تبیان، دستیار زندگی
برای این که بتوان غذای خوبی مصرف کرد باید از مواد غذایی موجود در یخچال یا کابینت‌های‌تان مطمئن باشید و این اطمینان زمانی حاصل می‌شود که محصولات و مواد غذایی خوبی خریداری کرده باشید
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه در هنگام خرید، بهترین مواد غذایی را بخریم؟

هنر خوب خریدکردن موادغذایی


برای این که بتوان غذای خوبی مصرف کرد باید از مواد غذایی موجود در یخچال یا کابینت‌های‌تان مطمئن باشید و این اطمینان زمانی حاصل می‌شود که محصولات و مواد غذایی خوبی خریداری کرده باشید.

خرید

گاهی نداشتن بودجه‌ی کافی ما را به سمت خریدهای ناامید کننده سوق می‌دهد ولی بعضی وقت‌ها با وجود داشتن پول کافی هم خریدهای نادرستی انجام می‌دهیم که یا خراب و پلاسیده از آب در می‌آیند یا این که خودمان نیاز زیادی به آن‌ها نداریم. این  مشکل شاید برای زوج‌های جوان‌تر بیشتر پیش بیاید.

آیا می‌دانید که مثلاً نداشتن لیست خرید یا حتی گرسنه بودن در هنگام خرید روی انتخاب‌های ما تأثیر می‌گذارد؟

در این مطلب تلاش کرده‌ایم راهکارهایی ارائه دهیم تا در سوپرمارکت‌ها یا میوه فروشی‌ها با تمرکز بیشتری به دنبال مایحتاج خود باشید. توصیه می‌کنیم این مطلب را تا آخر مطالعه کنید.

مواد غذایی تازه را انتخاب کنید

طبیعی است که بین مواد غذایی یخ زده، کنسروی و بسته‌بندی‌شده و مواد غذایی که مستقیماً از بازار میوه و تره‌بار یا فروشگاه‌های ارائه‌ی مستقیم مواد غذایی خریداری می‌کنید تفاوت‌هایی وجود دارد. اگر بعد از خرید دیدید نصف سبد خریدتان پر از مواد غذایی آماده، کنسروی و یخ زده است باید تلاش کنید عادت‌های غذایی‌تان را به سمت دیگری سوق دهید. یعنی این که در استفاده از مواد غذایی صنعتی و آماده تغییراتی ایجاد کنید. میوه و سبزیجات، مواد غذایی دریایی، محصولات لبنی و ... را تازه به تازه خریداری کنید و تا حد امکان از خریدن مواد غذایی کنسروی اجتناب کنید.

قبل از خرید لیستی از مایحتاج خود تهیه کنید

قبل  از این که به فروشگاه بروید یک لیست خرید تهیه کنید. از بالا شروع کنید:

محصولات لبنی مورد نیاز

میوه و سبزیجاتی که می‌خواهید

گوشت، مرغ

حبوبات

و الی آخر.

زمانی که با شکم گرسنه به خرید مواد غذایی می‌روید گرایش بیشتری به خرید محصولاتی دارید که واقعاً نیازی به آن‌ها ندارید

وقتی که می‌دانید چه می‌خواهید سریع‌تر کارهای‌تان پیش می‌رود و در یک چشم برهم زدن کار خرید را تمام کرده و از فروشگاه خارج شده‌اید. اگر شما خانم خانه‌اید از همسر یا پسرتان بخواهید تا خرید مواد غذایی را انجام دهد. پژوهش‌های آمریکایی نشان داده است که معمولاً مردها بر خلاف خانم‌ها، تنها چیزهایی را خریداری می‌کنند که روی لیست قید شده است و به سراغ  قفسه های دیگر نمی‌روند بنابراین کار خرید زودتر هم انجام می‌شود. نوشتن لیست خرید علاوه بر بالا بردن سرعت خرید، مزیت دیگری هم دارد. زمانی که با لیست مواد غذایی مورد نیاز و ضروری و در عین حال تازه وارد فروشگاه یا مرکز خرید و ... می‌شوید کمتر به سمت قفسه‌ها یا غرفه‌های جذاب سوسیس کالباس و مواد غذایی صنعتی جذب می‌شوید. این مواد غذایی آماده‌ی صنعتی برای سلامت شما و خانواده‌تان جز اضافه کردن وزن و به خطر انداختن سلامتی سود دیگری ندارد.

با شکم پُر به خرید بروید

احتمالاً قبلاً هم شنیده‌اید که آدم گرسنه هر چیزی که ببیند می‌خواهد. ما دوباره یادآوری می‌کنیم. زمانی که با شکم گرسنه به خرید مواد غذایی می‌روید گرایش بیشتری به خرید محصولاتی دارید که واقعاً نیازی به آن‌ها ندارید. چون گرسنه‌اید تصور می‌کنید بیشتر لازم دارید. پس قبل از خرید، غذا بخورید. اگر امکانش را ندارید یک سیب میل کنید یا یک لیوان بزرگ آب نوش جان کنید و بعد به خرید بروید. به نفع‌تان است!

خرید

در انتخاب میوه و سبزیجات دقت کنید

برای حفظ سلامتی بدن روزانه حداقل 5 واحد میوه و سبزیجات میل کنید. این مواد غذایی، کم کالری و سرشار از فیبرها بوده و ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز بدن را تأمین می‌کنند.

در انتخاب میوه و سبزیجات دقت کنید. بسیاری از میوه‌ها حتی پس از چیده شدن هم به روند «رسیدن» ادامه می‌دهند. بنابراین انتخاب میوه‌ی خوب در زمان خرید بسیار حائز اهمیت است. اگر تصمیم دارید میوه‌ها را صرف چند روز بعد از خرید مصرف کنید میوه‌های رسیده را انتخاب و برای مصرف روزهای بعدی میوه‌های سبز یا کال‌تر را خریداری نمایید. سعی کنید تا جایی که امکان دارد میوه و سبزیجات را تازه به تازه خریداری و مصرف کنید.

بهتر است سبزیجات را همان موقع که خریداری کرده‌اید مصرف کنید زیرا در این صورت ویتامین بیشتری دریافت می‌کنید. خرید میوه و سبزیجات رسیده اگر این‌طور باشد که بعد از دو روز پلاسیده یا خراب شود هیچ سودی برای شما و خانواده‌تان نخواهد داشت.

با فصل‌ها جلو بروید

خیلی هیجان انگیز است که در زمستان بتوانید میوه‌های تابستانی بخرید. اما خرید هر میوه یا سبزیجاتی در فصل خاص خودش بهتر است چون در این صورت هم ارزان‌تر است و هم خوشمزه‌تر.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

نخریدنی‌های غذایی!

برچسب موادغذایی را بیشتر بشناسیم

یک لیست خرید سالم

کنسروها را کم مصرف کنید

برای غذا خوردن وقت بگذارید

هله هوله نخورید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.