تبیان، دستیار زندگی
برای نخستین بار در تاریخ وزنه برداری ایران، در یک رقابت فوق سنگین، دو مدال طلا و نقره به ایران رسید و یک رکورد جهانی با ارزش شکسته شد تا تیم ایران بهترین نتیجه حضورش در ادوار رقابتهای جهانی در 79 سال گذشته را بدست آورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رکورد دنیا با رمز یاعلی


برای نخستین بار در تاریخ وزنه برداری ایران، در یک رقابت فوق سنگین، دو مدال طلا و نقره به ایران رسید و یک رکورد جهانی با ارزش شکسته شد تا تیم ایران بهترین نتیجه حضورش در ادوار رقابتهای جهانی در 79 سال گذشته را بدست آورد.


بهداد سلیمی

در پایان رقابتهای فوق سنگین وزنه برداری قهرمانی جهان در پاریس، بهداد سلیمی با بالای سر بردن وزنه های 214 و 250 کیلوگرم در حرکات یک ضرب و دوضرب به سه مدال طلا رسید.

سجاد انوشیروانی با رکوردهای 198 و 241 کیلوگرم در مجموع با رکورد 439 کیلوگرم دوم شد و وزنه بردار کره ای در مکان سوم قرار گرفت. انوشیروانی در این رقابت‌ها دو نقره و یك برنز گرفت.

بهداد سلیمی همانگونه که پیش بینی می شد در حرکت یک ضرب وزنه برداری قهرمانی جهان رکورد جهانی حسین رضازاده را در این حرکت شکست تا نام یک ایرانی دیگر به رکوردهای دنیا اضافه شود.

بهداد سلیمی پس از شکستن رکورد

او به یاد رقابتهای دیدنی و پرقدرت حسین رضازاده به عنوان آخرین وزنه برداری بود که به روی تخته آمد. او در ابتدا وزنه 210 کیلوگرم را بالای سر برد تا مدال طلایش حتمی شود. سلیمی در دومین حرکت یك ضرب وزنه 209 کیلوگرم را بالای سر برد و در سومین حرکت، با انتخاب وزنه 214 کیلوگرم، سالن رقابتها را به وجد آورد. او در نهایت با قدرت به روی تخته آمد و براحتی وزنه 214 کیلوگرمی را مهار کرد. سلیمی بلافاصله پس از این رکوردشکنی به روی وزنه ها نشست و با دست راست خود حسین رضازاده را که در گوشه ای از سالن نشسته بود نشان داد. پس از آن هم به کنار تخته رفت و رضازاده هم با بالا آمدن از پله ها در کنار تخته قرار گرفت و یکدیگر را در آغوش کشیدند.

این رکورد تنها رکورد شکسته شده در بخش مردان این دوره از رقابتها بود. بدین ترتیب از هم اکنون سلیمی را می توان ستاره رقابتهای پاریس محسوب کرد.

او در پشت صحنه نیز درحالی که اشک شوق را همراه با خنده بر لب داشت، گفت: "به همسرم قول داده بودم این رکورد را بشکنم. خوشحالم که به قولم عمل کردم و این رکورد تقدیم به همه ایرانیان. من البته می توانستم رکوردهای بهتری داشته باشم، اما آنها را گذاشته ام برای بازیهای المپیک."

سجاد انوشیروانی

در حرکت یک ضرب، سکه ی تیم ایران یک روی دیگر هم داشت که آن سجاد انوشیروانی از دیار اردبیل بود. او رقابتش را در یک ضرب با انداختن وزنه 193 کیلوگرمی آغاز کرد. در دومین حرکت یک ضرب این وزنه را مهار کرد و برای آخرین بار با مهار وزنه 198 کیلوگرم، نتیجه ای تاریخی را برای ایران رقم زد و به مدال برنز مسابقه ها رسید.

این برای نخستین بار است که ایران به دو مدال رقابتهای دسته فوق سنگین دست می یابد.

بهداد سلیمی درحالی که چیزی به پایان رقابت نبود، با تشویق پرشور تماشاگران وارد تخته شد تا وزنه 241 کیلوگرم را بالای سر ببرد. او براحتی این وزنه را مهار کرد تا بخت نخست مدال دوضرب و مجموع باشد. سلیمی درحالی برای حرکت دوم دوضرب به روی تخته آمد که وزنه 250 کیلوگرمی را انتخاب کرده بود. کوروش باقری هم به او تاکید می کرد که هنوز مسابقه تمام نشده است. با فریاد "یا علی" به روی تخته آمد و این وزنه را نیز با قدرت به روی سر کشید. او برای حرکت سوم وزنه 260 کیلوگرم را انتخاب کرد. او با این رکورد می توانست رکورد مجموع دنیا که در اختیار رضازاده بود را به میزان دو کیلوگرم بشکند. بارها فریاد کشید یا مولای من علی و به روی تخته آمد. سجاد انوشیروانی هم کنار تخته او را می دید. فریاد کشید، اما سلیمی در مهار آن موفق نبود و با 250 كیلوگرم، مدال طلای دو ضرب و مجموع را هم به خود اختصاص داد.

سلیمی و انوشیروانی بر روی سکو

اما انوشیروانی در دوضرب کار بسیار سختی برای رسیدن به مدال دوضرب و مجموع داشت. او نخستین حرکت یک ضربش را با بالای سر بردن وزنه 228 کیلوگرمی شروع کرد. برای دومین بار نیز به راحتی وزنه 233 کیلوگرم را مهار کرد، اما برای بار سوم، سه بار وزنه اش را عوض کرد. اول وزنه 239 کیلوگرم را انتخاب کرد. برای بار دوم این وزنه را 240 کیلوگرم کرد و دست آخر وزنه 241 کیلوگرم را انتخاب کرد. انوشیروانی در حالی به روی تخته آمد که در صورت مهار این وزنه بر روی سکوی دوم مجموع قرار می‌گرفت و در غیر این صورت به عنوان چهارمی بسنده می کرد. او کار بسیار سختی در این رقابت داشت.

بهداد سلیمی نیز از پشت صحنه نام او را فریاد می کشید. انوشیروانی به روی تخته آمد. فریاد کشید "یا باب الحوائج اباالفضل". دستانش را به میله قفل کرد و به سختی وزنه را به روی سینه کشید و پس ازلحظاتی وزنه 241 کیلوگرمی بالای سر او بود. او با مهار این وزنه پس از سلیمی برای لحظاتی به رده دوم جدول رفت، اما هنوز حریف کره ای او که وزنه 255 کیلوگرم را درخواست کرده بود، از پا ننشسته بود. كره‌ای لحظاتی پیش از رقابتش وزنه را یک کیلوگرم کم کرد و برای مهار این وزنه به روی تخته آمد. او در صورت مهار این وزنه نایب قهرمان جهان پس از سلیمی می شد. وزنه بردار کره ای وزنه 254 کیلوگرم را به روی تخته کشید، اما پیش از مهار آن بر روی زمین افتاد تا نایب قهرمانی انوشیروانی در دو ضرب و مجموع مسجل شود.

مدال های سلیمی و انوشیروانی را هم حسین رضازاده بر گردنشان انداخت.

بخش ورزشی تبیان


منبع: ایسنا