تبیان، دستیار زندگی
(پرواز مرگ با قرص شادی ( قسمت چهارم) مجلس انگلستان، پیش از رسیدن قرص‌های اكستازی از آمریكا به این كشور، مجازات سنگینی را برای تولید، توزیع و مصرف این قرص‌ها وضع كرد. اما نتیجه كاملاً برخلاف انتظار بود. جوانان انگلیسی بسیار ب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اكستازی و ممنوعیت جهانی

(پرواز مرگ با قرص شادی ( قسمت چهارم)


مجلس انگلستان، پیش از رسیدن قرص‌های اكستازی از آمریكا به این كشور، مجازات سنگینی را برای تولید، توزیع و مصرف این قرص‌ها وضع كرد. اما نتیجه كاملاً برخلاف انتظار بود. جوانان انگلیسی بسیار بیشتر از آمریكایی‌ها به اكستازی روی آوردند. زندگی برخی از جوانان انگلیسی آنچنان به اكس وابسته شد كه بار سفر بستند و خود را به آمریكا رساندند. در دهه 1990 ، در گوشه و كنار خیابان‌های آمریكا جوانانی ژنده‌پوش به چشم می‌ خوردند كه كشورشان را برای راحت ‌تر مصرف كردن قرص‌های اكس ترك كرده بودند. اما قرص‌های اكستازی، با همان سرعتی كه جای خود را در میان جوانان آمریكایی و اروپایی باز كردند، از رواج افتادند. در قانون كیفری آمریكا جرم كسی كه این قرص‌ها را به دوستانش می ‌دهد از جزای فروشندگان قرص‌ها بیشتر است. در این كشور سالانه 4/3 میلیون نفر دست‌ كم یك ‌بار از اكستازی استفاده می ‌كنند.

اکستاسی ماده‌ای اعتیادآور برای جوانان مرفه ایران

دكتر محسن وزیریان در مورد آمار مصرف‌ كنندگان اكستازی در ایران می ‌گوید: «طبق آماری كه در سال 1380 از یك تحقیق به دست آمده است، بیش از 40 هزار نفر در ایران این دارو را تجربه كرده‌اند. بخش عمده‌ای از مصرف ‌كنندگان اكستازی را دانش ‌آموزان و نوجوانان تشكیل می‌ دهند. البته این نمونه‌ ها را نمی‌ توان به كل جامعه تعمیم داد. موضوع پر اهمیت دیگر، الگوی مصرف داروهای نشاط ‌آور است. اگر در مصرف مواد مخدری مانند هروئین، به ازای هر 10 مصرف ‌كننده مرد، یك مصرف‌ كننده زن وجود دارد، در مورد اكستازی این نسبت 2 به 1 است.»

دكتر حمید مرتضوی مشخصات اغلب مصرف ‌كنندگان اكس را چنین توصیف می‌كند: «مرد یا زنی جوان، تحصیلكرده یا دانشجو، دارای وضعیت اقتصادی خوب كه در خانواده‌ای از هم‌ پاشیده رشد كرده یا تنها زندگی می ‌كند».

قرص‌های موجود در بازار ایران عناوین مختلفی دارند: دلفین، لنگر، صلیب سرخ، رنو، سان‌ شاین، سوپرمن، هوندا، اپل، اُمگا، پلیكان، لاو، مرسدس و غیره. این قرص‌ها با قیمت های متفاوت به فروش می‌ رسند.

از حمید ع. دلیل تفاوت قیمت‌ها را می ‌پرسم. پاسخ می‌دهد: «من همیشه یكی از دو نوع دلفین و صلیب سرخ را مصرف می ‌كنم. دلفین ارزان ‌تر است. زودتر هم بی‌ اثر می‌ شود. صلیب سرخ قوی‌ تر است. هر قرص آن را به قیمت 12 هزار تومان می‌فروشند».

او در پاسخ به این سؤال كه چگونه قرص‌های اكستازی را تهیه می ‌كند می ‌گوید: «به‌ صورت باز یا بسته‌ بندی‌ شده برایم می ‌آورند. جوانی مرتب و آدم ‌حسابی آنها را جلو در خانه تحویل می‌دهد.» اكستازی در ایران، با ایجاد برخی تغییرات در ماده اصلی آمفتامین، در آزمایشگاه‌های غیرمجاز به دست می ‌آید. تولید اكستازی فعالیتی غیرقانونی است كه، به دلیل سودآوری آن، تعداد زیادی از افراد فرصت ‌طلب به آن مشغول‌اند.

