تبیان، دستیار زندگی
علی موسوی‌گرمارودی از ترجمه نهج‌البلاغه در آینده‌ای نزدیك خبر داد. علی موسوی‌گرمارودی گفت: قصد دارم بعد از ترجمه قرآن كریم، نهج‌البلاغه را ترجمه و منتشر كنم.وی ادامه داد: هم‌اكنون در حال جمع‌آوری تمامی منابع و تفاسیر مربوط ب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخباری از هفت هنر

علی موسوی‌گرمارودی از ترجمه نهج‌البلاغه در آینده‌ای نزدیك خبر داد.

علی موسوی‌گرمارودی گفت: قصد دارم بعد از ترجمه قرآن كریم، نهج‌البلاغه را ترجمه و منتشر كنم.وی ادامه داد: هم‌اكنون در حال جمع‌آوری تمامی منابع و تفاسیر مربوط به این كتاب هستم و بعد از جمع‌آوری كامل و تحقیق بر روی آنها ترجمه نهج‌البلاغه را آغاز می‌كنم.

علی موسوی‌گرمارودی پیش از این قرآن را با ترجمه‌ای متفاوت و به وسیله انتشارات قدیانی منتشر كرده بود.

***

بزرگداشت چهارصدمین سال تولد «رامبراند» در هلند

عده‌ زیادی از هنرمندان و علاقه‌مندان به عالم هنر روز گذشته در شهر لیدن، زادگاه رامبراند گرد هم آمدند تا چهارصدمین سال‌روز تولد این نقاش هلندی را جشن بگیرند.

«گربن باآیجی»،‌ یكی از مسئولان برگزاری جشن‌های چهارصدمین سال‌روز تولد «رامبراند» گفت: ما از اینكه رامبراند را داریم بسیار خوشحالیم و به خود می‌بالیم.

در حالیكه عده‌ای از هنرمندان در لیدن، زادگاه رامبراند،‌ چهارصدمین سال‌روز تولد این هنرمند هلندی را جشن گرفتند، در آمستردام نیز در موزه «ریجكز» با نمایش تمامی آثار این هنرمند، تولد او را گرامی داشتند.

رامبراند پانزدهم جولای سال 1606 در شهر لیدن هلند متولد شد. او در عین آنكه مالك گنجینه آثار خود بود در سن 63 سالگی در عین فقر و بیچارگی جان باخت. او پیش از مرگ سه فرزند خود و همسرش را نیز از دست داد.

***

اجرای موسیقی در جشن خرما پزان بم

گروه موسیقی "خنیا" به سرپرستی و خوانندگی "پری ملکی" در جشن خرما پزان کرمان کنسرت خیریه برگزار می کند.

در این کنسرت که در شهریور ماه سال جاری در شهرکرمان و به مناسبت "جشن خرما پزان" بم برگزار خواهد شد ، گروه موسیقی بانوان خنیا برگزیده ای از قطعات قبلی خود را اجرا می کند.

نوازندگان همراه در گروه خنیا عبارتند از: آواایوبی،(تارباس)رابعه افتخاری(سه تار)پریساکاشفی(کمانچه)و مریم ملا(تنبک).همچنین این گروه طی روزهای 28 و29 تیرماه از ساعت 19 در سالن مجتمع نیکوکاری رعد تهران به مناسبت روز زن کنسرت برگزار می کند.

***

«ژانگ ییمو» نماینده احتمالی چین در اسكار

«ژانگ ویپینگ»،تهیه‌كننده فیلم «نفرین گل طلایی» به كارگردانی «ژانگ ییمو» امیدوار است كه این فیلم را به‌ عنوان نماینده چین در هفتاد و نهمین دوره اسكار شركت دهد.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس «ژانگ ویپینگ»، یكی از تهیه‌كنندگان فیلم چینی «نفرین گل طلایی» گفت: حتی پیش از آنكه فیلمبرداری این فیلم را آغاز كنیم، من و ییمو درباره شركت در رقابت‌های اسكار با یكدیگر صحبت می‌كردیم و از همان موقع خود را برای این مراسم آماده كردیم.

«نفرین گل طلایی» درباره صدرنشینان امپراطوری چین قدیم شامل یك ملكه و فرزندانش است.

در این فیلم بازیگرانی چون «چو یان فت»، «گونگ لی» و «جی چو»، هنرمند تایوانی ایفای نقش كرده‌اند.

