تبیان، دستیار زندگی
حضور 16 فیلم بلند در بخش مسابقه سینمای ایران، در بیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان از آن اتفاق‌هایی است که سال‌ها بود در این جشنواره رخ نمی‌داد. افزایش تولیدات سینمای کودک را می‌توان به فال نیک گرفت و امیدوار بود که این افزایش کمی با ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

16 فیلم در نصف جهان

چه فیلمهای در بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به رقابت در بخش اصلی خواهند پرداخت؟


حضور 16 فیلم بلند در بخش مسابقه سینمای ایران، در بیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان از آن اتفاق‌هایی است که سال‌ها بود در این جشنواره رخ نمی‌داد. افزایش تولیدات سینمای کودک را می‌توان به فال نیک گرفت و امیدوار بود که این افزایش کمی با ارتقای کیفی همراه باشد.


بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان

آهوی پیشونی سفید، باد و مه، بهشت اینجاست، پاریس تا پاریس، راه نجات، رویای سینما، بالابان، سلام بر فرشتگان، یک فراری از بگبو، شیر تو شیر، صدای پای من، فیتیله و ماه پیشونی، مادر پاییزی، مصائب چارلی، پرواز بادبادک‌ها و ننه‌نقلی طیف متنوعی از فیلم‌های کودک امسال را تشکیل می‌دهند؛ از سینمای شاعرانه تا واقع‌گرایی صرف و از فانتزی‌های سرخوشانه تا معناگرایی و آمیختن تخیل با مفاهیم معنوی.

باد و مه

نویسنده و کارگردان: ‌محمدعلی طالبی، (بر اساس کتاب «تابستان و غاز سفید» نوشته مژگان شیخی). مدیر فیلمبرداری: علی محمدقاسمی. تدوین: حسن حسندوست. موسیقی: محمدرضا درویشی. بازیگران: انیس شکوری، معصومه شکوری، پیام اری و زهرا شکوری‌نژاد . تهیه‌کننده: ناصر دهقانی. کودکی در دوران جنگ تحمیلی بر اثر بمباران، مادر خود را از دست داده و خود نیز براثر انفجار کر و لال شده و حالا مراقبت از او برعهده خواهر 15ساله‌اش است. محمدعلی طالبی پس از سال‌ها دوباره به حیطه آشنایش بازگشته است. کارگردان فیلم‌های ستایش‌شده‌ای چون «چکمه»، «تیک تاک» و «کیسه برنج» که فیلم پرفروش «شهر موش‌ها» را نیز در کارنامه خود دارد، در «باد و مه» سراغ مسئله کودک و جنگ رفته و کوشیده تا با بیانی شاعرانه به سینمای مورد علاقه‌اش نزدیک شود. در باد و مه طالبی تصویری تازه از شمال و جنوب ایران ارائه می‌دهد و در این کار فیلمبرداری علی محمدقاسمی نیز به یاری‌اش آمده است. فیلم به مسئله آسیب‌هایی می‌پردازد که یک کودک شش‌ساله دچارش می‌شود؛ آسیب‌هایی که هم جسمی‌اند و هم روحی و روانی.

هیچ کدام از بازیگران فیلم حرفه‌ای نیستند و طالبی کلا ترجیح داده از چهره‌های تازه استفاده کند. در عوض عوامل پشت دوربین را تعدادی از بهترین‌های سینمای ایران تشکیل می‌دهند. باد و مه جزو فیلم‌های پرامید جشنواره امسال کودک است.

