تبیان، دستیار زندگی
امروزه بسیاری از ما به راحتی محصولات غیر خانگی ( غیربومی) را با هر محتوایی در اختیار آن ها می گذاریم ، محصولاتی که گاه در مراکزی غیر استاندارد توسط دست فروشان دوره گرد تهیه می شود و گاه در کمپانی های بزرگ و با نام های فریبنده اما با برنامه ای مدون و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تربیت نامرئی را دست کم نگیرید


امروزه بسیاری از ما به راحتی محصولات غیر خانگی ( غیربومی) را با هر محتوایی در اختیار آن ها می گذاریم ، محصولاتی که گاه در مراکزی غیر استاندارد توسط دست فروشان دوره گرد تهیه می شود و گاه در کمپانی های بزرگ و با نام های فریبنده اما با برنامه ای مدون و مخرب برای فرزند من و شما فرآوری می گردد و جالب اینجاست که ما هزینه می کنیم آن ها را خریداری کرده و به خانه می آوریم و روح نقش پذیر کودکمان را به آن می سپاریم.....

تربیت نامرئی

همه ی ما در قبال فرزندانمان مسئولیم . وظیفه داریم در حد توانمان برای سالم به دنیا آمدنشان تلاش کنیم .به تغذیه و رشدشان توجه کنیم ، به نیاز های عاطفی و روحی شان رسیدگی کنیم و زمینه ی تربیت صحیح و موفقیت آینده شان را ایجاد کرده ،تا بدین صورت شاهد به ثمر نشستن نتیجه ی زندگی مان باشیم و حتی بعد از خودمان در صورت داشتن فرزندی صالح از فواید آن بهره مند شویم.

تمامی مادران و پدران خوب ایرانی می کوشند تا به وظایف خویش عمل کرده و به اصطلاح چیزی را برای فرزند خود کم نگذارند اما گاهی اوقات روزها آنقدر زود می گذرند و نوزاد دیروز ما که تمام هم غم مان رشد مناسب قد او و یا تزریق به هنگام واکسن او بود ،بزرگ وبزرگ تر می شود و ما بدون اینکه آگاه باشیم که نیاز های او تغییر کرده است ، بدون توجه به دنیای او فقط تر و خشکش می کنیم.

فرزند ما نیاز به بازی دارد .بازی دنیای کودکان است و به واسطه ی آن دنیای آینده شان را می سازند و آموزش هایی که ضمن بازی به طور مستقیم و غیر مستقیم می گیرند ، از ذهن و روحشان پاک نمی شود و اگر اهمیت آن از غذایی که می خورند بیشتر نباشد کمتر نیست.

اما چون تاثیر غذای نامناسب را بر کودک خود بلافاصله و به صورت عینی می بینیم توجه بیشتری به آن کرده ،ممکن است به او اجازه ی خوردن غذای بیرون را نداده و همه چیز را خانگی تهیه کنیم تا او بیمار نگردد . به او سفارش می کنیم تا از دست فروش ها چیزی نخرد و خلاصه تمام نکات بهداشتی را به او گوشزد می کنیم اما با کمال تعجب برای خوراک روح او چون بلافاصله تاثیر آن را نمی بینیم ، ارزش کم تری قائل هستیم . به راحتی محصولات و بازی های رایانه ای غیر خانگی ( غیربومی) را با هر محتوایی در اختیار آن ها می گذاریم ، محصولاتی که گاه در مراکزی غیر استاندارد توسط دست فروشان دوره گرد تهیه می شود و گاه در کمپانی های بزرگ و با نام های فریبنده اما با برنامه ای مدون و مخرب برای فرزند من و شما فرآوری می گردد و جالب اینجاست که ما هزینه می کنیم آن ها را خریداری کرده و به خانه می آوریم و روح نقش پذیر کودکمان را به آن می سپاریم.

هنگامی که فرزندمان رشد کرد ، بحران بلوغ را پشت سر گذاشت و وارد مرحله ی جوانی شد و ما از او رفتارهایی را بر ضد آموزش های خودمان ، هنجارجامعه ، اعتقادات دینی و ..دیدیم شاید به ذهنمان خطور نکند که این رفتار تاثیر همان کارتون ،اسباب بازی و یا سی دی بازی بوده که در کودکی وقت زیادی را صرف آن می کرد و ما در اتاق مجاور بدون آنکه بدانیم فرزندمان چه چیزی را می آموزد ، خوشحال بودیم که سر گرم است.

مخرب‌ترین بازی‌های تصویری، بازی‌هایی هستند که تصاویر آنها به طور مکرر بر صفحه ظاهر می‌شوند و کودک باید به تمام تصاویری که از برابر چشم وی می‌گذرند، شلیک کند

برای آنکه درهر کاری موفق شویم باید برنامه ریزی داشته باشیم و چه کاری مهم تر از تربیت فرزند. پس برای اینکه دیگران غیر مستقیم تربیت فرزندمان را به عهده نگیرند ،خودمان دست به کار شویم. برای رسیدن به این مقصود باید بدانیم که چه بازیها و محتواهای ذهنی را از طریق بازی های رایانه ای در اختیار او قرار می دهیم و ابزارها و وسایل بازی که به راحتی در اتاق کودک ما پیدا می شود دارای چه فواید و محسناتی است؟

در ادامه به بیان هر یک از این فواید و مضرات بازی های رایانه ای پرداخته می شود:

تاثیرات مثبت بازی‌های رایانه‌ای

* یادگیری را آسان و توجه کودکان را جلب می‌کند.

