تبیان، دستیار زندگی
معرفی کتاب های «حیات جاوید»، «چکیده حماسه غدیر»، «وصیت‌نامه امیرالمؤمنین علی(ع)» و «روایات ابو موسی عیسی‌بن مستفاد بجلی(درگذشت به سال 220 هجری قمری) از امام موسی کاظم(ع)» .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حماسه ای به نام غدیر


معرفی کتاب های «حیات جاوید»، «چکیده حماسه غدیر»، «وصیت‌نامه امیرالمؤمنین علی(ع)» و «روایات ابو موسی عیسی‌بن مستفاد بجلی(درگذشت به سال 220 هجری قمری) از امام موسی کاظم(ع)» .


چکیده حماسه غدیر

«چکیده حماسه غدیر»

ابوالقاسم آقایی، اعظم کریمی

انتشارات دلیل ما

120 صفحه

این نوشتار برگزیده‌ای از کتاب حماسه غدیر  حکیمی است و تحقیقی درباره آثار اعتقادی و اجتماعی واقعه غدیر در طول تاریخ به شمار می‌آید.

نویسنده در این کتاب خوانندگان را به این سمت سوق می‌دهد که غدیر و پذیرش ولایت علی(ع) راهی است که مسلمانان باید به آن بپیوندند تا اسلام پایدار بماند.

این کتاب با تاکید بر اهمیت واقعه‌ غدیر، شخصیت بزرگ علامه امینی و کتاب گرانقدر وی «الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب» را می‌شناساند. حکیمی در این کتاب با دلایل و احادیث فراوانی اثبات می‌کند که مسلمانان بعد از پیامبر اکرم(ص) باید «ولی» می‌داشتند، اگر هیچ نصی بر انتصاب حضرت علی(ع) بر این امر موجود نبود، باز شایسته‌ترین و لایق‌ترین فرد، وجود مقدس حضرت امیر(ع) بود.

مولف برای تأیید این موضوع ده‌ها شاهد از سخنان بزرگان و علمای شیعه و اهل سنت با ذکر دقیق منبع عنوان می‌کند.

حیات جاوید

«حیات جاوید»

انتشارات مکتب وحی

شمارگان 3000 نسخه

240 صفحه

بها: 40000 ریال

این اثر شرحی اجمالی بر وصیت‌نامه حضرت علی(ع) به امام حسن مجتبی(ع) است.

نوشتار حاضر شرح و تفسیر وصیتنامه حضرت علی(ع) به امام حسن مجتبی(ع) است که در بازگشت از جنگ صفین در منطقه‌ای به نام «حاضرین» بیان فرمودند.

مولف این اثر با استناد به آیات قرآن کریم، روایات معصومین(ع) و جملات بزرگان اهل معرفت به تفسیر این وصیتنامه پرداخته است. همچنین در این کتاب برخی از شروح و ترجمه‌هایی که تاکنون بر این وصیتنامه نوشته شده‌اند، نقد شده است. همچنین نویسنده، آن دسته از ترجمه‌هایی که با نگاه گزینشی و سلیقه‌ای برخی از فقرات را ترجمه و شرح کرده‌اند، رد کرده است.

«حیات جاوید» در مقدمه خود به برخی از پرسش‌ها و شبهات جوامع بشری پاسخ می‌دهد. بیان جوانب و لوازم یک زندگی سعادتمند در کلام امیرالمومنین علی(ع)، خطرات پدیده ویرانگر دین‌زدگی، نظر برخی محققان غربی درباره حجاب زنان، کیفیت تعامل آنها و همچنین نگرش حضرت زهرا(س) در کیفیت روابط زن و مرد غریبه از دیگر موضوعات این کتاب‌اند.

وصیت‌نامه امیرالمؤمنین علی(ع

«وصیت‌نامه امیرالمؤمنین علی(ع)»

امیرحسین علیقلی

انتشارات نقش اندیشه

112 صفحه

شمارگان 3 هزار نسخه

قیمت: 20 هزار ریال

کتاب «وصیت‌نامه امیرالمؤمنین علی(ع)» شرح کوتاهی بر نامه 47 نهج‌البلاغه است.

نویسنده در دیباچه کتاب حساس‌ترین و پرنقش‌ترین سخنان بزرگان و خردمندان را در هنگام مرگشان می‌داند و می‌افزاید: این افراد بهترین تجربه‌ها و یافته‌های دوران حیات خویش را مکتوب می‌کنند تا درس زندگی برای آیندگان باشد.

