تبیان، دستیار زندگی
اگرچه آبریزش بینی بیماری خطرناکی نیست، ولی آزار دهنده است. بسیاری از عوامل سبب بروز آبریزش می شوند؛ مثل حساسیت ، گرد و خاک...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه آبریزش بینی را بند آوریم؟


اگرچه آبریزش بینی بیماری خطرناکی نیست، ولی آزار دهنده است. بسیاری از عوامل سبب بروز آبریزش می شوند؛ مثل حساسیت ، گرد و خاک و ... .


آبریزش بینی

اگرچه داروهای شیمیایی ای وجود دارد که این آبریزش را قطع می کنند، ولی عوارض ناخواسته ای دارند.

می توانید با رعایت نکات زیر آبریزش خود را با روش های  مطمئن بند بیاورید:

1- دو تا سه بار در روز دم کرده ی گیاهی طبیعی بنوشید تا آبریزش بینی شما قطع شود. یک لیوان آب را به همراه نعنا تازه، یک قاشق توت خشک، یک قاشق ریشه بومادران و یک چهارم قاشق فلفل، 5 دقیقه بجوشانید. مواد را هم بزنید و بگذارید تا سرد شود. این دم کرده در ابتدا سبب آبریزش بینی می شود، مخصوصاً اگر برای اولین بار استفاده می کنید. اما علایم آبریزش بینی به زودی قطع می شود.

2- یک زنجبیل تازه را به تکه های کوچکی تقسیم کنید. آن را به آرامی بجوید و آب بخورید. زنجبیل بدنتان را گرم می کند و گردش خون را افزایش می دهد و سبب تخلیه بینی می شود  و علائم آبریزش بینی قطع خواهد شد. اگر این کار را دو یا سه بار در روز انجام دهید، آبریزش بینی را کنترل خواهید کرد.

3- اسپری بینی : یک روش که برای قطع آبریزش بینی وجود دارد، اسپری بینی است. وقتی بینی اذیت می شود پیام هایی به مغز می دهد تا خون بیشتری را به رگ های بینی بفرستد. در نتیجه رگ های خونی متورم می شوند و راه ورود هوا را از بینی می بندند.

اسپری بینی مانع از فرستادن بیش از حد نیاز خون به رگ های بینی و در نتیجه مانع از متورم شدن بینی و انسداد راه های بینی می شود

4- نوشیدن آب و مایعات : وقتی که آبریزش بینی دارید دچار کمبود آب می شوید. پس به مقدار کافی آب بنوشید تا دچار کمبود آب بدن نشوید.

5- دستگاه بخور سرد : روش دیگر برای مرطوب نگه داشتن بینی استفاده از بخور سرد می باشد. دستگاه بخور را هر چند مدت یک بار تمیز کنید.

6- آنتی هیستامین : اگر بینی در معرض ویروس قرار گیرد، موادی به نام هیستامین از بینی آزاد می شوند. هیستامین ها سبب خارش و تورم می شوند. آنتی هیستامین ها سبب مسدود شدن هیستامین ها می شوند و خارش و تورم و آبریزش را قطع می کنند.

7- دوش آب گرم : با آب گرم دوش بگیرید و در بخار آب گرم عمیقا نفس بکشید تا بخار آب وارد مجاری تنفسی شود و اگر برایتان امکان ندارد که دوش آب گرم بگیرید ظرف آبی را بجوشانید و سر خود را با پارچه ای بپوشانید و روی ظرف آب جوش بگیرید تا بتوانید بخار آب را تنفس کنید.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.