تبیان، دستیار زندگی
نمی شود به تبریز سفر کنید و سراغی از بناهای تاریخی و دیدنی آن نگیرید. از ارگ تبریز و ائل گلی گرفته تا بازار سنتی و بنای شهرداری و مقبرةالشعرا
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عمارت اعیانی تبریز
عمارت اعیانی تبریز


نمی شود به تبریز سفر کنید و سراغی از بناهای تاریخی و دیدنی آن نگیرید. از ارگ تبریز و ائل گلی گرفته تا بازار سنتی و بنای شهرداری و مقبرةالشعرا. با این حال، پیشنهاد می کنیم اگر این بار گذارتان به این شهر تاریخی خوش آب و هوا افتاد، سری به یکی از خانه های تماشایی تبریز بزنید که اگرچه عمرش به درازای بناهای باستانی این شهر نیست اما آنقدر جذاب و دیدنی است که می تواند عطش تاریخ دوستان را سیراب کند!

خانه امیر نظام گروسی بازمانده خانه‌های تاریخی قاجار است که برای دیدن آن باید به محله ششگلان تبریز سری بزنید. خانه ای که این روزها تابلوی موزه قاجار را روی خود دارد اما در دوره ناصرالدین شاه و در زمان پیشکاری امیر نظام گروسی به عنوان اعیانی ترین خانه شهر شناخته می شد که اهالی ششگلان را انگشت به دهان می گذاشت.

عمارت اعیانی تبریز

عمارت امیرنظام در زمینی به مساحت 3000 متر مربع ساخته شده است. آن هم در 2 طبقه ای که زیربنای هر کدام از آنها به 1500 متر مربع می رسد. خانه 2حیاط اندرونی و بیرونی دارد که باغچه‌ها و حوض های آن اولین ویژگی جالبی است که خواهید دید. بعد از آن 16 ستون با سرستون‌های زیبا در ایوان سراسری شما را مجذوب خود می کند. در طبقه بالا پنجره‌های مشبک ارسی را با شیشه‌های رنگی، گچبری‌های نمای شمالی و جنوبی، آینه‌کاری‌ها و گچبری‌های تالارهای داخلی و طنبی‌ها خواهید دید که از این خانه یک عمارت ماندگار ساخته اند.

عمارت اعیانی تبریز

اگر به زیر زمین خانه امیر نظام گروسی سری بزنید، حوض خانه وسیعی را می بینید که ساخت آنها در خانه ها و عمارت های قاجاری معمول بود. این زیر زمین یکی از زیباترین بخش های خانه است که ستون‌های استوار و آجرکاری سقف آن نظرتان را جلب خواهد کرد.

عمارت اعیانی تبریز

خانه امیر نظام یا همان موزه قاجار تبریز، در سال 1370 توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شد و علاوه بر ثبت با شماره 1749 در فهرست آثار ملی کشور، با توجه به آسیب‌های جدی ای که تا آن زمان که به بنا رسیده بود، میراث فرهنگی شروع به بازسازی آن کرد. البته با حفظ ویژگی‌های معماری بنا و شاخص‌های سنتی.

عمارت اعیانی تبریز

بعد از دیدن این موزه زیبا، توصیه می کنیم سری هم به مقبرةالشعرا بزنید که فاصله چندانی با خانه امیرنظام ندارد و نشانی آن را هر کدام از محلی های تبریز می توانند به شما بدهند. مقبرةالشعرا آرامگاه بیش از 400 شاعر نامی کشور از جمله شهریار، قطران، طوسی، فاریابی و ثقه الاسلام است و بازدید از آن می تواند یکی از جالب ترین بخش های سفر شما به حساب بیاید.

رستم زاد

بخش گردشگری تبیان