تبیان، دستیار زندگی
یكی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسافران خارج از كشور مساله ارز و نحوه تبدیل آن با كم‌ترین میزان ضرر است. از سوی دیگر موضوع كلاهبرداران و فروشندگان ارزهای تقلبی نیز از دیگر مشكلات این دسته از مسافران است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراقب جیبتان باشید!


یكی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسافران خارج از كشور مساله ارز و نحوه تبدیل آن با كم‌ترین میزان ضرر است. از سوی دیگر موضوع كلاهبرداران و فروشندگان ارزهای تقلبی نیز از دیگر مشكلات این دسته از مسافران است.

مراقب جیبتان باشید!

-اگر شما هم به سفر خارجی می‌روید، اولین چیزی كه باید بدانید این است كه اگر ارز كشور مقصد را در ایران تهیه كنید به نفع شماست؛ اما چنانچه این كار برای شما میسر نیست، یك واحد پول واسطه مانند دلار یا یورو را انتخاب كرده و در كشور مورد نظر آن را تبدیل كنید. از نظر مالی عموماً گزینه دوم برای شما مقرون به صرفه‌تر است، اما به هر حال استثناهایی هم وجود دارد پس بهتر است قبل از اقدام به خرید ارز نسبت به كسب اطلاعات لازم در این زمینه اقدام كنید.

- ارز مورد نیاز خود را حتما از بانك یا صرافی‌های معتبر تهیه كنید و به افراد ناشناس اعتماد نكنید؛ ممكن است این افراد با پیشنهاد تبدیل پول با نرخ بیشتر از مراكز قانونی، به شما ارز تقلبی بفروشند.

-در فرودگاه مقصد پس از گرفتن چمدان، اگر ارز كشور مورد نظر را از قبل تهیه نكرده‌اید اولین كارتان تبدیل كردن مقداری ارز باشد. به یاد داشته باشید معمولا اگر صد دلار را تبدیل كنید برای كارهای اولیه سفرتان كفایت خواهد كرد. از سوی دیگر همیشه هنگام تبدیل كردن ارز به تابلوی پشت ویترین صرافی‌ها دقت كنید تا به بالاترین قیمت این كار را انجام دهید. از این به بعد هم برای تبدیل كردن ارز فقط به صرافی‌های معتبر یا بانك‌ها مراجعه كنید و در قبال تبدیل ارز در كشورهای خارجی تقاضای دریافت رسید كنید.

- اگرچه در بالا گفتیم که صرافی فرودگاه می تواند به دادتان برسد اما توصیه ما این است که هیچ‌وقت در فرودگاه پولتان را تبدیل نكنید. بدترین نرخ تبدیل ارز معمولا مربوط به فرودگاه‌هاست. علاوه بر این، در این مكان‌ها كلاهبرداران هم در جستجوی مسافران هستند. پس بهتر است از قبل به فكر تبدیل ارز باشید و در بانك‌های معتبر یا مكان‌های مخصوص این كار اقدام به تبدیل پول‌تان كنید.

مراقب جیبتان باشید!

- بانك‌های ایرانی در برخی كشورها دارای شعبات ارزی هستند. قبل از سفر نسبت به وجود چنین شعباتی تحقیق كرده و در صورت وجود چنین خدماتی می‌توانید در ایران یك حساب ارزی در بانك مورد نظر افتتاح و هنگام مسافرت با مراجعه به شعبه آن بانك در كشور مقصد، پول خود را در چند نوبت دریافت كنید. توجه داشته باشید كه این شعبه در شهر محل اقامت شما در كشور مقصد باشد و قبل از سفر، آدرس دقیق شعبه ارزی بانك مورد نظر را دریافت كنید.

- سعی كنید با توجه به نرخ تورم و هزینه‌های مدت اقامت خود در كشور مقصد به میزان كافی ارز خارجی تهیه كنید و از برآورد خود بین 15 تا 20 درصد نیز اضافه‌تر به عنوان ذخیره برای شرایط اضطراری ارز بخرید؛ یادتان باشد شماره‌های سریال ارز خود را هم یادداشت كنید.

توصیه هایی برای حفظ پول در سفر

-هرگز كل پول همراه خود را در یك جا نگذارید؛ سعی كنید این مبلغ را به 2 یا 3 بخش تقسیم كرده و هر قسمت را در مكان خاصی نگه‌ دارید. به این ترتیب اگر به هر دلیلی بخشی از پول شما مفقود شود می توانید تا تامین ارز مورد نیاز از پول‌های دیگری كه در محل‌های امن نگه‌ داشته‌اید استفاده كنید.

-از نشان دادن پول همراه خود در مراكز خرید و مكان‌های پر جمعیت، اجتناب كرده و سعی كنید تنها به میزان مورد نیاز پول از جیب خود خارج كنید.

به یاد داشته باشید در تمام كشورها و شهرهای جهان، افرادی دركمین مسافران بی‌مبالات هستند.

-از رفت و آمد تنها در شب و مكان‌های خلوت یا مشكوك خودداری كنید و غیر از خودروهای عمومی، سوار اتومبیل‌های دیگری نشوید. به‌همین دلیل لازم است ایستگاه‌های تاكسی، اتوبوس و مترو را درشهر محل اقامت خود شناسایی كنید و مناسب‌ترین راه ها از محل اقامت تا این ایستگاه‌ها را یاد بگیرید.

مراقب جیبتان باشید!

-هنگام گشت‌وگذار تنها وجه نقد مورد نیاز خود را حمل كرده و بقیه پولتان را در صندوق امانات هتل بگذارید. البته بتازگی بیشتر هتل‌های معتبر دنیا در اتاق‌هایشان، گاوصندوق‌های كوچكی قرار داده‌اند كه شما هنگام ورود می‌توانید رمز جدید برای آن تعریف كرده و مدارك، پول و اشیای قیمتی خود را در آن بگذارید.

-از توضیح برنامه سفر و میزان پول موجودی خود به دیگران خودداری كنید.

- در فرودگاه‌های بین‌المللی همواره غرفه‌های تبدیل ارز وجود دارد. در صورت لزوم می‌توانید از این اماكن ارز مورد نظر خود را تبدیل كنید، اما به یاد داشته باشید كه این غرفه‌های فرودگاهی پول شما را با سود بیشتری تبدیل كرده و این موضوع برای شما مقرون‌به‌صرفه نیست.

-مورد دیگری كه بیشتر برای مسافران ترانزیت پیش می‌آید مساله تبدیل ارز در فرودگاه میان مسیر است؛ به عنوان مثال شما عازم كشور سومی هستید كه پرواز شما برای چند ساعت در كشور دیگری توقف دارد و شما می‌بایست در سالن ترانزیت فرودگاه منتظر بمانید. در این شرایط شما برای خرید، نیاز به ارز معتبر این كشور دارید كه می‌توانید از صرافی‌های فرودگاه تهیه كنید. توصیه می‌كنیم تنها به اندازه نیاز، ارز خود را تبدیل كنید چون بعدها این ارز به درد شما نخواهد خورد.

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از زورق، جام جم