«ویپینگ» گفت: فیلم فرهنگ چینی‌ها را به تصویر می‌كشد و در غرب مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

وی افزود: كمپانی سونی برنامه ریزی كرده تا این فیلم را كریسمس آینده در ایالت متحده آمریكا به نمایش درآورد و این درست همان زمانی است كه این فیلم در چین نیز افتتاح خواهد شد. همزمان با چین این فیلم در دیگر كشورهای آسیایی اكران شده و كمی بعد نیز در غرب به نمایش درخواهد آمد.

این تهیه‌كننده چینی افزود: امیدوارم كه این فیلم به راحتی بتواند مرز 300 میلیون یوآن را در گیشه سینمای چین بشكند.

لازم به ذكر است: «ییمو» برای فیلم‌هایی چون «فانوس قرمز را بلند كن»، «قهرمان» و «خانه خنجرهای پران» شهرت دارد.

این كارگردان چینی تاكنون دو بار برنده جایزه شیر طلایی جشنواره بین‌المللی ونیز و یك بار نیز برنده چایزه ویژه هیئت داوران در جشنواره فیلم كن شده است ولی او تاكنون در رقابت‌های اسكار كاندید نشده است.

به احتمال زیاد «نفرین گل طلایی» آخرین ساخته او امسال نماینده چین در بخش فیلم‌های خارجی زبان مراسم اسكار باشد.

***

" رودکی " چهارم با ارنست همینگوی آمد

چهارمین شماره نشریه فرهنگی ، هنری و اجتماعی " رودکی " با مطالبی از محمود معتقدی ، محمدجعفر یاحقی ، م.آ. به آذین ، احمد دهقان و ... به پیشخوان آمد.

مقالات این شماره رودکی را " به بهانه خاموشی به آذین "، " مرگ یزدگرد و نشانه هایش "، " درآمدی بر شعر مفهومی و مولفه های آن "، " خواب و رویا در بوف کور بر مبنای مکتب سوررئالیسم " و ... تشکیل می دهند.

اشعاری از محمدعلی بهمنی، محمود معتقدی ، غزل تاجبخش ، سیمین بهبهانی و داستان هایی از به آذین ، احمد دهقان ، شعله آذر و ... بخش های شعر و داستان نشریه را تشکیل می دهد؛ ضمن این که پرونده ای خواندنی درباره ارنست همینگوی شامل برگ هایی از دفتر خاطرات او، گفتگویی بلند با همینگوی، بازخوانی و نقد اثری از وی توسط محمد بهارلو، نگاه تحلیلی - تطبیقی دکتر رضا انزابی نژاد به منظومه " شکار " اخوان ثالث و " مرد پیر و دریا " همینگوی بخش های دیگر مجله را به خود اختصاص داده اند.

نقد کتاب، شعر دیگران، معرفی کتاب، نقد نمایش و نوشتاری از دکتر شفیعی کدکنی با عنوان " شطح در عرفان و شطح های بایزید " و ... سایر قسمت های رودکی را شامل می شود.

رودکی (شماره 4 ) با مدیریت و سردبیری محمد عزیزی به تازگی در 68 صفحه و بهای 800 تومان روانه پیشخوان شده است.

***

مجید درخشانی در میز موسیقی رادیو تهران

"مجید درخشانی" - آهنگساز و نوازنده تار وسه تار سه شنبه شب در برنامه خانه فرهنگ رادیو تهران به گفت و گو می پردازد .

"خانه فرهنگ" برنامه ای است از شبکه رادیویی تهران که در آن بخش های مختلفی چون شاهنامه خوانی ، میز موسیقی و فرهنگ عامه اجرا می شود.

این هفته و در میز موسیقی مجید درخشانی- نوازنده تارو سرپرست گروه موسیقی خورشید و حمید رضا عاطفی - منتقد و عضو کانون پژوهشگران موسیقی - به بحث و بررسی درباره گروه نوازی در موسیقی ایرانی خواهند پرداخت .

در این برنامه علاقه مندان می توانند قطعاتی از جدید ترین ساخته های وی با صدای "علیرضا قربانی" را بشنوند که به زودی روانه بازار خواهد شد.

چهارمین میز موسیقی خانه فرهنگ در هفته گذشته با حضور کیوان ساکت تشکیل شد.تهیه کنندگی این برنامه بر عهده محمد اسماعیل پور است که سه شنبه شب ها ساعت 21 از شبکه رادیو تهران پخش می شود.

لینک :

اخبار و گزارش

اخباری از هفت هنر

پاواروتی موتزارت و عندلیبی

24  تیرماه، 15 جولای سالروز تولد رامبراند

سبكهای شعر فارسی و شعرای معروف هر دوره