تبیان، دستیار زندگی
یووه، فیورنتینا و لاتزیو در سری B میلان در سری A ماندگار شد سرانجام در ساعات پایانی روز جمعه قاضی پرونده جنجالی تبانی در فوتبال ایتالیا حكم متهمان این پرونده را اعلام كرد. احكام صادره از آنچه دادستان پرونده تقاضا كرده بود خف...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رای پرونده تبانی فوتبال ایتالیا صادر شد

یووه، فیورنتینا و لاتزیو در سری B
میلان در سری A ماندگار شد


سرانجام در ساعات پایانی روز جمعه قاضی پرونده جنجالی تبانی در فوتبال ایتالیا حكم متهمان این پرونده را اعلام كرد. احكام صادره از آنچه دادستان پرونده تقاضا كرده بود خفیف‌تر است.

بر اساس این حكم یوونتوس تورین با خوش اقبالی تمام به جای سقوط به سری C به سری B رفت. لاتزیو و فیورنتینا هم در حكم‌هایی مشابه همسفر یوونتوس در سفر به سری B شدند. میلان دیگر متهم این پرونده همچنان در سری A ماندگار شد اما، حق شركت در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپای فصل 7 - 2006 را نخواهد داشت.

بر اساس این حكم عنوان‌های قهرمانی دو فصل 2005 و 2006 یووه نیز از این تیم گرفته خواهد شد. ضمن آن كه یووه فصل جدید در سری B را با كسر 30 امتیاز شروع خواهد كرد.

میلان هم با وجود ماندن در رقابت‌های سری A، از خطر سقوط به دسته‌های پایین‌تر ایتالیا جان سالم به در برد؛ اما، امتیازهای فصل پیش این تیم به چهل و چهار كاهش یافته است.

از همین رو این تیم نمی‌تواند در رقابت‌های فصل 7 - 2006 لیگ قهرمانان اروپا به میدان برود. میلان هم فصل پیش روی سری A را با پانزده امتیاز منفی شروع خواهد كرد. میلان كه در فصل 5- 2004 پس از یووه، نایب قهرمان ایتالیا شده بود به عنوان قهرمانی دیر هنگام این فصل شناخته شد. اینتر میلان هم كه در فصل 6- 2005 قهرمان جام حذفی ایتالیا شده بود و در سری A پس از یووه و میلان در جایگاه سوم قرار گرفته بود قهرمان این فصل (2006) شناخته شد.

گفتنی است از بیست و سه بازیكن حاضر در تیم ملی ایتالیا كه قهرمانی جام جهانی 2006 آلمان را جشن گرفتند، سیزده بازیكن عضو تیم‌هایی هستند كه در این رسوایی سهیم‌اند.

جان لوئیجی بوفون، جان لوكا زامبروتا، فابیو كاناوارو و مائورو كامورانزی بازیكنان ملی‌پوش یوونتوس هستند.

لاتزیو و فیورنتینا همسفران یووه

به گزارش ایسنا، لاتزیو و فیورنتینا هم از جمله تیم‌هایی هستند كه بر اساس حكم كمیته‌ی قضایی فدراسیون فوتبال ایتالیا، فصل آینده را در سری B به سر خواهند برد. ضمن آن كه هفت و دوازده امتیاز منفی از جمله دیگر حكم‌های صادر شده برای این دو تیم خاطی است.

سه تیمی كه در پایان فصل 2006 از سری A به سری B سقوط كرده بودند فصل آینده در همان سری A خواهند ماند. بر این اساس، مسینا، لچه و ترویسو فصل آینده دوباره در سری A خواهند بود.

این پرونده باید در كمترین زمان ممكن به سرانجام می‌رسید، چرا كه بیست و پنجم جولای آخرین فرصت فدراسیون‌های فوتبال اروپایی برای معرفی تیم‌های حاضر در فصل آینده رقابت‌های فوتبال اروپا اعلام شده بود.

بر این اساس اینتر، رم، كیه‌وو و ورونا و پالرمو نمایندگان ایتالیا در فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا خواهند بود.

چزاره روبرتو، رییس دادگاه پس از اعلام این حكم گفت: «ما تنها وظیفه‌مان را انجام دادیم و تحت تاثیر هیچ كس یا جریانی نبودیم.»

