تبیان، دستیار زندگی
ورزش ایران در سال 81 در حالی وارد سال 82 شد که دیدگاهی دو جانبه از سوی کارشناسان به عملکرد ورزش ایران دراین سال وجود داشت. عده ای معتقدند با توجه به عدم پیشرفت رشته های ورزشی ما در سطح آسیا و جهان به جز دو یا سه رشته خاص، نم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی گذرا به ورزش ایران در سال 81

ورزش ایران در سال 81 در حالی وارد سال 82 شد که دیدگاهی دو جانبه از سوی کارشناسان به عملکرد ورزش ایران دراین سال وجود داشت.

عده ای معتقدند با توجه به عدم پیشرفت رشته های ورزشی ما در سطح آسیا و جهان به جز دو یا سه رشته خاص، نمی توان عملکرد مسئولین ورزش در سال 81 را مثبت ارزیابی کرد.

گروه دیگر بر این باورند که استعداد یابی که در بخش ورزش در سال 81 صورت گرفت در سال های آینده جوابگوی بسیاری از مسایل خواهد بود.

اگر نگاهی گذرا به عملکرد فدراسیونها در این سال داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که در رشته های ورزشی توپ و تور نظیر والیبال، بسکتبال و فوتبال عملکرد خوبی داشته ایم.

اوج کار ورزش ایران در سال 81، نایب قهرمانی تیم ملی بستکبال جوانان در مسابقات قهرمانی آسیا و حضور در مسابقات جهانی این رشته ورزشی بود، چرا که بسکتبال در سالهای اخیر چنان افتی داشته که دیگر حتی امیدی به عرض اندام آن در رقابتهای غرب آسیا نیز نبود، چه رسد به نایب قهرمانی در آسیا.

والیبال هم در ادامه رشد چشمگیر خود در سالهای اخیر و پس از نایب قهرمانی تیم ملی و نوجوانان دررقابتهای جهانی ، بار دیگر توانست عنوان قهرمانی جوانان آسیا را به دست آورد که این خود نوید تشکیل تیم قدرتمندی برای بزرگسالان در سال های آتی را می دهد.

در فوتبال نیز پس از چهار سال رکود، توانستیم به مقام قهرمانی بازی های آسیایی بوسان برسیم. در واقع قبل از آغاز اولین رقابت تیم ملی ایران در این بازیها، هیچکس تصور نمی کرد که باتیمی که همه بازیکنان آن را به جز 3 بازیکن، بازیکنان زیر 21 سال بودند ، بتواند

عنوان قهرمانی را به دست آورد، ولی بازیکنان تیم ملی امید نشان دادند که نسلی جدید از فوتبالیست ها خواهند آمد تا جایگزین بازیکنان بزرگی چون علی دایی، خداداد عزیزی، مهدی مهدوی کیا ، مهرداد میناوند، علیرضا منصوریان و... شوند.

اگر بخواهیم در این مقاله صحبتی ازعملکرد ورزش های پایه نظیر ژیمناستیک، شنا و دوومیدانی به میان آوریم، باید بگوییم که هیچ حرکت مثبتی از این رشته ها ندیدیم.

فدراسیون ژیمناستیک که با تغییر مدیریت خود برنامه های جدیدی را آغاز کرده که زمان بر می باشد. در فدراسیون شنا نیز با توجه به اینکه دبیر کل کنفدراسیون شنای آسیا را در اختیار داریم، امیدوار به آینده هستیم. اما فدراسیون دوومیدانی که پس از کناره گیری علی کفاشیان به دلیلی مشغله کاری هنوز نتوانسته یک مدیر توانمند برای خود انتخاب کند. البته نباید از مدال نقره عباس صمیمی در بازیهای آسیایی بوسان به راحتی گذشت.

در دیگر رشته های ورزشی نظیر: بدمینتون، تنیس ، پینگ پنگ، هندبال، بوکس و ... نیز هیچ تحرک خاصی نداشتیم و بعضاً به برگزاری مسابقات سطح پایین بین المللی بسنده کردیم.

اما به غیر از والیبال، فوتبال و بسکتبال که نگاهی به آن داشتیم، از دیگر رشته های ورزشی موفق ورزش ایران در سال 81، می توان به کشتی، وزنه برداری و تکواندو اشاره کرد.

درست است که پس از ناکامی تیم ملی کشتی آزاد کشورمان در بازیهای آسیایی بوسان ، شیرینی قهرمانی درجهان به تلخی گرایید، ولی پس از حضور محمدرضا طالقانی در راس کار فدراسیون کشتی، پنجره های امید به آینده نزد علاقمندان به کشتی باز شد.

در وزنه برداری هم باردیگر حسین رضا زاده به عنوان قوی ترین مرد جهان در رقابتهای بین المللی، سکاندار کشتی در حال سقوط وزنه برداری ما بود. مردی که توانست با کسب عنوان قهرمانی در بازیهای آسیایی و رقابتهای قهرمانی جهان بار دیگر خود را به عنوان مرد اول ورزش ایران در سال 81 مطرح سازد.

در تکواندو نیز با توجه به قهرمانی تیم ملی در سالهای گذشته در سطح جهان، عنوان نایب قهرمانی جهان و سومی آسیا چندان به چشم نیامد. ولی نباید از زحماتی که مربیان، ملی پوشان و کلیه مسئولین فدراسیون در کسب عناوین سالهای اخیر متقبل شده اند به راحتی گذشت.

در کاراته و ورزشهای رزمی هم موفقیت هایی بدست آمد که نشان داد بیش از پیش باید به این رشته ها پرداخته شود تا در آینده ای نزدیک شاهد کسب مدالهای رنگارنگ توسط کاراته کارهای کشورمان در میادین بین المللی باشیم. به هر روی امید می رود با افزایش بودجه سازمان تربیت بدنی که افزایش بودجه فدارسیون را نیز در بردارد بتواند کمک شایانی به پیشرفت رشته های ورزشی ما کند.