اكستازی: زنان برابر با مردان

در مقایسه با سایر مواد اعتیادآور، تمایل زنان به استفاده از اكستازی به‌ مراتب بیشتر است. دكتر آذردخت مفیدی این الگو را بخشی از بحران زنِ مدرن در ایران می ‌خواند و می ‌گوید: «گاهی زنِ مدرن، قدرت را در طرد زنانگی خود می‌ داند. بنابراین به سمت دنیایی مردانه كشیده می‌ شود».

دكتر حمید مرتضوی اضافه می ‌كند: «زنان تمایل بیشتری به استفاده از اكستازی دارند. زیرا حالت نشئه و خمودگی ‌ای كه به دنبال اعتیاد به سایر مواد مخدر ایجاد می‌ شود، در مصرف این دارو مشهود نیست. به‌ علاوه استفاده از آن راحت و سریع است و نیازی به سرنگ تزریقی و آتش ندارد. همچنین، قرص‌های كوچك اكس به‌ راحتی حمل می‌ شوند و مخفی كردن آنها آسان‌تر است.»

دكتر ساحل همتی‌ گركانی می ‌گوید: «به‌ طور كلی،  افسردگی  و اختلالات اضطرابی در میان زنان شیوع بیشتری دارد. از طرف دیگر، آنان به درمان‌های بی ‌سر و صدا علاقه ‌مندند. بنابراین برای رفع حالات نامناسب روانی خود، مصرف قرص‌های كوچك اكس را ترجیح می‌ دهند.»

هشدار مرگ

از سال 1997 تا آوریل 2002 ، 202 مورد مرگ بر اثر مصرف اكستازی در انگلستان و ولز گزارش شده است. 85 درصد این افراد، علاوه بر اكستازی، ماده دیگری مانند الكل نیز مصرف كرده بودند. استفاده از این قرص‌ها همراه با ماری ‌جوانا رایج است. اما نوشیدن مشروبات الكلی در كنار مصرف اكستازی فرد را دچار كم ‌آبی كشنده‌ای خواهد كرد.

از سوی دیگر آمار بروز رفتارهای پرخطر در مصرف ‌كنندگان اكستازی هشدار دهنده است. مصرف این دارو، با ایجاد بی‌ پروایی، رفتارهای جنسی محافظت ‌نشده و مكرر به دنبال خواهد داشت. در نتیجه ارتباط نزدیكی میان مصرف اكستازی و ابتلا به ایدز  یافت شده است. همچنین بیماری‌های مقاربتی در مصرف‌ كنندگان اكستازی شیوع بیشتری دارد.

جوانان بخش اعظم جمعیت كشور ما را تشكیل می‌ دهند. اشتیاق نسل جوان برای درك تجربیات جدید و نیاز آنان به شادی و هیجان، جوانان را نسبت به این‌ گونه مواد بسیار آسیب‌ پذیر كرده است. تقویت نظام‌های پاداش‌ دهنده اجتماعی، فراهم ساختن زمینه‌ های اقتصادی دسترسی جوانان به شادی و تفریحات سالم، و نیز ایجاد بستری مناسب برای پرورش استعدادهای بالقوه آنان در كنار آگاه‌ سازی، گام‌های مؤثری در جهت پیشگیری از گرایش به داروهای مخرب شادی‌افزا هستند.

مجله زنان

لینک ها

پس لرزه ی مواد مخدر ( 2 )

آثار مصرف اكستازی ( پرواز مرگ با قرص شادی (2))

پرواز مرگ با قرص شادی ( قسمت اول )

آیا اکستازی را می شناسید؟

خطر، در كمین است

عطش مرگ

عوارض زیانبار و كشنده قرص اكستاسی

بی خبری از مصرف قرص های اكستازی

اكستاسی ؛ عامل نشاط یا سبب مرگ

اكستاسی شادی جوانی یا مرگ سلامتی

اكستاسی ؛ طاعون خفته عصر ما

کتاب های « روان شناسی » ، « خانواده » و « متفرقه » در فروشگاه اینترنتی تبیان