تبیان، دستیار زندگی
واقعه غدیر یکی از بزرگترین ودر عین حال حیاتی ترین ومؤثرترین اتفاقات در دین آسمانی وتکمیل شده اسلام وبرای امت حق پرست ومسلمان است .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا تعالی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرهنگی برای غدیر خم

ملک هستی جز علی سلطان ندارد


واقعه غدیر یکی از بزرگترین ودر عین حال حیاتی ترین ومؤثرترین اتفاقات در دین آسمانی وتکمیل شده اسلام وبرای امت حق پرست ومسلمان است .

عید غدیر

این واقعه، اگر نگوییم بزرگ‌ترین رویداد جهان اسلام و تشیع است، می‌توان گفت یکی از بزرگ‌ترین‌هاست، چرا که اگر رخ نمی‌داد سرنوشت کودک نوپای اسلام که به تازگی حیات آغاز کرده بود، بی فرجام وبی حاصل می‌ماند. این دلایل و هزاران دلیل دیگر بر ضرورت و اهمیت این واقعه صحه می‌گذارند.

این واقعه مؤثر است از جهت تعیین همه آنچه برای عده‌ای در زمان پیغمبر (ص) شبهه ناک و نا مشخص بود و گویی تکلیف هدایت بشر به یکباره روشن شد.

فرازی از بیانات رسول خدا در محل غدیر خم:

ای مردم! من در رساندن آنچه خداوند بر من نازل كرده كوتاهی نكردم، و من سبب نزول این آیه را برای شما بیان می‌کنم: جبرئیل سه مرتبه بر من نازل شد و از طرف خداوندِ سلام - كه او سلام است - مرا مأمور كرد كه در این اجتماع بپا خیزم و بر هر سفید و سیاهی اعلام كنم كه: علی بن ابیطالب برادر من و وصی من و جانشین من بر امتم و امام بعد از من است. نسبت او به من همانند هارون به موسی است جز اینكه پیامبری بعد از من نیست؛ و او صاحب اختیار شما بعد از خدا و رسولش است.

آنچه اینجا کمی مغفول مانده ملی شدن این جشن و سرور در کل کشور است و اینکه این روز را به شیوه‌ای خاص‌تر و در ابعاد گسترده‌تری به شادی بپردازیم و آن را در ذهن خود و نسل‌های آتی به یادماندنی تر کنیم

به درستی که چه عظمتی والاتر از اینکه واقعه‌ای همه آنچه به نام سعادت در این روزگار از آن یاد می‌کنیم را رقم بزند و رؤیای رستگاری بشر در همه ادوار را به حقیقتی شیرین و دل نشین مبدل کند.

همان‌طور که رسول خدا (ص) در وصفش این چنین فرمودند:«روز غدیر خم برترین عیدهای امت من است و آن روزی است که خداوند بزرگ دستور داد؛ آن روز برادرم علی بن ابیطالب را به عنوان پرچم‌دار (و فرمانده) امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم توسط او هدایت شوند، و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین برای آنان پسندید.» امالی صدوق: 125، ح 8.امام رضا علیه‌السلام فرمود: پدرم به نقل از پدرش (امام صادق علیه‌السلام) نقل کرد که فرمود: روز غدیر در آسمان مشهورتر از زمین است. مصباح المتهجد: 737..

افراد جامعه باید ارزش‌های دینی و انسانی را در تار و پود روابط اجتماعی خود بکار گیرند و با پررنگ کردن این ارزش‌ها آن هم از راه گسترش فرهنگ شادی کردن در این مراسم به زیبایی بیفزایند. ریسه هایی که ایرانیان در هر ولادت و شادی بر درب خانه خود می بندند، شربت و شیرینی که در کوی و برزن پخش می شود ، جشن های شادی و مولودی که به مناسبت های مختلف در میان هیئات برگزار می شود؛ همه و همه از همین نمونه ها هستند .

و ما مسلمانان این روز را به عنوان عید ولایت می‌شناسیم و هر یک خصوصاً آن‌ها که جزء خانواده عزیز سادات هستند در این روز جشن مختصری در بین اقوام خودشان برپا می‌کنند ولی آنچه اینجا کمی مغفول مانده ملی شدن این جشن و سرور در کل کشور است و اینکه این روز را به شیوه‌ای خاص‌تر و در ابعاد گسترده‌تری به شادی بپردازیم و آن را در ذهن خود و نسل‌های آتی به یادماندنی تر کنیم.

عید غدیر

اگر دولت و حتی مردم مسلمان هر یک به سهم خود برای باشکوه‌تر شدن مراسم در این روز تلاش کنند، شاید در اندک زمانی این فرهنگ در بین افراد جامعه درونی شود و مردم همانند روز بزرگ ولادت حضرت مهدی (عج) - که نیمه شعبان هرسال باشکوه هر چه بیشتر برگزار می‌شود، این روز را هم جشن بگیرند.

در این میان علاوه بر تکلیفی که بر عهده حکومت در هر کشوری از نظر فرهنگ سازی وجود دارد مردم هم با همت خود می‌توانند به این امر کمک کنند آن هم از طریق تربیت فرزندانی که از همان ابتدا مقام و منزلت این اعیاد را بدانند و این دغدغه را تا به آخر داشته باشند و بتوانند به هرچه باشکوه‌تر و بهتر برگزار شدن مراسم مربوط به آن اهتمام ورزند. همچون سایر کشورها بهترین مراسم را برای این روز عظیم و سرنوشت ساز در نظر بگیرند.

البته یکی از ابعاد ملی نشدن این عید در کشور ما این است که ما به این واقعه و به موازاتش جشن‌های مرتبط به آن، تنها از بعد دینی نگاه می‌کنیم و نقش مهمش را در ایجاد فضای سرشار از سرور و شادمانی و همچنین انسجام و وحدت میان افراد در جامعه نادیده می‌گیریم. نمی‌دانیم که دیانت و مدنیت دوشادوش هم قدم به قدم بشریت را به سرمنزل مقصود نزدیک می‌کند و هر یک در دل دیگری خانه دارد و راه را برای یکدیگر هموار می‌کنند. افراد جامعه باید ارزش‌های دینی و انسانی را در تار و پود روابط اجتماعی خود بکار گیرند و با پررنگ کردن این ارزش‌ها آن هم از راه گسترش فرهنگ شادی کردن در این مراسم به زیبایی بیفزایند. ریسه هایی که ایرانیان در هر ولادت و شادی بر درب خانه خود می بندند، شربت و شیرینی که در کوی و برزن پخش می شود ، جشن های شادی و مولودی که به مناسبت های مختلف در میان هیئات برگزار می شود؛ همه و همه از همین نمونه ها هستند . بهتر است این‌ها باهم و موازی یکدیگر و به یک میزان باشد تا تعادل و توازن در همه جنبه‌های حیات انسان که خود از اصول و مبانی اسلام و شرط مسلمانی است تحقق پیدا کند.

برای شادی بیشتر شما عزیزان سعی کردیم پیامک هایی را نیز در این ارتباط برایتان ارسال کنیم.

نازد به خودش خدا که حیدر دارد / دریای فضائلی مطهر دارد

همتای علی نخواهد آمد والله / صد بار اگر کعبه ترک بردارد

اگر خلق عالم علی را می شناختند، دوستش میداشتند و اگر خلق عالم علی را دوست میداشتند، جهنم آفریده نمی شد.

نخواهم گل که گل بی اعتبار است

تمام عمر گل فصل بهار است

تو را خواهم من از گلهای عالم

که عطر تو همیشه ماندگار است

                                                                      

زهرا تعالی

بخش اجتماعی تبیان