تبیان، دستیار زندگی
متاسفانه کف زدن درمجالس اهل بیت(ع) با مسائل جدیدی مانند سوت زدن، خوانندگی سبک و بعضا مبتذل برخی مداح ها، موسیقی و احیانا نوازندگی به صورت زنده حتی در برخی مساجد و تکایا همراه گشته ...خواهشمند است توصیه خود را در مورد مسائل فوق بیان فرمائید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کف زدن در مجالس اهل بیت(علیهم السلام)

کف زدن


امام زمان علیه السلام

«واما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجت الله  علیهم »

در حوادثی که پیش می آید، به کسانی مراجعه کنید که حدیث ما را نقل می کنند، بدرستیکه آنها حجت من برشما و من حجت خداوند بر آنها هستم.


سوال: متاسفانه کف زدن درمجالس اهل بیت(ع) با مسائل جدیدی مانند سوت زدن، خوانندگی سبک و بعضا مبتذل برخی مداح ها، موسیقی و احیانا نوازندگی به صورت زنده حتی در برخی مساجد و تکایا همراه گشته که به مرور زمان خوف آن است که این مجالس که باید مظهر تقوی و معنویت باشد به محافل لهوی تبدیل گردد و دربرخی مجالس ماکت خانه کعبه وحرم حسینی را ساخته و اطراف آن به کف زدن و برخی حرکات دیگر پرداختند که نوعی توهین تلقی می شد خواهشمند است توصیه خود را در مورد مسائل فوق بیان فرمائید.

حضرت آیة الله خامنه ای:

در مجالس مذهبی واعیاد بهتر است با اذکار شریفه صلوات و امثال آن مجلس را گرم کنند. کف زدن همراه با رقص وابتذال درخوانندگی جایز نیست واجرای چنین برنامه ای در مجالس مذهبی غلط است.

حضرت آیة الله فاضل لنکرانی:

کف زدن در اماکن مذهبی و درمجالس مربوط به اهلبیت(ع) در صورتیکه هتک تلقی گردد جایز نیست و همین طور است سوت زدن و هورا کشیدن.

حضرت آیة الله صافی گلپایگانی:

انجام عملیات مذکور در سوال در همه جا اشکال دارد و انجام آنها در مجالس منسوب به اهل بیت(ع) بدتر است و مقتضی است که مومنین درهر مجلسی که این گونه حرکت ها رامشاهده نمودند اعتراض کنند و اگر مفید نشد مجلس را ترک کنند.

حضرت آیة الله فاضل لنکرانی: کف زدن در اماکن مذهبی و درمجالس مربوط به اهلبیت(ع) در صورتیکه هتک تلقی گردد جایز نیست و همین طور است سوت زدن و هورا کشیدن

حضرت آیة الله سیستانی:

اگر مطلب چنین باشد که نوشته اید و عرفا مستوجب هتک باشد جایز نیست.

حضرت آیة الله تبریزی:

اموری که در سوال ذکر شد جایز نیست.

حضرت آیة الله بهجت:

احتیاط خوب است و این امور مناسب مجالس اهلبیت(ع) نیست و اگر به حد لهوی برسد یا هتک معصوم یا مکان باشد جایز نیست.

حضرت آیة الله مکارم شیرازی:

در مساجد و حسینیه ها ترک شود.

استفتائات

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: کتاب "مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع"

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.