تبیان، دستیار زندگی
جشن گوجه، جشن تخم مرغ، جشنواره رنگ ها... نام این جشن ها را بارها شنیده اید. جشنواره های خنده دار و عجیب و غریبی که بهانه شکل گیری بیشتر آنها یك شوخی دوستانه بوده اما كم‌كم به عنوان شناسنامه فرهنگ عامه در یك شهر یا كشور معروف شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عجیب‌ترین‌ جشن های دنیا
عجیب‌ترین‌ جشن های دنیا


جشن گوجه، جشن تخم مرغ، جشنواره رنگ ها... نام این جشن ها را  بارها شنیده اید. جشنواره های خنده دار و عجیب و غریبی که بهانه شکل گیری بیشتر آنها یك شوخی دوستانه بوده اما كم‌كم به عنوان شناسنامه فرهنگ عامه در یك شهر یا كشور معروف شده است. در این مطلب نگاهی به این جشن های عجیب خواهیم داشت.

جشن ترس

هالوین یكی از جشن‌های سنتی غربی ها است كه هر سال در شب سی و یكم اكتبر برگزار می‌شود. در این مراسم كه شاید می‌توان گفت از برخی جهات شبیه به مراسم چهارشنبه‌سوری است، مردم شهر لباس‌های عجیب و ترسناک می‌پوشند و كودكان برای جمع‌آوری نبات و آجیل به خانه دیگران می‌روند.

این جشن در كشورهای آمریكا، ایرلند، كانادا، اسكاتلند و بسیاری از كشورهای اروپایی برگزار می‌شود اما بیشتر مردم آن را به عنوان یک جشن امریکایی می شناسند.

عجیب‌ترین‌ جشن های دنیا

با این حل جالب است بدانید که برای اولین بار این مهاجران اسكاتلندی و ایرلندی بودند که در قرن نوزدهم میلادی ساكنان آمریكا را با این جشن سنتی عجیب و غریب آشنا كردند. جشن هالوین اصلی بیشتر از 2هزار سال قدمت دارد و بیان‌كننده اعتقاد اقوام به جهان آخرت بوده است. اما در دهه 1910 میلادی تغییراتی در شیوه برگزاری این مراسم ایجاد شد كه به نظر می‌رسید رفته رفته این مراسم به یک مهمانی بزرگ تبدیل شده که مهم ترین بهانه آن ترساندن همدیگر با شیوه های خنده دار است!

با همه این تغییرات، در سال 1920 برای نخستین بار جشن‌ هالوین به عنوان یك روز مذهبی در كشور آمریكا به تصویب رسید. در كشورهای غربی هالوین از روزهای مذهبی و محترم است و مردم با برگزاری مراسم این روز به استقبال میلاد حضرت مسیح و جشن سال نو می‌روند.

جشن گاو، جشن گوجه!

اسپانیایی‌ها بیشتر از هر ملتی به جشن های عجیب علاقه دارند. یكی از معروف‌ترین جشن‌های این كشور جشنواره پرتاب گوجه‌فرنگی (جشن توماتینا)‌ است كه در آخرین چهارشنبه اگوست در منطقه‌‌ای نزدیكی شهر والنسیا برگزار می‌شود.

این جشن قدمتی 67 ساله دارد و توریست های زیادی در این ماه به اسپانیا سفر می‌كنند تا شاهد بزرگترین جشن گوجه های له شده باشند! در روز برگزاری این جشن، ‌مردم به مدت چند ساعت به سمت همدیگر گوجه‌فرنگی پرتاب می‌كنند. البته این گوجه‌فرنگی‌ها معمولا از قبل له شده یا نامرغوب هستند و ارزش غذایی ندارند و صرفا به همین منظور جمع‌آوری می‌شود. در روز برگزاری این مراسم، پس از پایان جشن از ماشین‌های آتش‌نشانی برای تمیز كردن خیابان‌ها استفاده می‌شود.

