تبیان، دستیار زندگی
قلعه گه جبران قلعه گه یا قلعه کوچک در ابتدای باغ های ریجاب شهرستان اسلام آباد قرار دارد. اهالی محل این مکان را به نام صاحب آن، قلعه «جیران» می نامند. این قلعه دو طبقه به مرور زمان تخریب شده است. در حال حاضر چند اتاق از طبقه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی بناها و تأسیسات حکومتی استان کرمانشاه

معرفی بناها و تأسیسات حکومتی استان کرمانشاه

قلعه گه جبران

قلعه گه یا قلعه کوچک در ابتدای باغ های ریجاب شهرستان اسلام آباد قرار دارد. اهالی محل این مکان را به نام صاحب آن، قلعه «جیران» می نامند. این قلعه دو طبقه به مرور زمان تخریب شده است. در حال حاضر چند اتاق از طبقه اول و پی طبقه فوقانی آن به جای مانده است.

در این محل جاده ساسانی با شیب ملایمی به سوی قلعه کشیده شده است. برای جلوگیری از سقوط، در هر دو طرف این جاده دیواری خشکه چین ساخته اند و بقایای آن هنوز بر جای مانده است.

قلعه شاهین

این بنا در هجده کیلومتری سه راهی سرپل ذهاب – قلعه شاهین در روستای «سراب» قلعه شاهین قرار دارد. در این محوطه آثار قلعه ای بزرگ دیده می شود که بر روی صخره ای ساخته شده است. این صخره یک صد و پنجاه متر طول و بین ده تا هشتاد متر عرض دارد. ارتفاع این صخره در کوتاه ترین قسمت ده و در بلندترین نقطه بیش از یک صد متر است.

در کنار این صخره بقایای چهار پله سنگی به چشم می خورد که راه بالا رفتن از صخره است. در بالای صفه آن نیز آتشدانی به قطر بیست و هشت سانتیمتر وجود دارد. متأسفانه به دلیل تخریب زیاد، وضعیت بناهای روی صفه مشخص نیست.

قلعه سرماج

بقایای این قلعه بزرگ در روستای «سرماج» از توابع هرسین قرار دارد. امروزه خانه های روستاییان بر روی ان ساخته شده است. آن چه از این قلعه باقی مانده، دیوار بزرگی است که از طول آن سی و هفت متر قابل رویت است. نمای خارجی آن با بلوک های سنگی نسبتاً بزرگ و نمای داخلی بالا شه سنگ و ملاط گچ است. در اطراف این قلعه برج هایی وجود داشت. در حال حاضر قسمت اعظم یکی از این برج ها هنوز باقی مانده است. دور قلعه را خندقی برای ذخیره آب به هنگام تهاجم دشمن محصور کرده است. این قلعه در سده چهارم ه.ق نیز مورد توجه واقع شده است و سلسله حسنویه کرد از آن استفاده کرده اند.

قلعه سرخه دیزه

این قلعه ساسانی در روستای «سرخه دیزه»، بین کرند و سرپل ذهاب قرار دارد و به وسیله لاشه سنگ و ملاط گچ به همراه آجر ساخته شده است. یکی از دیوارهای این قلعه که نسبتاً سالم است دارای طولی در حدود 70/5 متر است. تعداد زیادی از خانه های روستای سرخه دیزه بر روی بقایای این قلعه ساخته شده است. در سده های نخستین اسلامی این منطقه به علت موقعیت طبیعی آن به وسیله جنگل ها محصور بود، «مرجع القلعه» نام داشت. «یعقوبی» مورخ و جغرافی دان معروف اسلامی، مرج القلعه را ستورگاه خلفا معرفی کرده است.

قلعه مریم

قلعه مریم یا شکربانو در سرچشمه رودخانه قره بلاغ در ارتفاع یک صدمتری قرار دارد. این بنا با لاشه سنگ و ملاط گچ ساخته شده است. مردم محل بر این باورند که این قلعه را خسرو پرویز برای شکربانو همسر خود ساخته است.

منبع: سازمان میراث فرهنگی استان کرمانشاه

تهیه و تنظیم: زهره پری نوش

لینک :

معرفی تکیه ها و حسینیه های استان کرمانشاه

معرفی بقعه های استان کرمانشاه

گشت و گذاری در استان کرمانشاه

معرفی مساجد استان کرمانشاه

معرفی امامزاده های استان کرمانشاه

معرفی کلیساهای استان کرمانشاه