بهشت اینجاست

کارگردان: حمید سلیمیان. نویسنده فیلمنامه: حمید سلیمی. مدیر فیلمبرداری: حسن اسدی. تدوین: سپیده عبدالوهاب. موسیقی: آریا عظیمی‌نژاد. بازیگردان: مهتاب نصیرپور.بازیگران: فرامرز قریبیان، نیره فراهانی، رویا شریف، محمدمهدی احدی، یاشار سلیمانی.تهیه‌کننده: محمدصادق آذین. علی پسر 7ساله بعد از اتفاق‌هایی مجبور می‌شود به جنگلی برود که همه را می‌ترساند. او در جنگل با پیرمرد و دختربچه‌ای آشنا شده و بعد از این آشنایی، جنگل برای او دوست‌داشتنی‌ترین پناهگاه می‌شود. «بهشت اینجاست» اولین ساخته بلند سینمایی حمید سلیمیان است که کارگردانی چند فیلم کوتاه و مستند را در کارنامه دارد. ظاهرا فیلم از فضایی فراواقعی برخوردار است و کارگردان کوشیده تا مفاهیم دینی را در خلال روایت داستانش به زبانی سینمایی بیان کند. بازی فرامرز قریبیان در فیلم که نقش پیرمردی روستایی را ایفا می‌کند از نکات جالب توجه بهشت اینجاست به شمار می‌آید. آخرین فیلمی که قریبیان در آن بازی می‌کرد و می‌شد آن را در ژانر سینمای کودک قرار داد «دو نفر و نصفی» ساخته یدالله صمدی بود. قریبیان در بهشت اینجاست گریم متفاوتی دارد و نیره فراهانی نیز دیگر بازیگر حرفه‌ای فیلم است.

صدای پای من

کارگردان: مهرداد خوشبخت. فیلمنامه: بابک کایدان و مهرداد خوشبخت( بر اساس طرحی از سحر عصرآزاد). مشاور:‌شادمهر راستین. مدیران فیلمبرداری: هومن بهشتی، مصطفی احمدیان. تدوین: سهراب خسروی. موسیقی: آرمان موسی‌پور. بازیگران: مهران احمدی، فرشته سرابندی، مرتضی زارع، ابوذر فرهادی، علی‌اصغر یوسفیان، توفان مهردادیان و... . تهیه‌کننده: جواد نوروزبیگی. محصول گروه کودک و نوجوان سیما فیلم. دانیال، قهرمان دوومیدانی در یکی از روستاهای مرزی کشور، پای خود را بر اثر برخورد با مین از دست می‌دهد. او با کمک معلم و خانواده‌اش و یک پای مصنوعی که حرف می‌زند، دوران افسردگی‌اش را طی می‌کند. پای مصنوعی آرزو دارد که واقعی شود و در کفش بو بگیرد! فرشته مهربان به او قول می‌دهد که اگر پای خوبی برای یک بچه باشد او را واقعی کند. شب مسابقه پای مصنوعی گم می‌شود. رقیب دانیال آن را به سرقت برده است و... . مهرداد خوشبخت با سابقه ساخت تعداد قابل توجهی تله‌فیلم، سراغ مضمونی رفته که در حیطه سینمای ایران پرداختن به آن کار دشواری است. در «صدای پای من» تم فانتزی با عناصر واقع‌گرا ترکیب شده‌اند. فانتزی یکی از حلقه‌های گمشده سینمای کودک و نوجوان است و در اینجا اغلب تولیدات این ژانر، گرایش به واقع‌گرایی صرف دارند. در صدای پای من ظاهرا هم از عنصر تخیل بهره درستی گرفته شده و هم اینکه تحرک و اکشن فیلم زیاد است و به جذابیت‌های آن افزوده است.

آهوی پیشونی سفید، باد و مه، بهشت اینجاست، پاریس تا پاریس، راه نجات، رویای سینما، بالابان، سلام بر فرشتگان، یک فراری از بگبو، شیر تو شیر، صدای پای من، فیتیله و ماه پیشونی، مادر پاییزی، مصائب چارلی، پرواز بادبادک‌ها و ننه‌نقلی طیف متنوعی از فیلم‌های کودک امسال را تشکیل می‌دهند