عجیب‌ترین‌ جشن های دنیا

جشن «فرار از گاوهای وحشی» هم از دیگر مراسم عجیب و غریبی است كه در اسپانیا برگزار می‌شود كه بعضی از دیگر كشورها از جمله پرتغال، مكزیك و حتی جنوب فرانسه را هم تحت تاثیر خود قرار داده است. در قرن چهاردهم میلادی، زمانی كه مردم گاو چران ساكن شمال شرقی اسپانیا گاوهایشان را روانه بازارهای فروش می‌كردند از روش‌هایی استفاده می‌كردند تا این گاوها سریع‌تر بدوند و به این ترتیب این سنت به یك مسابقه در میان جوانان تبدیل شد.

این جشن هرساله از 7 تا 14 جولای برگزار می‌شود. حركت خلاف جهت‌ گاوها در این جشن ممنوع است و جالب است بدانید که ساله بیش از 300 نفر از تماشاچیان به علت حمله گاوهای وحشی آسیب می‌بینند و گاهی نیز تعدادی از آنها جان خود را از دست می‌‌دهند!

جشن كف صابون

این یک جشن کاملا دانشجویی است! در اسکاتلند به مناسبت ورود دانشجویان جدید به یكی از دانشگاه‌ها مراسم جشن کف صابون برگزار می شود كه برگزاری آن از سال‌ها پیش از سوی مدیران دانشگاه تصویب شده است. در سال‌های گذشته این جشن با آرد و سفیده تخم‌مرغ برگزار می‌شد، اما از آنجا‌ كه در نتیجه پرتاب آرد و سفیده تخم‌مرغ ساختمان‌ها به تدریج آسیب می‌دیدند چند سالی است كه برای برگزاری این جشن از نوعی كف صابون مخصوص استفاده می‌شود.

عجیب‌ترین‌ جشن های دنیا

پنیر قل قله زن!

هر سال در ماه می انگلیسی ها در تپه كویر جشنواره «قل دادن پنیر» را برگزار می کنند! در این مراسم یك قطعه پنیر از تپه به پایین پرت می‌شود و سپس هر كدام از صدها نفر شركت‌كننده باید به پایین تپه بدوند تا بتوانند پنیر را بگیرند. هر سال این جشنواره تلفاتی هم به بار می‌آورد و برای همین كودكان اجازه ندارند در آن شركت كنند! اگرچه گاهی اوقات پسربچه‌هایی كه در شهرهای محلی زندگی می‌كنند به‌‌هر‌ترتیبی به این مراسم می‌آیند.

عجیب‌ترین‌ جشن های دنیا

جشن رنگ

در آسیا این هندی‌ها هستند که در جشن های عجیب پیشتاز هستند. یكی از جشن‌های آنها جشن هولی یا جشن رنگ‌هاست كه در آن به استقبال بهار می‌روند. این جشن ریشه در باورهای اساطیری مردم این كشور دارد.

در این روز همه مردم از كوچك و بزرگ تا پیر و جوان در جشن رنگ‌ها شركت می‌كنند و حتی شهروندان غیرهندی نیز به نشانه ابراز دوستی خود در این جشن شركت دارند. در ایام برگزاری این جشن كه به مدت 2 روز برگزار می‌شود، در سراسر هند تعطیل رسمی است. شركت‌كنندگان در این جشن با انداختن گرده‌های رنگی كه از رنگ‌های طبیعی گیاهی و علف‌های دارویی تهیه می‌شوند علاقه‌مندی خود را به ادامه زندگی در كنار همدیگر اعلام می‌كنند.

عجیب‌ترین‌ جشن های دنیا

هندی‌ها برای شركت در جشن هولی كهنه‌ترین لباس‌شان را می‌پوشند به همین خاطر هیچ‌كس از رنگی‌شدن لباسش خشمگین و عصبانی نمی‌شود و در هر گوشه‌ای از شهر یا روستا جوان یا نوجوانی با یك سطل پر از رنگ در كمین است تا ‌ روی رهگذران رنگ بپاشد.‌

در ژاپن نیز جشنواره‌ای به نام هاداكاماتسوری هر ساله چند بار برگزار می‌شود. شركت‌كنندگان تنها لباسی كه می‌پوشند یك نوع لباس سنتی است كه به كمرشان می‌بندند. هدف این جشنواره كه در اصل سرگرمی و خوشگذرانی است. این جشنواره اغلب اوقات برای زن‌ها و مردها به طور جداگانه‌ برگزار می‌شود.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از جام جم