* کاربران برای اینکه نقش‌های یک بازی را یاد بگیرند به مهارت‌های گوناگونی نیاز دارند که شاخص‌ترین آنها مهارت حل مسئله‌است.

* باعث افزایش دقت دیداری وتفکر خلاق می‌شود.

با استفاده از برنامه‌های بسیار متنوعی که در بازار وجود دارند به کودکان امکان می‌دهد تا نقاشی‌ها یا داستان‌هایی را خلق کنند.

* کودک بدون کثیف کردن لباس‌ها و اطراف می‌تواند به راحتی نقاشی بکشد و رنگ‌ها را عوض کند.

* مفاهیم و مبانی ریاضیات را با کمک شکل‌های مختلف و ساده به کودک آموزش می‌دهد.

* از این بازی لذت می‌برند.

* وسیله‌ای برای پر کردن اوقات فراغت کودکان است.

تاثیرات منفی بازی‌های رایانه‌ای

تربیت نامرئی

آسیبهای روانی

”‌ خشونت “ و ”‌ استفاده از اسلحه‌های “ گوناگون جزء لاینفک بسیاری از این بازی هاست. مهم‌ترین مشخصه بازی‌های رایانه‌ای حالت جنگی اکثر آن هاست و این فرد باید برای رسیدن به مرحله بعدی با نیروهای به اصطلاح دشمن بجنگد. ”‌ خشونت “ مهم‌ترین محرکه‌ای است که در طراحی جدیدترین و جذاب‌ترین بازی‌های رایانه‌ای به حد افراط از آن استفاده می‌شود.

منزوی کردن کودکان و نوجوانان

وقتی کودکان به انجام بازی‌های رایانه‌ای مشغول می‌شوند گذشت زمان را به هیچ وجه احساس نمی‌کنند و وقتی به خود می‌آیند که ساعت‌های زیادی از وقتشان صرف این بازی‌ها شده‌است. تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که دائما از بازی رایانه‌ای استفاده می‌کنند درونگرا می‌شوند و در جامعه، منزوی و در برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران ناتوان می‌گردند.

افت تحصیلی

عوامل بسیاری باعث افت تحصیلی می‌شود. شاید بتوان گفت هر چیزی که ذهن دانش آموزان را درگیر واز مسیر آموزش منحرف کند، یکی از عوامل افت تحصیلی است.با خصوصیت‌هایی که برای بازی‌های رایانه‌ای نام بردیم بدون شک آنها از عوامل مؤثر در افت تحصیلی محسوب می‌شوند. چرا که وقت زیادی از دانش آموز را اشغال می‌کنند و فکر و ذهن او را درگیر مسائل غیرآموزشی می‌کنند. باید والدین و معلمان برنامه ریزی درستی در جهت استفاده کودکان و نوجوانان از بازی‌های رایانه‌ای در امر آموزش داشته باشند.

اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای

یکی از خطرناک‌ترین اثرات منفی بازی‌های رایانه‌ای ”‌ اعتیاد “ به این بازی هاست که بیش از هر چیز کودکان و خصوصاً نوجوانان را تهدید می‌کند. این تهدید آن قدر جدی است که گاه منجر به مرگ می‌شود.

مخرب‌ترین بازی‌های تصویری

مخرب‌ترین بازی‌های تصویری، بازی‌هایی هستند که تصاویر آنها به طور مکرر بر صفحه ظاهر می‌شوند و کودک باید به تمام تصاویری که از برابر چشم وی می‌گذرند، شلیک کند، لذا توصیه می‌شود از این گونه بازی‌ها کمتر در دسترس کودک قرار گیرد.در این بازی‌ها خشونت بسیار شدید، نمایش خونریزی، کشتار، بدلحنی و... به نمایش درمی‌آید.

باید والدین و معلمان برنامه ریزی درستی در جهت استفاده کودکان و نوجوانان از بازی‌های رایانه‌ای در امر آموزش داشته باشند

نکاتی برای والدین

به طورقطع بازی های رایانه ای نیز مانند هر ابزار دیگری دارای مزایا و مضرات خاص خود است. آنچه بدیهی به نظر می رسد این است که نمی توان کودکان و نوجوانان را به طور کلی از این نوع بازی ها محروم کرد بلکه باید در به کار بردن این بازیها مقرراتی خاص اتخاذ نمود. در ادامه توصیه هایی کلی در این زمینه به والدین ارایه می گردد:

* مدت زمان بازی را محدود کنید.

* به شرح و توضیح بازی و گروه سنی متناسب برای بازی دقت کنید.

* از بچه‌ها بخواهید تا تکالیف خود را قبل از بازی انجام دهند.

* دستگاه بازی یا کامپیوتر را در اتاق خواب کودکان قرار ندهید.

* با کودک خود بازی کنید و از این بازی لذت ببرید.

* در مورد محتوای بازی (این‌که در بازی چه اتفاقی خواهد افتاد؟) از کودک خود سؤال کنید.

* کودک خود را تشویق کنید تا با دوستانش نیز بازی کند یا سایر فعالیت‌ها، غیر از بازی‌های رایانه‌ای (بویژه فعالیت‌های اجتماعی) را انجام دهد.

فرآوری: مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: پایگاه اطلاع رسانی پلیس ایران ، همشهری آنلاین همراه با تغییرات و اضافات

مطالب مرتبط :

یک خطر جدی در نزدیکی ما

کودکان بی هویت و اسباب بازیهای رنگی

مراودات مجازی خطرناک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.