تبیان، دستیار زندگی
کمال انسان در کسب علم است، لیکن همه‌ی علوم باعث کمال و قرب به خداوند نمی‌شوند. هم‌چنین، تحصیل علم به هرگونه‌ای که باشد سبب حصول نتایج آن نمی‌گردد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آثار اخلاقی عرفانی

آثار اخلاقی و عرفانی

آثار شناخته شده این عالم بزرگوار و فقیه عالیقدر در زمینه اخلاق و عرفان عبارتند از :

اخلاق و عرفان

1. منارالقاصدین فی اسرار معالم الدین : ظاهر عنوان کتاب نشان می دهد که در طی آن از اسرار احکام شرعی و عللی که موجب تشریع این احکام ، - یعنی واجبات و محرمات و... - می باشد، بحث و تحقیق به عمل آمده است ، و شهید ثانی از این کتاب در (منیة المرید) یاد می کند.

2. منیة المرید فی آداب المفید و المستفید: در آداب دینی و اخلاقی تعلیم و تعلم و قاضی و مفتی و افتاء، که آنرا در 20 ربیع الاول 954 ه ‍ ق به پایان رسانید، که بارها در ایران و هند و نجف به طبع رسیده است.

این کتاب ارزشمند تألیف زین‌الدّین بن‌علی بن‌احمد عاملی معروف به شهید ثانی (م 965 ق.) است. بی‌گمان، این اثر مهم‌ترین نگاشته‌ی شیعی در باب آداب تعلیم و تربیت دینی است و به‌لحاظ ویژگی‌های منحصر به‌فردی که دارد از زمان تألیف تاکنون مورد توجّه فراوان طالبان علوم دینی و جویندگان دانش قرار گرفته است و بزرگان زیادی آن را ستوده‌اند.

شهید ثانی در مقدّمه‌ی خود بر این کتاب، به انگیزه‌اش از تألیف آن اشاره کرده و تصریح می‌کند: «کمال انسان در کسب علم است، لیکن همه‌ی علوم باعث کمال و قرب به خداوند نمی‌شوند. هم‌چنین، تحصیل علم به هرگونه‌ای که باشد سبب حصول نتایج آن نمی‌گردد، بلکه تحصیل آن، شرایط و ضوابط خاصّی دارد که طالب علم، مکلّف به رعایت آن و هم‌چنین انجام آداب و وظایف مربوط بدان می‌باشد.»

او می افزاید:

«طالبان علم فراوانی را دیده است که علی رغم جدّ و جهد وافر در کسب علم، موفّقیت چندانی به‌‌دست نیاورده‌اند و گذشته از این، بعضی افراد هم از طلب علم چیزی جز دوری از خدا عایدشان نشده است و سبب این همه، چیزی نیست مگر رعایت نکردن آداب و رسوم علم‌آموزی.»

بنا به گفته‌ی شهید ثانی، منیة المرید در اصل، خلاصه‌ی کتاب [از دست رفته‌ی] دیگری از خود اوست با عنوان " منار القاصدین فی أسرار معالم الدّین" که وی در آن تمامی احکام و آداب مربوط به دانش‌اندوزی را بیان کرده است.

3. مختصر رسالة منیة المرید فی آداب المفید و المستفید.

4. مسکنة - یا- مسکن الفؤ اد عند فقد الاحبة و الاولاد: رساله ای است که وظائف انسان را به هنگام مواجهه با مصائب و شدائد - از قبیل : از دست دادن فرزند و خویشاوندان و سائر مصائب دیگر - مشخص می سازد. شهید ثانی این کتاب را در چاشت روز جمعه اول رجب 954 به منظور تسلیت خود - آنگاه که فرزند و یا فرزندانی قبل از تولد شیخ حسن صاحب معالم را از دست داده بود - و نیز برای تسلیت و دلداری دیگران نگاشته است . نگارنده سطور در سال 1361 ه ‍ ش ، آنرا به فارسی برگردان کرده و ان شاء الله به زودی چاپ و منتشر خواهد شد. متن کتاب بارها در ایران به طبع رسید.

5. مبرد الاکباد فی مختصر مسکن الفؤ اد: این کتاب فشرده ای از (مسک -ن الفؤ اد) یاد شده است که به منظور استفاده همگان ، تلخیص شد.

6.کشف الریبة عن احکام الغیبة : کتاب جالبی است که در آن از غیبت ، و دلالت کتاب و سنت بر حرمت آن ، و نیز از مواردی که غیبت کردن ، جایز می باشد، و از کیفیت احتراز از غیبت و امثال آن گفتگو شده ، و شهید ثانی ، آنرا در 13 صفر 949 ه ‍ ق ، تاءلیف کرده است و بارها در ایران و نجف به طبع رسیده ، اخیرا نیز به فارسی نیز برگردان شده است.

7.التنبیهات العلیة علی وظائف الصلوة القلبیة - یا - (اسرار الصلوة ): که در بیان اسرار عرفانی و آداب و نکات درونی و باطنی نماز می باشد، و ترتیب واجبات نماز در مد نظر مؤ لف بوده ، و با استمداد از احادیث و آیات قرآنی تاءلیف شده است ، و تاریخ فراغ از آن ، نهم ذی الحجه 951 ه ‍ ق می باشد.


منبع: سایت مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران

تهیه و تنظیم: فریادرس گروه حوزه علمیه