پاریس تا پاریس

کارگردان: محمدحسین‌لطیفی. فیلمنامه: کاظم‌بلوچی. مدیرفیلمبرداری:سیروس عبدلی. تدوین: سیامک مهمان‌دوست. موسیقی: علی‌کهن‌دیری. بازیگران:‌حسین‌یاری، یاسمن نوروزی، کاظم بلوچی، سیدمهرداد ضیایی، جمشید‌شاه‌محمدی، زهرا سعیدی و یگانه بلوچی. تهیه‌کننده و مجری طرح: منصور سهراب‌پور. محصول شبکه جهانی سحر. اسماعیل حقیقت، دانشجوی رشته پزشکی در فرانسه است که با شروع جنگ تحمیلی به ایران بازمی‌گردد. حال پس از گذشت سال‌ها، او عزم بازگشت به فرانسه دارد و این‌بار، تنها دخترش یلدا، ناگزیر به دلیل فوت مادر همراه اوست. «پاریس تاپاریس» که در زمان تولید، «عروسک یلدا» نام داشت ازجمله فیلم‌های حاضر در جشنواره اصفهان است که سابقه نمایش در جشنواره فیلم فجر را نیز دارد. لطیفی بیشتر سکانس‌های پاریس تاپاریس را همانطور که از نام فیلم برمی‌آید در فرانسه کارگردانی کرده است. فیلم متمرکز بر رابطه یک پدر با دختر کم‌سن وسالش است؛ مثل اغلب آثار لطیفی در این فیلم لحظات عاطفی به چشم می‌خورد و البته مقداری هم تعجیل در ساخت که از کارگردان پرکار سینمای ایران چندان عجیب نیست. نکته جالب توجه فیلم، نگارش فیلمنامه‌اش توسط کاظم بلوچی بازیگر باسابقه سینماست که خود نیز نقشی را در آن بازی کرده است. پاریس تا پاریس به واسطه حضور پررنگ یک کودک در آن به جشنواره اصفهان آمده است.

مصائب چارلی

نویسنده و کارگردان: علیرضا سعادت‌نیا. بازنویسی فیلمنامه:کامبوزیا پرتوی. مدیر فیلمبرداری: گئورگی دازالف. تدوین: واروژ کریم‌مسیحی. بازیگران: مهدی هاشمی، نارین اکرام، الکساندرا اولینیک، کژار و سوییت‌لانه شیخ عمر. تهیه‌کنندگان: علیرضا سبط احمدی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی. کاکازاد فروشنده دوره‌گرد نفت و بنزین است که در منطقه اربیل کردستان‌ عراق زندگی می‌کند. او که عاشق فیلم و سینماست به طور اتفاقی روزی در بازار کهنه‌فروشی یک آپارات سینما می‌خرد تا با آن فیلم ببیند و رفته‌رفته عشق عمیقی نسبت به سینما پیدا می‌کند تا آنجا که تغییر شغل می‌دهد و سینمایی سیار راه می‌اندازد. دختر جوانی وارد زندگی‌اش ‌شده و عشق به دختر و سینما موجب تحولی در زندگی‌اش می‌شود. خط داستانی «مصائب چارلی» تااندازه‌ای یادآور فیلم‌های جوزپه تورناتوره است و ناخودآگاه مخاطب را یاد «سینما پارادیزو» و «ستاره‌ساز» می‌اندازد. مصائب چارلی فیلمی است که در آن ترکیبی از بازیگران ایرانی و خارجی نقش‌آفرینی کرده‌اند. فیلم در کردستان عراق فیلمبرداری شده و قرار بود محصول مشترک ایران و عراق باشد که البته طرف عراقی بدقولی‌های مالی زیادی کرد. این فیلم اولین ساخته بلند سینمایی علیرضا سعادت‌نیاست که اکران محدودی هم در روزهای آخر جشنواره فیلم فجر داشت وعلت حضورش در جشنواره اصفهان را باید در کاراکتر پسربچه‌ای دانست که در طول داستان، همراه کاکازاد (مهدی هاشمی) می‌شود.

