تبیان، دستیار زندگی
ثبت دامنه‌های اینترنتی روندی مشخص دارد اما برخی انواع ثبت اطلاعات از قبیل مراكز آموزشی و مراكز خصوصی و در نحوه دریافت مدارك جهت احراز هویت با مشكلاتی روبه‌رو است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چطور یك وب‌سایت داشته باشیم؟

نقاط كور ناشناخته در ثبت دامنه‌ی اینترنتی


ثبت دامنه‌های اینترنتی روندی مشخص دارد اما برخی انواع ثبت اطلاعات از قبیل مراكز آموزشی و مراكز خصوصی و در نحوه دریافت مدارك جهت احراز هویت با مشكلاتی روبه‌رو است.

وب سایت-اینترنت

روند ثبت وقایع و رویدادها در دنیای مجازی مبتنی بر وجود زیرساخت‌هایی است كه افراد و كاربران برگرفته از آن و با تعامل با آن‌ها بتوانند درخواست‌های خود را مطرح كرده و یا به كسب اطلاعات بپردازند.

اگر در مثالی ساده تنها وجود یك وب‌سایت مدنظر باشد، باید پیش‌نیازهای داشتن یك سایت را رعایت كرد و از این طریق وارد فضای مشخص سایت شده و به اشاعه اطلاعات پرداخت.

گام اول بعد از اتخاذ تصمیمی روشن درباره داشتن یك وب‌سایت، مراجعه به سایت پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و یا یكی از نمایندگان فروش دامنه آن برای ثبت پایگاه موردنظر است كه البته گذر از همین مرحله دارای فراز و نشیب‌های فراوانی است كه ممكن است بسیاری را برای كوتاه‌مدت از ثبت دامنه منصرف كند.

پس از ورود به سامانه ایرنیک (www.nic.ir) با قوانین و مقررات این مجموعه برای ثبت نام یك دامنه آشنا می‌شویم و بعد از آن به ساخت شناسه كاربری اقدام می‌كنیم كه ممكن است قواعد مدنظر این پژوهشگاه برای عده‌ای قابل قبول نباشد و از ادامه صرفنظر كنند.

مشكل برای برخی كاربران زمانی آغاز می‌شود كه اطلاعات خود را وارد كرده و دامنه مورد نظرشان را نیز انتخاب كرده‌اند اما به دلیل اینكه شرکت، مؤسسه- نهاد غیردولتی و یا مرکز آموزشی و پژوهشی شناخته می‌شوند، باید مدارك خود را به مركز دامنه‌های پژوهشگاه دانش‌های بنیادی ارسال كنند تا هویت‌شان برای آن‌ها هم احراز و دامنه باز شود

نمایندگانی زیر نظر این پژوهشگاه به فعالیت مشغولند كه با ارائه خدمات دیگری به كاربران خود از قبیل هاستینگ، تعرفه ثبت دامنه را تا حدودی پایین‌تر از خود ایرنیك ارائه می‌دهند كه كاربران و علاقه‌مندان می‌توانند از قسمت بالایی سایت ایرنیك به لیست این نمایندگان دسترسی داشته باشند و به ثبت دامنه اقدام كنند.

ثبت دامنه پیش‌نیازی دارد كه ساخت شناسه كاربری است و كاربران می‌توانند با ورود به این بخش، چهار مرحله ساخت را پشت‌ سر بگذارند تا در پایان به‌عنوان كاربر ایرنیك شناخته شوند و از آن طریق بتوانند به ثبت دامنه اقدام كنند.

در مرحله اول نوع شناسه از قبیل حقیقی و حقوقی البته به تفكیك توسط كاربر مشخص و بعد به مرحله دوم وارد می‌شود؛ در این مرحله كلیه اطلاعات شخصی ریز و درشت كه شاید چندان باب میل كاربران هم نباشد خواسته می‌شود.

وب سایت-اینترنت

سپس در مرحله سوم بازنگری برروی فرم تكمیل شده انجام می‌شود و با ثبت موافقت كاربر نسبت به شرایط درنظر گرفته شده، نام كاربری و رمز ورود به سامانه‌ای به كاربر اختصاص می‌یابد كه بتواند با ورود به سامانه نسبت به ثبت دامنه مورد نظر خود اقدام كند.

مشكل برای برخی كاربران زمانی آغاز می‌شود كه اطلاعات خود را وارد كرده و دامنه مورد نظرشان را نیز انتخاب كرده‌اند اما به دلیل اینكه شرکت، مؤسسه- نهاد غیردولتی و یا مرکز آموزشی و پژوهشی شناخته می‌شوند، باید مدارك خود را به مركز دامنه‌های پژوهشگاه دانش‌های بنیادی ارسال كنند تا هویت‌شان برای آن‌ها هم احراز و دامنه باز شود.

عده‌ای از كاربران می‌گویند با وجود اینكه تمامی موارد ذكر شده در بخش مدارك مورد نیاز را رعایت و ارسال كردند باز هم با پیغام ناقص بودن مدارك مواجه می‌شوند كه در ذكر دلیل ناقصی هیچ راهنمایی نشده كه مشخص شود این مدرك باید از كجا تهیه شود؛ حتی گاهی برخی تمام مدرك را مجددا ارسال كرده‌اند اما باز هم با همان پیغام مواجه شده‌اند.

به عنوان نمونه یكی از كاربران كه با نوع مرکز آموزشی و پژوهشی، اطلاعات ثبت كرده بود، با تكمیل و ارسال پرونده خود مدتی است كه با پیغام "كارت شناسایی مدرسه" روبه‌رو شده و هرچه موضوع را از آموزش و پرورش پیگیری كرده است، به نتیجه‌ای نرسیده و با این جمله روبرو شده است كه تمامی اطلاعات مورد نیاز برای ارائه به شما واگذار شده و ‌چنین كارتی وجود ندارد و موضوع مورد نظر (پیغام خطا) نیز خارج از این موارد نیست.

وجود اشكالات این چنینی سوالاتی را برای كاربران بوجود آورده است و بعضا وقتی علت را از مسوولان بخش مركز دامنه پژوهشگاه دانش‌های بنیادی جویا شدند، هیچ توضیح دقیقی داده نشده و سرانجام جوابی هم‌ارز پیغام خطا به كاربر داده شده است.

بخش ارتباطات تبیان

منبع: ایسنا