تبیان، دستیار زندگی
در روزهایی که هوا رو به سردی گذاشته و در میانه‌های پاییز، به‌نظر می‌رسد با زمستانی زودرس مواجه شده‌ایم، فروش فیلم‌های روی پرده نیز تحت‌الشعاع شرایط جوی قرار گرفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرما، گرما را از گیشه‌ها گرفت

افت فروش فیلم‌های اكران پاییزی


در روزهایی که هوا رو به سردی گذاشته و در میانه‌های پاییز، به‌نظر می‌رسد با زمستانی زودرس مواجه شده‌ایم، فروش فیلم‌های روی پرده نیز تحت‌الشعاع شرایط جوی قرار گرفت.


«مرگ کسب و کار من است

در هفته گذشته شاهد کاهش کارکرد گیشه سینماها بودیم؛ به‌خصوص در روزهای میانی هفته که ریزش برف، تهران را غافلگیر کرد، تعداد سینماروها کاهش قابل‌توجهی یافت. مثلا روز سه‌شنبه که بلیت سینماها به‌صورت نیم‌بها فروخته می‌شود و به همین دلیل معمولا منحنی فروش سیر صعودی چشمگیری می‌یابد، تماشاگران کمتر از روزهای عادی به سینما رفتند. در این میان فیلم‌هایی که تازه اکران شده‌اند بیشتر از آثاری لطمه دیده‌اند که تقریبا می‌شود گفت بار خود را در گیشه بسته‌اند. در صدر جدول پرفروش‌های پاییز، همچنان «سعادت‌آباد» قرار دارد که در یک‌ماه اکران فروشش از مرز 650میلیون تومان گذر کرد. باتوجه به اینکه سعادت‌آباد احتمالا تا اواخر محرم بر پرده سینماها باقی خواهد ماند، شاید این فیلم در انتهای اکرانش به باشگاه میلیاردرهای سینمای ایران اضافه شود؛ البته به‌شرطی که سعادت‌آباد همین روند فروش را تا روزهای پایانی اکرانش حفظ کند. دومین فیلم پرفروش فصل، «یه‌حبه قند» است که فروش روزانه‌اش دربرخی روزها از سعادت‌آباد نیز پیشی گرفته و در طول یک ماه اکران، توانسته از مرز نیم میلیارد تومان فروش در تهران گذر کند. فیلم متفاوت رضا میرکریمی با موجی از تحسین و ستایش از سوی منتقدان همراه شده و باتوجه به ساختار خاص فیلم و پرهیزش از روایت متعارف داستان، تاکنون با استقبال خوبی مواجه شده است.

«پرتقال خونی» تازه‌ترین ساخته سیروس الوند نیز در 16 روز به فروش 200 میلیون تومانی رسیده است و به‌لحاظ فروش روزانه، فاصله زیادی با سعادت‌آباد و یه حبه قند ندارد. اما «راه آبی ابریشم» در آغاز چهارمین هفته اکرانش، همچنان پایین‌تر از انتظار می‌فروشد. فروش این فیلم پس از 23 روز نمایش، نزدیک به 150 میلیون تومان است. درحالی‌که راه آبی ابریشم باتوجه به ساختار حرفه‌ای و جذاب و حضور بازیگرانی چون بهرام رادان، رضا کیانیان، داریوش ارجمند و عزت‌الله انتظامی در آن، قاعدتا باید مخاطب گسترده‌تری را جذب می‌کرد، فیلم به گفته سازندگانش پخش و تبلیغات خوبی ندارد. گلایه‌های حسن بشکوفه، تهیه‌کننده فیلم از پخش‌کننده‌اش (حوزه هنری) با سکوت حوزه هنری مواجه شد.

«مرگ کسب و کار من است» اولین ساخته بلند سینمایی امیرحسین ثقفی نیز پس از 3 هفته اکران با فروش 27 میلیون تومانی به پایان خط رسید. فروش پایین مرگ... و اکران نامناسب آن در سانس‌های اغلب چرخشی، بار دیگر ضعف‌های اکران فیلم‌های فرهنگی را نمایان کرد.

«مرگ کسب و کار من است» اولین ساخته بلند سینمایی امیرحسین ثقفی نیز پس از 3 هفته اکران با فروش 27 میلیون تومانی به پایان خط رسید. فروش پایین مرگ... و اکران نامناسب آن در سانس‌های اغلب چرخشی، بار دیگر ضعف‌های اکران فیلم‌های فرهنگی را نمایان کرد. از سوی دیگر 2 فیلم «خانواده ارنست» و«باغ قرمز» نیز در شرایط نامطلوبی اکران عمومی شده‌اند. خانواده ارنست ساخته محسن دامادی که 16 روز از اکرانش می‌گذرد، 9 سالن در اختیار دارد که البته فقط تعدادی از این سالن‌ها به‌صورت کامل فیلم را به نمایش درمی‌آورند. این فیلم که از مدت‌ها قبل در نوبت اکران قرار داشت، تاکنون حدود 15 میلیون تومان فروخته است.

باغ قرمز، اولین ساخته بلند سینمایی امیر سمواتی در مقام کارگردان که سال‌هاست به‌عنوان تهیه‌کننده فعالیت دارد نیز با در اختیار‌داشتن 6 سینما در طول 9 روز نمایش، نزدیک به 20 میلیون تومان در گیشه کارکرد داشته است.

«تپلی» نیز به‌عنوان تنها نماینده سینمای کودک در اکران پاییزی، پس از 23 روز نمایش به مرز 70 میلیون تومان فروش رسیده است. «پیتزا مخلوط» و «دلقک‌ها» نیز فیلم‌هایی هستند که از صبح چهارشنبه روی پرده سینماها آمدند تا اکران پاییزی، بی‌بهره از فیلم‌های کمدی نماند. پیتزا مخلوط در 2 روز 20 میلیون تومان و دلقک‌ها نیز در همین مدت زمان حدود 5 میلیون فروش داشتند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:همشهری