سلام بر فرشتگان

نویسنده و کارگردان: فرزاد اژدری. مدیر فیلمبرداری: سیروس عبدلی. تدوین: حسن ایوبی. موسیقی:کیوان کیارس. بازیگران: علیرضا خمسه، شمسی فضل‌اللهی، ماه‌چهره خلیلی، مهیار مجیب، اصغر نقی‌زاده، سید‌بهرام سروری‌نژاد. بازیگر خردسال: ایلیا مجیدی. تهیه‌کننده: حسن علیمردانی و مرکز گسترش سینمای مستند وتجربی. دختربچه‌ای به نام کیمیا تلاش می‌کند تا مرگ مادربزرگش را به تعویق بیندازد و تلاش‌های او به اتفاق‌های جالبی می‌انجامد. «سلام بر فرشتگان» اولین تجربه حرفه‌ای فرزاد اژدری در کارگردانی فیلمی بلند و سینمایی است؛ فیلمی که پروسه تولید نسبتا دشواری هم داشته و برای یک کارگردان فیلم اولی، تجربه پرچالشی محسوب می‌شده است. سلام بر فرشتگان میان واقع‌گرایی و فانتزی حرکت می‌کند و بخش‌هایی از آن با استفاده از جلوه‌های ویژه رایانه‌ای ساخته شده است. از جایی که کیمیا تلاش می‌کند از مرگ مادربزرگش جلوگیری کند، فیلم وارد فضایی سوررئال و فانتزی می‌شود و سراغ جهان فرشتگان و ارواح می‌رود که البته سریال‌های تلویزیونی در سال‌های اخیر ورسیون‌های مختلفی از آن ارائه داده‌اند. سلام بر فرشتگان ازجمله تولیداتی است که از همان ابتدا با نیت حضور در جشنواره کودک جلوی دوربین رفته است. پس از پایان فیلمبرداری، در مرحله فنی، برخی تروکاژهای سینمایی در سکانس‌های فانتزی فیلم انجام گرفته و حالا آماده نمایش در جشنواره اصفهان است.

بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان

شیر تو شیر

نویسنده و کارگردان: ابراهیم فروزش براساس داستانی از هوشنگ‌مرادی‌کرمانی. مدیر فیلمبرداری: مرتضی پورصمدی. تدوین: بهرام دهقانی. بازیگران: هدایت هاشمی، لیلا اوتادی، ستاره اسکندری، سینا رازانی، کتانه افشاری و مائده طهماسبی. تهیه‌کننده: علیرضاسبط‌احمدی. فضل‌الله، همسرش را هنگام زایمان از دست می‌دهد. بچه او فقط شیر آدمیزاد می‌خورد و همین اتفاق سرآغاز ماجراهایی در یک روستاست. ابراهیم فروزش با سابقه‌ترین کارگردان حاضر در جشنواره اصفهان است که سابقه فعالیتش در سینمای کودک به دهه50 بازمی‌گردد. کارگردان فیلم ستایش‌شده «کلید» در فیلم تازه‌اش سراغ فضای روستایی رفته و البته درعین کوشش برای رسیدن به یک فضای بومی با هویت، از بازیگران حرفه‌ای در نقش روستایی‌ها استفاده کرده است. هدایت هاشمی بازیگر توانای تئاتر و سینما در نقش فضل‌الله، مرد روستایی که همسرش را از دست داده و به دنبال تهیه شیر برای فرزند خردسالش است، گزینه مناسبی به نظر می‌رسد. ستاره اسکندری و سینا رازانی از دیگر بازیگران فیلم هستند اما کنجکاوی‌برانگیز‌ترین بازیگر فیلم لیلا اوتادی است که باید دید در اولین نقش روستایی‌اش چگونه ظاهر شده است. «شیر تو شیر» یکی از شاخص‌ترین فیلم‌های جشنواره امسال است و پیش‌بینی می‌شود چند پروانه زرین از نصف جهان دریافت کند.