علیقلی در ادامه آورده است: حضرت امیرالمومنین(ع) در طول حیات مبارک خویش بارها و بارها توصیه‌ها و سفارش های گرانقدری فرمودند و نکات مهم و حیاتی را مطرح کردند اما هنگامی که مورد ضربت شقی‌ترین افراد قرار گرفت و در بستر شهادت افتاد به نکاتی اشاره کرد که اهمیت خاصی دارد و همگان را به انجام این امور توصیه فرمودند.

در بخش دیگری از این کتاب با عنوان «یتیمان را گرامی بدارید» به نقل امیرالمومنین علی(ع)آورده شده است: «شما را به خدا، شما را به خدا درباره یتیمان! همانا حقوق آنان را فراموش نکنید؛ مبادا که گرسنه بمانند و در جمع و جامعه شما تباه شوند و از بین بروند».

«وصیت نامه امیرالمومنین علی(ع)» با 34 عنوان حاوی مطالب مختلفی چون ماجرای شهادت امیر المومنین علی(ع)، ماجرای قطام، دل به دنیا ندهید، نماز ستون دین است، شهادت به توحید و رسالت و ... است.

«روایات ابو موسی عیسی‌بن مستفاد بجلی(درگذشت به سال 220 هجری قمری) از امام موسی کاظم(ع)»

قیس بهجت عطار

مترجم: عبدالسین طالعی

انتشارات عروج اندیشه مشهد

شمارگان 3000 نسخه

160 صفحه

بها: 20000 ریال

«کتاب الوصیة(از اصول روایی معابر شیعه)» با زیرعنوان «روایات ابو موسی عیسی‌بن مستفاد بجلی(درگذشت به سال 220 هجری قمری) از امام موسی کاظم(ع)» به کوشش «قیس بهجت عطار» و با بازگردان عبدالسین طالعی منتشر شده است.

این نوشتار مجموعه‌ای از احادیثی است که عیسی‌بن مستفاد بجلی از امام موسی کاظم(ع) در زمینه وصیت امام علی(ع) روایت کرد.

کتاب «الوصیة» اثر علی‌بن مستفاد بجلی، از یاران امام موسی کاظم(ع) است. او از محضر آن امام(ع) کسب فیض کرد. با وجود آن که اصل این اثر تاکنون به دست نیامده است، اما برخی از روایات آن در کتاب‌های گوناگون باقی مانده‌اند. این اثر نیز در راستای احیای میراث کهن به ترجمه و تحقیق بخش‌های برجای مانده اهتمام دارد.

شیخ قیس بهجت عطار بر مبنای 36 حدیث برجای مانده از کتاب «الوصیة» به بازسازی و تدوین مجدد بخش‌هایی از این کتاب پرداخت و آن را از طریق کتابخانه تخصصی امیر المومنین علی(ع) منتشر کرد.

در بخشی از سخنان محقق کتاب آمده است:«سابقه وصایت به ابتدای آفرینش انسان می‌رسد. در میان تمام پیامبران حضرت محمد(ص) به امر الهی به عنوان آخرین پیام‌آور برگزیده شد و امام علی(ع) را وصی خود قرار داد. در این باب کتاب‌های مستقلی نوشته شده‌اند، یکی از کهن‌ترین این کتاب‌ها از اصحاب امام معصم(ع) که بخش عمده‌ای از آن به دست ما رسیده، «کتاب الوصیة» نوشته عیسی‌بن مستفاد بجلی است. پیش از آن یا همزمان با آن آثاری دیگر در این زمینه نوشته شده که به دست ما نرسیده و فقط نام آنها در منابع کتاب‌شناسی آمده است، از جمله هشام‌بن حکم، محمدبن سنان، علی‌بن مهزیار و ...»

بر اساس محتوای این کتاب، امام کاظم(ع) عیسی‌بن مستفاد را شخصی می‌دانستند که «برای ژرف‌نگری می‌پرسد» و «در امور مختلف بسیار کنکاش می‌کند و به چیزی جز کشف آنها رضایت نمی‌دهد». وی به امام موسی کاظم(ع) گفته است:«من در مورد این امور می‌پرسم تا در مورد دینم سود ببرم و به ژرف‌نگری برسم، مبادا ـ ناخواسته ـ گمراه شوم. من چگونه کسی مانند شما بیابم تا دشواری‌ها را برایم روشن سازد؟»(حدیث 32 کتاب الوصیة)

اغلب احادیثی که عیسی‌بن مستفاد در این اثر روایت کرده است، در باب وصایت امیرالمومنین(ع)، چگونگی آغاز اسلام و بیعت گرفتن پیامبر(ص) برای حضرت علی(ع) و نیز آخرین روزها، بلکه واپسین لحظات عمر پیامبر(ص) است.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منابع: خبرگزاری کتاب ایران، خبرگزاری فارس