رومانو پرودی، نخست وزیر ایتالیا هم در نخستین واكنش‌ها به این رای گفت:« اگر این باشگاه‌ها و برخی از سران آنها مرتكب خطایی شده باشند، باید سزای آنها را بپردازند. حتی اگر قهرمان جهان باشند.»

در همین رابطه بسیاری از كاركنان باشگاه‌های یوونتوس، لاتزیو و فیورنتینا از یك تا چهار سال نیم محرومیت شغلی محكوم شدند.

لوچیانو موجی، رییس پیشین یوونتوس به همراه آنتونیو جیرائودو - رییس مالی این باشگاه هم به پنج سال انفصال از خدمت در فوتبال محكوم شدند. فرانكو كارا‌رو، رییس مستعفی فدراسیون فوتبال ایتالیا هم به چهار سال و شش ماه محرومیت محكوم شده است.

 داوران

ماسیمو ده سانتیس، از جمله داوران متهم پرونده به محرومیتی چهل سال و پنج ماهه محكوم شد. پائولو دوندارینی، سه سال و نیم و جیان لوكا پاپارستا، سه ماه محكوم شده‌اند. این حكم شب گذشته به اطلاع جووانی كوبولی، رییس جدید باشگاه یوونتوس و همچنین رییس باشگاه فیورنتینا رسید و آنها می‌توانند در برابر این حكم فرجام خواهی كنند.

كوبولی هم در واكنش به این رای گفت:« این حكم به دور از هر گونه منطق است و بسیار نادر است.»

حكم‌های صادر شده در یك نگاه

باشگاه‌ها:

یوونتوس تورین

سقوط به سری B، كسر سی امتیاز در شروع رقابت‌های فصل آینده سری B و سلب عنوان‌های قهرمانی فصل‌های 2005و 2006.

میلان: كاهش امتیازهای این تیم در فصل گذشته به 44 امتیاز، محرومیت از حضور در فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا و كسر پانزده امتیاز در شروع رقابت‌های فصل آینده ـ7 - 2006).

لاتزیو:

سقوط به سری B و كسر هفت امتیاز در شروع رقابت‌های فصل آینده سری B.

فیورنتینا: سقوط به سری B و كسر دوازده امتیاز این تیم در فصل آینده رقابت‌های سری B

افراد و كاركنان:

فرانكو كارارو (رییس پیشین فدراسیون فوتبال ایتالیا):

چهار سال و نیم انفصال از خدمت در فوتبال

اینوچنزه ماتزینی (نایب رییس پیشین فدراسیون فوتبال ایتالیا)

پنج سال انفصال از خدمت در فوتبال

آدریانو گالیانی (رییس سابق لیگ فوتبال ایتالیا):

یك سال انفصال از خدمت در فوتبال

لوچیانو موجی (مدیر پیشین یوونتوس):

پنج سال انفصال از خدمت در فوتبال و 50 هزار یورو جریمه نقدی

آنتونیو جیرائودو (مدیر مالی پیشین یوونتوس):

پنج سال انفصال از خدمت در فوتبال و 20 هزار یورو جریمه نقدی

دیگو دلاواله (رییس باشگاه فیورنتینا):

چهار سال انفصال از خدمت در فوتبال

كلودیو لوتیتی (رییس باشگاه لاتزیو):

سه سال و نیم انفصال از خدمت در فوتبال

پیرلوئیجی پایرتو (رییس پیشین كمیته‌ی داوران ایتالیا):

دو سال و نیم انفصال از خدمت در فوتبال

تولیو لانزه: (نایب رییس پیشین اتحادیه‌ی داوران ایتالیا):

دو سال و نیم محرومیت از قضاوت

داوران:

ماسیمو ده سانتیس؛

4 سال و نه ماه محرومیت از قضاوت

پائولو دوندارینی؛

سه سال و نیم محرومیت

جان لوكا پاپارستا؛

3 ماه محرومیت

داوران خط نگه‌دار:

كلودیو پوگلیزی؛

یك سال محرومیت

افراد تبرئه شده:

دمینكو مسینا، جان لوكا روچی، پائولو تاگلیا ونتو، پاسكواله رودومونتی و پائولو برتینی (داور).