پرواز بادبادک‌ها

نویسنده و کارگردان: علی‌قوی‌تن. مدیر فیلمبرداری: شهاب نوروزیان. بازیگران: روناک پوریادگار، علی معرفتی، احسان بایسته، نگین حسین‌زاده، مهدی‌کرمان‌پور، علی‌محمد نوروزیان، آسوده بایسته، حدیثه پروازه و امیرمحمد میزان‌دار. تهیه‌کننده: علی‌قوی‌تن. واقعیت‌هایی از روزگار دشوار دانش‌آموزان یک دهکده دورافتاده و معلمی که با ورود به دنیای این دانش‌آموزان فراز و نشیب‌ها را به‌همراه آنها از سر می‌گذراند. «پرواز بادبادک‌ها» دهمین ساخته بلند سینمایی علی قوی‌تن و سومین تجربه او در حوزه سینمای کودک و نوجوان است. قوی‌تن سال‌گذشته«سنجاقک‌های برکه سبز» را کارگردانی کرد که در بخش نوعی نگاه بیست‌ونهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و البته تاکنون فرصت اکران عمومی نیافته است. پرواز بادبادک‌ها با بازیگران غیرحرفه‌ای ساخته شده است. البته روناک پوریادگار بازیگر اصلی فیلم، در سنجاقک‌های برکه سبز نیز نقش محوری را ایفا کرده بود و انتخاب مجددش نشان می‌دهد که قوی‌تن از حضور او در فیلم قبلی‌اش راضی بوده است. قوی‌تن که تجربه کارگردانی آثاری تجاری چون «سرود تولد» و «نسکافه داغ داغ» را نیز در کارنامه دارد در سال‌های اخیر گرایش به تولید آثاری متفاوت پیدا کرده است. فیلم تازه این فیلمساز در یکی از روستاهای خراسان شمالی ساخته‌شده و ظاهرا مهم‌ترین چالش فیلمساز، بازی گرفتن از بچه‌های بومی بوده است؛ به طوری که حضورشان مقابل دوربین طبیعی باشد.

یک فراری از بگبو

نویسنده و کارگردان: هاتف علیمردانی. مدیر فیلمبرداری: علیرضا برازنده.تدوین: امیر ادیب‌پور. موسیقی: افشین عزیزی. بازیگران: علی صادقی، رضا شفیعی‌جم، بهاره رهنما، سحر ولدبیگی، یوسف صیادی، غلامحسین لطفی و سروش صحت. در پی بروز اتفاق‌هایی، یک موجود فضایی ناخواسته به زمین می‌آید و درگیر ماجراهایی می‌شود. هاتف علیمردانی پس از «راز دشت تاران» در دومین ساخته سینمایی‌اش نیز در حیطه سینمای فانتزی و کودک گام برداشته است. «یک فراری از بگبو» به تهیه‌کنندگی داریوش باباییان، از نمایندگان سینمای بخش خصوصی در جشنواره امسال اصفهان است. احتمالا میزان و چگونگی استفاده از عنصر تخیل در یک فراری از بگبو، نسبت مستقیمی با اندازه توفیقش خواهد داشت. حضور بازیگران فیلم‌های کلیشه‌ای طنز چون رضا شفیعی جم و علی صادقی از جذابیت‌های احتمالی فیلم در اکران عمومی خواهد بود و شاید هم این فیلم بتواند نامزد جدی دریافت پروانه زرین فیلم برگزیده جشنواره از نگاه تماشاگران کودک و نوجوان باشد، به خصوص اینکه تهیه‌کننده یک فراری از بگبو این بار در زمین خودی بازی می‌کند!

رؤیای سینما

کارگردانان: علی شاه‌حاتمی و حمید شاه‌حاتمی. فیلمنامه‌نویس: علی شاه‌حاتمی.مدیر فیلمبرداری: علیرضا زرین‌دست.تدوین: حسین زندباف. موسیقی: محمد محمدعلی.بازیگران: علی شادمان، محمدجواد جعفرپور، کاظم بلوچی، شهزاد صفوی، نیلوفر محمودی، پریا مردانیان. تهیه‌کنندگان: علی شاه‌حاتمی و بنیاد سینمایی فارابی. کاظم عاشق سینماست و این عشق برای او دردسرهایی می‌آفریند. او برای ایفای نقش در یک تولید مشترک با فرهاد به رقابت می‌پردازد. «رؤیای سینما» که در مرحله تولید، «رؤیای کاظم» نامیده می‌شد ازجمله فیلم‌های شاخص جشنواره امسال است. علی شاه‌حاتمی که این‌بار به‌همراه برادرش به کارگردانی پرداخته، با سابقه ساخت چند فیلم کودک، سراغ مقوله عشق به سینما رفته است. گفته می‌شد پرویز پرستویی حضوری کوتاه در فیلم خواهد داشت. با حضور عوامل برجسته‌ای چون علیرضا زرین‌دست و حسین زندباف کمترین توقعی که از رؤیای سینما می‌رود خوش‌ساختی است.

بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان

آهوی پیشونی سفید

نویسنده و کارگردان: سیدجواد هاشمی. مدیر فیلمبرداری: فرشاد خالقی. تدوین: مهدی حسینی‌‌وند. موسیقی: بهنام صبوحی. بازیگران: امین حیایی، گوهر خیراندیش، امین زندگانی، محمدرضا شریفی‌نیا، نیلوفر خوش‌خلق، امیر غفار‌منش، هومن حاجی‌عبداللهی و ترلان پروانه. تهیه‌کننده: مسعود اطیابی. این فیلم درباره دختربچه‌هایی است که باید مراقب باشند گول نخورند! «آهوی پیشونی سفید» یکی از پرهزینه‌ترین فیلم‌های حاضر در جشنواره امسال است. نخستین تجربه جواد هاشمی در کارگردانی فیلم بلند با حضور برخی همبازی‌هایش در سه‌گانه اخراجی‌ها چون امین حیایی و محمدرضا شریفی‌نیا در کنار هزینه‌های بالای جلوه‌های ویژه و چهر‌ه‌پردازی‌ خاص فیلم، آهوی پیشونی سفید را به یکی از کنجکاوی برانگیزترین تولیدات امسال مبدل کرده است. این فیلم اثری موزیکال - فانتزی است که برای جذب مخاطب گسترده کودک ساخته شده است.

مادر پاییزی

نویسند و کارگردان: سیروس رنجبر. مدیر فیلمبرداری: شهریار اسدی. تدوین: فریدون جامه‌بزرگ. موسیقی: ستار اورکی. بازیگران: هانیه توسلی، علیرضا جلالی‌تبار، ارشیا طالبی، وحید رهبانی، بهناز جعفری و کتایون کارایی. تهیه‌کننده: سیروس رنجبر. بچه‌ای که مبتلا به اوتیسم است، طی ماجرایی به زنده بودن مادرش پی می‌برد و برای یافتن او سفر پرخطری را آغاز می‌کند. سیروس رنجبر در «مادر پاییزی» با مجموعه‌ای از بازیگران سینما و تئاتر همکاری داشته است. فیلم از رگه‌های ملودرام برخوردار است و به‌نظر می‌رسد هدف فیلمساز ایجاد پیوند عاطفی میان کاراکتر کودک فیلم با مخاطبان بوده است.

فیتیله و ماه‌پیشونی

کارگردان: آرش معیریان. فیلمنامه‌نویس: مهرنوش الفتی.مدیر فیلمبرداری: حجت رحتمی. تدوین: آرش معیریان.موسیقی: سعید ذهنی.بازیگران: محمد مسلمی، علی فروتن، حمید گلی، نیوشا ضیغمی، سیروس گرجستانی، چنگیز جلیلوند، اصغر سمسارزاده، گیتی ساعتچی و احمد نجفی. تهیه‌کننده: احمد نجفی. ماه‌پیشونی قصه‌ها، توسط آدم‌هایی ربوده می‌شود. بچه‌های مهدکودک از گروه فیتیله‌ای‌ها می‌خواهند که ماه‌پیشونی را پیدا کرده و به قصه‌ها برگردانند و فیتیله‌ای‌ها با کمک بچه‌ها، ماه‌پیشونی را از دست آدم بدها نجات می‌دهند. آرش معیریان به عنوان کارگردانی تجاری‌ساز در اولین تجربه‌اش در عرصه سینمای کودک سراغ گروه موفق فیتیله‌ای‌ها رفته است. ترکیبی از گروه فیتیله‌ای‌ها با بازیگران سینما با سکانس‌های موزیکال و قصه‌ای شیرین، به همراه تجربه معیریان در ساخت فیلم‌های خوش‌ آب و رنگ، «فیتیله و ماه‌پیشونی» را به محتمل‌ترین فیلم حاضر در جشنواره امسال برای اکران عمومی تبدیل کرده است. سال‌هاست که سینمای کودک نمونه محبوب و پرفروشی نداشته و امیدواریم این اتفاق با اولین تجربه معیریان در این عرصه تکرار شود؛ فیلمی که باعث شود بچه‌ها، والدین و بزرگ‌تر‌هایشان را مجبور کنند تا آنها را به سینما ببرند.

