تبیان، دستیار زندگی
تظاهرات در آمریکا، تنها مربوط به شهر نیویورک و مقابل ساختمان وال استریت نمی شود، بلکه مردم شهرهای لس آنجلس، منهتن، شیکاگو، پورتلند و ایالت مین نیز در حمایت از مردم نیویورک تظاهرات می کنند .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از بهار عربی تا بهار آمریکایی


تظاهرات در آمریکا، تنها مربوط به شهر نیویورک و مقابل ساختمان وال استریت نمی شود، بلکه مردم شهرهای لس آنجلس، منهتن، شیکاگو، پورتلند و ایالت مین نیز در حمایت از مردم نیویورک تظاهرات می کنند .

جنبش مردم آمریکا را می توان ادامه بیداری در شمال آفریقا، خاورمیانه و اروپا ارزیابی کرد که در واکنش به اوضاع نابسامان اقتصادی، اعتراض به سیاست های دولتمردان در عرصه داخلی و خارجی و استیفای حقوقشان، به صحنه آمده اند.

تأملی در آرشیو تاریخ دولت های استعمارگر، این واقعیت را ثابت می کند که حاکمان مغرب زمین، روزگاری با هدف های استعماری، منابع ملت های مظلوم و بی پناه را غارت می کردند و با چپاول سرمایه های دیگر کشورها، موتور اقتصاد جهان اول را روشن نگه داشته اند.

آمریکا-وال استریت

ولی امروز، شهروندان جوامع اروپا و به ویژه آمریکا دریافته اند که نظام سرمایه داری با همه منابع نامشروعش، خدمات آن صرفاً بخش اندک و قلیلی از جامعه را در بر گرفته و دیگران از سهم شهروندی در عرصه دریافت خدمات از دولت محرومند، لذا نتیجه این سیاست ها باعث فاصله طبقاتی و دامن زدن به فقر در جوامع صنعتی شده است، به گونه ای که امروز می توان نمونه آن را در اعتراض های مردم آمریکا، در مقابل نماد سرمایه داری شاهد بود.

بر اساس آمار واقعی، بیش از 25 میلیون آمریکایی بیکار و بیش از 50 میلیون نفر فاقد بیمه های درمانی هستند و احتمالاً 100 میلیون آمریکایی با فقر دست و پنجه نرم می کنند؛ اما ثروتمندان هنوز از دادن مالیات شانه خالی می کنند و این در حالی است که سیاستمداران بر سر اعمال قوانین ریاضتی علیه مردم با یکدیگر رقابت می کنند . در یک عبارت کوتاه می توان نظام سرمایه داری آمریکا را این گونه تعریف نمود: نظامی که ثروت 400 تن از پولدارترین آمریکایی ها را افزایش داده و 180 میلیون آمریکایی را در فقر نگه داشته است .

اکنون برخی از کارشناسان بر این باورند که موج مطالبات مردم در نیویورک روندی روزافزون خواهد داشت و دیگر شهرهای آمریکا را نیز در بر خواهد گرفت. این موضوع می تواند آغاز بهار آمریکایی را رقم بزند، به گونه ای که نیویورک تایمز به این مسأله اعتراف نمود که جنبش جوانان معترض آمریکایی، از جوانان معترض مصری درمیدان التحریر الهام گرفته است. جنبش تسخیر وال استریت، اعتراض صنفی گروهی از مردم در آمریکا نیست، بلکه مطالبه عمومی شهروندان آمریکایی است که در سال های گذشته به شکل محدود در برخی از شهرهای آمریکا به صحن خیابانها کشیده می شد، ولی با مداخله پلیس به سرعت مهار می گردید، ولی اکنون این تجمع برگرفته از بیداری جهان اسلام و اروپاست، لذا متوقف نمی گردد و مردم با گسترش دامنه اعتراضها، به تجمع کنندگان خواهند پیوست.

مدتهاست اذهان مردم آمریکا به دلیل تبلیغات غول های رسانه ای و بنگاه های خبری صهیونیسم بین الملل، با ترس، اختلاف و ناتوانی زنجیر شده است. تنها چیزی که هیأت حاکمه کاخ سفید از آن وحشت دارد، بیداری عظیم مردمی است

سال 2011 الهام بخش حرکت نوینی در مناسبات دولت ها و ملت ها شد که باید فصل نوینی را در ادبیات و اصطلاحات سیاسی برای آن به دلیل گستردگی تأثیرگذاری آن و شتاب تحولات از کشوری به کشور دیگر، ثبت نمود .

غرب مدرن با تکیه به نظام سرمایه داری، فجایع و قتل و غارت های بسیاری را در قرون گذشته مرتکب شده است و در عصر جدید نیز با شعارهایی فریبنده، مانند دموکراسی، حقوق بشر و مبارزه با خشونت در ابعادی وسیع تر به جنایت های پیشین خود ادامه می دهد .

وال استریت

اکنون ملت ها در مقایسه با گذشته تسلیم محض سیاست های اقلیت زرسالار نمی شوند و با تحلیلی واقع بینانه، می توانند سیاست های منافقانه حاکمان را در تجاوز به دیگر کشورها با شعارهای عوام فریب و یا تهدیدهای خودساخته، درک کنند .

مردم ایالات متحده بر این موضوع واقفند که پدیده تروریسم قبل از آن که مصداق عینی و جلوه بیرونی داشته باشد، تروریسم دست ساز حاکمان آمریکایی است تا از این زاویه با اقناع جامعه و تهدیدهای ساختگی، مالیات شهروندان آمریکایی را به قیمت تشدید فشارها بر آنها، به حلقوم کمپانی های اسلحه سازی ریخته و با این فریب به غارت جیب مردم بپردازند. تاکنون بارها در تظاهرات مردمی، این شعارها که «پول مالیات مردم نباید هزینه بمباران شهروندان افغانستان و تعرض به مردم عراق شود» در آمریکا و انگلیس از سوی معترضان مطرح گردیده است .

بنابراین می توان اذعان نمود، مدتهاست اذهان مردم آمریکا به دلیل تبلیغات غول های رسانه ای و بنگاه های خبری صهیونیسم بین الملل، با ترس، اختلاف و ناتوانی زنجیر شده است. تنها چیزی که هیأت حاکمه کاخ سفید از آن وحشت دارد، بیداری عظیم مردمی است.

اکنون آن روز فرا رسیده است و معترضان با دعوت از گروه های مختلف مردم، می توانند بستر پاسخگویی حاکمان و زمینه دستیابی به حقوق تضییع شده خویش را فراهم کنند. همان گونه که مقام معظم رهبری در سخنان آگاهی بخش خود در اجلاس مجالس 70 کشور اسلامی با عنوان « حمایت از انتفاضه فلسطین» فرمودند: «آن روزی که ملت های اروپا و آمریکا دریابند که سلطه اختاپوسی صهیونیسم بین الملل و اطاعت و تسلیم منفعت طلبانه دولتمردان غربی منشأ گرفتاری های آنهاست، چنان جهنمی برای دشمنان خود به وجود می آورند که هیچ راه خلاصی از آن متصور نیست .»

فرآروی :قبس زعفرانی

بخش سیاست تبیان


منبع: فارس