تبیان، دستیار زندگی
همه ما حرف زدن را بلد هستیم و در این مسأله شکی نیست. امّا ارتباط و صحبت کردن مؤثر شرط است! وقتی قرار است به پزشک مراجعه کنیم، شاید در نگاه اول به نظر برسد صحبت کردن با او تفاوتی با سایرین ندارد. اما برعکس، باید قادر باشیم در...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آنچه باید به پزشک خود بگویید


همه ما حرف زدن را بلد هستیم و در این مسأله شکی نیست. امّا ارتباط و صحبت کردن مؤثر شرط است! وقتی قرار است به پزشک مراجعه کنیم، شاید در نگاه اول به نظر برسد صحبت کردن با او تفاوتی با سایرین ندارد. اما برعکس، باید قادر باشیم در یک فرصت محدود اطلاعات لازم را به پزشک منتقل کنیم.

شاید جالب باشد بدانید چه‌چیزهایی را باید به پزشک بگویید:

1- کارهایی را که دوست دارید انجام دهید یا عادت به انجام آنها دارید، ولی نمی‌توانید و از انجام آنها عاجزید: علاوه بر مساله سازش با محیط، برخی مردم یک سطح خاصی از ناتوانی را می‌پذیرند، مخصوصاً اگر این ناتوانی بتدریج به وجود آمده باشد یا مسائل خصوصی، مثل مسأله جنسی باشد. اگر در مورد مشکل‌تان با پزشک صحبت نکنید، ممکن است درمانی را که می‌تواند بیماری شما را تخفیف داده و یا حتی برطرف کند،را از دست بدهید.

2- مواردی را که می‌ترسید: اکثر مردم در شرایطی که بیماری آن ها جدی تشخیص داده شود در وضعیت بدی قرار می‌گیرند. برخی حتی قبل از تشخیص هم از شرایط، اقدامات و محیط پزشکی شدیداً می‌ترسند. پزشک می‌تواند با بیان جنبه واقعی بیماری، به شما اطمینان‌ خاطر دهد و ترس شما را برطرف کند.

اگر در مورد مشکل‌تان با پزشک صحبت نکنید، ممکن است درمانی را که می‌تواند بیماری شما را تخفیف داده یا حتی برطرف کند، از دست بدهید.

3- مکان‌هایی را که به آن جا سفر کرده‌اید: امروزه با وجود امکانات، سفر به دوردست‌ترین نقاط هم ممکن شده است. بنابراین اگر در سفر‌های اخیر علایم «شبه آنفلوآنزا» داشته‌اید، لازم است به پزشک اطلاع دهید، چرا که بیماری شما ممکن است، قابل درمان باشد و با مخفی کردن آن فاجعه‌ای رخ دهد.

4- سابقه فامیلی: اگر در خانواده‌تان بیماری ژنتیکی خاصی وجود دارد، به پزشک اطلاع دهید.

5- داروهایی را که بدون نسخه پزشک خریداری می‌شوند و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید: بسیاری از بیماران فراموش می‌کنند تا در مورد داروهایی که بدون تجویز پزشک مصرف می‌کنند، با پزشک صحبت کنند. این در حالی است که خیلی از این داروها می‌توانند با سایر داروها تداخل اثر داشته باشند.

6- داروهایی را که سایر پزشکان برای شما تجویز کرده‌اند و مصرف می‌کنید: ممکن است در اتاق انتظار فرمی در مورد داروهای مصرفی به شما داده شود تا پُر کنید. ولی از آن جایی که پزشک ممکن است فرصت کافی برای مطالعه آن ها نداشته باشد، بهتر است لیستی از این داروها تهیه کنید و یا آن ها را همراه داشته باشید، تا به پزشک اطلاع دهید.

اگر مشکل خاصی در مورد مصرف دارو دارید با پزشک درمیان بگذارید، چون احتمالاً روش درمان را تغییرمی‌دهد (مثلا اگر نمی‌توانید یک نوع قرص را مصرف کنید، شکل دارویی دیگری تجویز می‌کند). شاید هم روش غیردارویی برای حل مشکل شما وجود داشته باشد.

7- داروهایی را که برای شما تجویز شده، ولی استفاده نکرده‌اید: بعضی اوقات مردم، به خاطر عوارض جانبی داروها، بیش از چند قرص مصرف نمی‌کنند! برخی مردم هم اصلاً تمایلی به مصرف دارو ندارند. بنابراین اگر مشکل خاصی در مورد مصرف دارو دارید، با پزشک در میان بگذارید، چون احتمالاً روش درمان را تغییر می‌دهد (مثلا اگر نمی‌توانید قرص مصرف کنید شکل دارویی دیگری تجویز می‌کند) و شاید هم روش غیردارویی برای حل مشکل شما وجود داشته باشد.

8- سیگار: اگر در مورد مصرف سیگار از شما سئوال شود، دروغ نگویید و اگر هم سوال نشد، خودتان مطرح کنید.

9- افسردگی و استرس: از بیان این دو موضوع خجالت نکشید و حتماً آن ها را با پزشک درمیان بگذارید، چون هر دو می‌توانند منجر به بیماری‌های دیگری از جمله خستگی، بی‌خوابی و تحریک ‌پذیری گردند و عامل اصلی دور از نظر بماند. پزشک می‌تواند با تجویز داروهای ضدافسردگی، صحبت کردن و... بیماری شما را تا حد زیادی بهبود بخشد.

10- بی‌اختیاری: بی اختیاری در دفع ادرار یا مدفوع مواردی هستند که مردم باید بدانند چگونه با آن کنار بیایند، چون این مسأله اکثر اوقات به عنوان مرحله‌ای از فرایند پیری محسوب می‌شود.

11- عملکرد غیرطبیعی جنسی: امروزه هر جا که بروید نسخه‌هایی از داروی ویاگرا(VIAGRA) و لویترا(LEVITRA) برای اختلالات جنسی مشاهده می‌کنید. اگر چنین مشکلی دارید، خودسرانه دارو مصرف نکنید و مشکل را با پزشک در میان بگذارید.

البته شما احتمالاً فرصت کافی برای صحبت کردن در مورد همه این موضوع‌ها راممکن است ، نداشته باشید. بنابراین بهتر است لیستی از آنها به ترتیب اولویت تهیه کنید تا وقت زیادی برای به خاطر آوردن آنها صرف نشود. ولی یادتان باشد هیچ نکته‌ای را ناگفته باقی نگذارید.

*مطالب مرتبط :

- دنیای دوا و درمان ( قسمت اول )

- مصرف بی ضرر داروها به آگاهی و شناخت افراد ارتباط دارد

- افسردگی

- استرس

دکترمحمدعلی تقی‌پور

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.