شجاعی نایب رئیس فدراسیون فوتبال در امور بانوان و نیلوفر اردلان کاپیتان تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان ایران در برنامه از قسمت‌های دیگر 90 بی سوژه دوشنبه شب بود که صحبت هایی را در مورد شرایط این تیم ها مطرح کردند و البته فردوسی پور هم برای‌شان دلسوزی کرد

میروسلاو بلاژویچ که از کی‌روش به عنوان یک مربی بزرگ یاد کرد که به درد فوتبال ایران می خورد در پاسخ به این پرسش فردوسی پور که چرا اینقدر سیگار می کشید گفت که به مردم ایران قول می دهد دیگر سیگار نکشد. البته او چند دقیقه دیگر نظرش را تغییر داد و گفت فقط در ورزشگاه‌ها سیگار نمی کشد.

سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال کشورمان در پاسخ به پرسش‌های پی در پی فردوسی پور که به دنبال این بود تا مقصری را برای بازی ایران و بحرین پیدا کند گفت: من تا زمانی که به چیزی مطمئن نباشم در موردش حرف نمی زنم و کسی را متهم نمی کنم. من برای آن بازی همه برنامه ریزی‌هایم را انجام داده بودم اما به هر حال اتفاقاتی افتاد که بعدا در موردش صحبت خواهیم کرد.

عادل فردوسی پور که از بی سوژگی، دیدار یک دهه پیش ایران و بحرین را سوژه اصلی برنامه‌اش کرده بود در مصاحبه با علی دایی، یحیی گل محمدی، نیکبخت واحدی و سیروس دین محمدی به دنبال پیدا کردن دلیل شکست 3 بر یک ایران در آن بازی بود و هر مسئله‌ای را مطرح کرد اما راه به جایی نبرد و پاسخ‌ها همان جواب‌های تکراری بود که در سال‌های پس از آن بازی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها بارها به آن پرداخته بودند، اینکه ظاهرا دلیل بازی ضعیف تیم ملی کشک بادمجان بوده است که ملی پوشان قبل از بازی خورده بودند!

گفتگو با مهدی مهدوی کیا که او هم در گیلان روی خط ارتباط تلویزیونی آمده بود بخش دیگری از برنامه نود بود که آن هم به همان بازی اختصاص داشت و البته دقایقی در مورد شرایط حرفه‌ای بازیکنان نیز گفتگو شد و فردوسی پور قول داد در برنامه جداگانه‌ای به شرایط حرفه‌ای فوتبالیست‌های ایرانی بپردازد.

بلاژویچ از اینکه دوباره در ایران است ابراز خوشحالی کرد و با بیان اینکه یادآوری دیدار ایران و بحرین خاطره تلخ او محسوب می شود، گفت: در آن بازی بچه‌هایی که در اختیار من بودند 40 درصد از توانایی‌های خود را به نمایش گذاشتند. ضمن اینکه اگر بحرین هم جوانمردانه بازی می کرد ما آن بازی را می بردیم

حضور کاپیتان تیم فوتبال جوانان ایران، فریده شجاعی نایب رئیس فدراسیون فوتبال در امور بانوان و نیلوفر اردلان کاپیتان تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان ایران در برنامه از قسمت‌های دیگر 90 بی سوژه دوشنبه شب بود که صحبت هایی را در مورد شرایط این تیم ها مطرح کردند و البته فردوسی پور هم برای‌شان دلسوزی کرد. این بار البته بی سوژگی برنامه 90 این فرصت را در اختیار بانوان قرار داد که دقایقی هم به شرایط آنها پرداخته شود.

شاهرخ بیانی مهمان ویژه برنامه عادل فردوسی پور بود که او به مرور خاطرات دوران فوتبالش در تیم ملی و استقلال و پرسپولیس پرداخت و البته به اختلافاتی که با بازیکنان داشت هم اشاره کرد که بخشی از آن به اختلافش با سعید مراغه چیان به خاطر زمین‌های شهری بود که باعث جدایی‌اش از استقلال شد. بیانی سپس دقایقی هم در مورد تفاوت فوتبال در دهه 60 و حالا صحبت کرد و به بررسی دلایل افت فوتبال ایران پرداخت.

بخش ورزشی تبیان

منبع : مهر