ننه نقلی

نویسنده، فیلمبردار، آهنگساز و کارگردان: پرویز صبری. تدوین: بهرام سنجابی. بازیگران: سعدی افشار، رابعه اسکویی، رشید ایزدخواه، اسدالله یکتا، احمدرضا اسعدی و پوریا دادجو. یک مینی‌بوس پر از کودک به همراه خانم معلم برای دیدن ننه نقلی عازم جنگل می‌شوند اما در بین راه با حمله حیوانات روبه‌رو شده که به اتفاقاتی می‌انجامد. «ننه نقلی» که پیش از این «حقه‌باز دم‌دراز» نامیده می‌شد تازه‌ترین ساخته پرویز صبری کارگردان باتجربه سینمای کودک است که سال‌ها پیش فیلم «شنگول و منگول» را ساخته بود. ننه نقلی فیلمی فانتزی و رویاپرداز است که مخاطبش را میان کودکان جست‌وجو می‌کند. صبری با کارنامه‌ای پرفراز و نشیب و وقفه‌های چندساله در مسیر فیلم ساختنش به عالم کودکان آمده و فیلمی شاد ساخته که امیدواریم مفرح و سرگرم‌کننده هم باشد. نکته جالب توجه فیلم بازی سعدی‌افشار در آن است. تماشای این هنرمند قدیمی عرصه تئاتر سیاه‌بازی بر پرده نقره‌ای می‌تواند از جذابیت‌های فیلم ننه‌نقلی باشد.

راه نجات

کارگردان: راما قویدل. مدیر فیلمبرداری: محسن فلاحی. تدوین: مهدی سعدی. موسیقی: بهنود یخچالیان. بازیگران: نادین سلامه، امانه دالی، پل سلیمان، وسیم الرجبی و احمد صلاح. یک خانواده چهار نفره فلسطینی از طریق تونل‌های زیرزمینی قصد خروج از غزه را دارند. تونل بمباران می‌شود و همه اعضای خانواده غیر از سها، دخترنوجوان خانواده، کشته می‌شوند. راما قویدل، فرزند زنده‌یاد امیر قویدل با کارگردانی بخش‌هایی از سریال «عملیات 125» نشان داد که قریحه فیلمسازی دارد و می‌داند چگونه صحنه‌پردازی کند، تعلیق بیافریند و تماشاگر را تحت‌تاثیر قرار دهد. «راه نجات» که یکی از فیلم‌های حاضر در جشنواره امسال است، تجربه‌ای دشوار برای سازنده جوانش بوده است.

بالابان

کارگردان: سیدرضا صافی. نویسنده‌گان فیلمنامه: پیام عزیزی و سیدرضا مهینیان. تهیه‌کننده: سیدرضا صافی. بازیگران: محمدحسین دریابگرد، صادق زارعی، ایرج صغیری، حیدر مظفری و آریا بهرام‌نژاد. شاهین نوجوانی است که پدرش را از دست داده. پدرش محیط‌بان بود و حالا او باید جای خالی‌اش را پر کند. شاهین در شرایط دشواری قرار می‌گیرد و نمی‌داند میان وظیفه انسانی و وجدان‌کاری چه باید بکند. «بالابان» از دیگر فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران است که سیدرضا صافی آن را کارگردانی کرده. تقریبا همه بازیگران فیلم از افراد محلی انتخاب شده‌اند و البته حضور ایرج صغیری نویسنده و کارگردان قدیمی تئاتر هم در بالابان جالب توجه است.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:همشهری