تبیان، دستیار زندگی
امروز دوشنبه برابر با بیست و سوم آبان 1390 و هفدهم ذی الحجه 1432 هجری قمری و چهاردهم نوامبر سال 2011 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیست و سوم آبان در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز دوشنبه برابر با بیست و سوم آبان 1390 و هفدهم ذی الحجه 1432 هجری قمری و چهاردهم نوامبر سال 2011 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است:

23 آبان 1357

رادیو لندن اعلام كرد: دولت انگلستان هنوز مایل است برای تقویت شاه در برابر مردم، به ایران اسلحه بفروشد.

23 آبان 1356

خبرگزاری فرانسه اعلام كرد: انجمن‌ جهانی خانواده‌های زندانیان و شهدای سیاسی ایران با انتشار بیانیه‌ای در لندن مقامات آمریكائی را به علت موافقت با ورود هزاران مأمور ساواك به آمریكا، به همدستی با شاه متهم كردند.

23 آبان 1345

سعید نفیسی، ادیب، مورخ، نویسنده، مترجم و شاعر معاصر در 73 سالگی در تهران درگذشت.

23 آبان 1343

صورت جلسه ای مبنی بر مسائل مربوط به تبعید امام خمینی(ره) و ضرورت جلوگیری از حركات اعتراضی ایشان، توسط فرمانداری كل كمیسیون امنیت منطقه ‌چهار محال و بختیاری تنظیم شد.

23 آبان 1325

دفتر نخست وزیر در گزارشی خطاب به دفتر وزارت جنگ، تاریخ سقوط كابینه قوام را 26 مهر 1325 اعلام و اشاره كرد كه قوام به دستور شاه مجدداً تشكیل هیئت دولت را در تاریخ 27 مهر بر عهده گرفته است.

23 آبان 1303

'میرزا ابوالقاسم نجم الممالك' از عدم اعتناء به امتیاز طبع و نشر تقویم، كه به خانواده وی اعطا شده بود، شكایت و در خواست كرد كه از انتشار تقویم و استفاده از نشان جعلی مرحوم 'نجم الدوله' توسط افراد دیگر جلوگیری شود.

نجم الدوله یكی از دانشوران و فرهیختگانِ طرازِ اوّل عصر قاجار بود كه در استخراج تقویمِ رسمی كشور و تطبیقِ سال های هجری قمری و میلادی پیشگام بوده است.

23 آبان 1294

به علت مهاجرت عده زیادی از نمایندگان مجلس شورای ملی به قم به دلیل عدم‌ رعایت‌ بی‌طرفی‌ ایران‌ در جنگ‌ جهانی‌ اول، سومین مجلس شورای ملی از اكثریت افتاد و تعطیل شد.

23 آبان 1294

وزیر مختار روسیه و انگلستان در ملاقات با احمد شاه قاجار، وی را از تصمیمش برای انتقال پایتخت از تهران به اصفهان منصرف كردند و هم زمان نظامیان روسیه از تهران به سوی قزوین عقب‌نشینی كردند.

23 آبان 1285

'میرزا ابوالقاسم خان ناصر‌الملك' وزیر مالیه دوره قاجار در جلسه مجلس شورای ملی گفت:'خزانه كشور خالی است و باید زیر بار استقراض از خارجیان برویم.'، این درخواست از سوی نمایندگان مجلس رد شد.

تنظیم: هومن بهلولی