تبیان، دستیار زندگی
اجازاتی که از مشایخ حدیث صادر شده گردآوری نموده است ؛ لکن معلوم نیست آیا این کتاب ، عبارت از همان کتابی است که محتوای آن اجازاتی باشد که از مشایخ و اساتید شهید ثانی برای او صادر شده است ، و یا مطلق اجازات مشایخ برای اشخاص دیگر می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سایر آثار و تألیفات

سایر آثار و تألیفات

شهید ثانی برخی از آثار و کتب در زمینه های دیگر علوم به رشته تحریر درآورده است که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:

الاجازات

1. الاجازات: اجازاتی که از مشایخ حدیث صادر شده گردآوری نموده است ؛ لکن معلوم نیست آیا این کتاب ، عبارت از همان کتابی است که محتوای آن اجازاتی باشد که از مشایخ و اساتید شهید ثانی برای او صادر شده است ، و یا مطلق اجازات مشایخ برای اشخاص دیگر می باشد.

2. اجازاته لتلامیذه: شهید ثانی به گروهی از شاگردانش اجازات متنوعی صادر کرده است که پاره ای مفصل ، و پاره ای دیگر، مختصر می باشد. و حاج شیخ آغا بزرگ تهرانی اجازات زیر را در این مورد یاد کرده است :

1- اجازه به شیخ ظهیرالدین میسی در 957 ه ‍ ق .

2- اجازه به شیخ محیی الدین میسی عاملی در 954.

3- اجازه به شیخ تاج الدین جزائری در 965.

4- اجازه به شیخ عزالدین بن زمعه مدنی در 948.

5 - اجازه به شیخ عبدالصمد، پدر شیخ بهائی در 941.

6- اجازه به شیخ سلمان جبعی عاملی در 954.

7- اجازه به سید عطاءالله حسینی موسوی در 950.

8 - اجازه به ابن صائغ حسینی موسوی در 958.

9- اجازه به شیخ محمود لاهیجی در 953.

ادعیه

1. رسالة فی الادعیة.

2. رسالة فی آداب الجمعة.

نحو

1. المنظومة فی النحو.

2. شرح المنظومة فی النحو. که شرح کتاب  فوق می باشد، و در رساله ابن العودی آمده است که او بخشی از این رساله را به خط خود شهید ثانی دیده است .

جنگ و مجموعه

1. رسالة فی عشرة علوم : رساله ای است که در قسطنطنیه درباره ده علم نگاشته و آنرا به قاضی زاده رومی تقدیم کرد، و در نتیجه ، حکمی درباره وی برای تدریس و اداره مدرسه (نوریه ) بعلبک صادر گردید.

نویسندگانی که شرح حال شهید ثانی را یاد کرده اند به حوصله و صبر او در تاءلیف و تصنیف و نسخه برداری از کتب و آثار دیگران ، اشاراتی دارند؛ با اینکه می دانیم مراجعان به شهید ثانی ، زیاد بوده و خود پی در پی در مسافرت بسر می برد، و مساعی خویش را در راه نشر اسلام به کار می گرفت . لذا باید این آثار علمی فراوان و عمیق و تحقیقی را موهبتی ربانی تلقی کرد که این دانشمند بزرگوار به مدد توفیق الهی از آن برخوردار بوده است .

خوانساری - آنگاه که از (مسالک ) (شهید) یاد می کند - می نویسد. (و گویند: او این کتاب را در مدت نه ماه نگاشت . و خدا می داند که اگر یک محرر و نویسنده ای مزدور بخواهد چنین کتابی را استنساخ کند، تحریر آن در چنان مدتی بر او دشوار می باشد ) تا چه رسد به آنکه بخواهد کتابی را با این حجم زیاد - تواءم با تحقیق -، تاءلیف نماید.

مؤ ید چنین توفیق شگفت آور، سخن صاحب کتاب (حدائق المقربین ) است که آنرا از جمعیاز علماء نقل کرده ، مبنی بر اینکه شهید ثانی این کتاب را در مدتی کوتاه تاءلیف نمود،چنانکه می دانیم این عالم عالیمقدار، به تاءلیف کتاب (الروضة البهیة شرح لمعه )در طی چند ماه موفق گردید، کتابی که از بهترین کتابهای فقه استدلالی به شمار میرود. و نیز صاحب (امل الآمل ) از دانشمندی موثقنقل می کند که شهید ثانی ، دو هزار کتاب از خود باقی گذاشت که دویست کتاب - از میانجمع کتب مزبور - به خط شریف او، اعم از آثار علمی خود او و آثار دیگران ، بوده است .

مرحوم شیخ اسدالله فقیه کاظمی در مقدمات کتاب (مقابیس ) خود، یکی از کرامات او را چنین برمی شمارد که او یکبار، قلم را با دوات آشنا می کرد و با آن حدود بیست تا سی سطر می نوشت ، و بلکه گوید: چهل یا هشتاد سطر را به نگارش درمی آورد.


منبع: سایت مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران

تهیه و تنظیم: فریادرس گروه حوزه علمیه