تبیان، دستیار زندگی
این اتفاق، یکی از خسارت بارترین تجربیاتی است که ممکن است یک زن در طی زندگی زناشویی خود یک یا چند بار تجربه کند. به خصوص زمانی که یک زن در انتظار...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عشق درمانی بعد از سقط جنین


این اتفاق، یکی از خسارت بارترین تجربیاتی است که ممکن است یک زن در طی زندگی زناشویی خود یک یا چند بار تجربه کند. به خصوص زمانی که یک زن در انتظار....

عشق درمانی بعد از سقط جنین

سقط جنین یکی از خسارت بارترین تجربیاتی است که ممکن است یک زن در طی زندگی زناشویی خود یک یا چند بار تجربه کند. به خصوص زمانی که یک مادر در انتظار فرزند، مدت زیادی از  دوران بارداری را پشت سر گذاشته باشد ، شدت آسیب وارده در اثر از دست دادن بارداری شدید تر خواهد بود.

در اثر سقط جنین امید و رویاهای یک خانم باردار ناگهان از بین می‌رود و دچار اختلالات و عوارض متعددی می‌شود با این تصور که شاید امیدی برای دوباره فرزند دار شدن وی نباشد و حتی ممکن است در پس این اتفاق، ناراحتی‌های مادر در پی سقط جنین ممکن است منجر به افسردگی شود…

متاسفانه این دوران بسیار پرتشویش است اما چگونه می‌توان بعد از سقط جنین تفکر مثبت داشت؟ چگونه می‌توان با عوارض ناشی از سقط کنار آمد و مهم‌تر از همه آیا اطرافیان به خصوص همسر می توانند برای چنین زنانی کاری مفید انجام دهند؟

مسلما در این دوران زن، محتاج مراقبت، عشق و علاقه و توجه فراوان است. بحران روحی زن در این دوران به حدی شدید می شود که برخی از ازدواجها به دلیلی آنچه که زن خانواده در این دوران احساس می کند و یا  تنها رها شده و مورد توجه قرار نگرفته، ممکن است به پایان برسد. در ادامه این یادداشت به مواردی اشاره می کنیم که به مردها کمک می کند که مراقب همسرشان در این دوره سخت باشند و به همسران این دسته از زنان کمک می کند تا اطمینان حاصل کنند که ازدواجشان پابرجا خواهد ماند:

به خاطر حفظ روحیه همسرتان به طور فیزیکی در کنارش باشید و به او اطمینان دهید که مراقبت های مورد نیاز را برایش فراهم می آورید.

حتی الامکان سعی کنید در فضای خانه آسایش و راحتی را برای همسرتان فراهم کنید و شرایطی را برای وی ایجاد کنید که هر چه می تواند استراحت کند.

به محض ورود به خانه در کنارش باشید، از او مراقبت کنید و حتی نوازشش کنید و پای درددلهای وی بنشینید. اجازه دهید همسرتان متوجه شود که که شما این اتفاق را ناشی از اشتباه و کوتاهی وی نمی دانید. اجازه دهید بفهمد که تا چه حد تنها به خاطر خودش دوستش دارید و عاشقش هستید و اینکه شما هم عمیقا از این حادثه ناراحت و غمگین هستید. دلسوز و مهربان باشید و از کنارش دور نشوید.

به طور خلاصه و کوتاه با او درباره آنچه اتفاق افتاده حرف بزنید. اجازه دهید متوجه شود که هنوز هم عشق زندگی شماست و شما برای هیچ اتفاقی او را سرزنش نمی کنید و مقصر نمی دانید.

بحران روحی زن در این دوران به حدی شدید می شود که برخی از ازدواجها به دلیلی آنچه که زن خانواده در این دوران احساس می کند و یا تنها رها شده و مورد توجه قرار نگرفته، ممکن است به پایان برسد

هر ساله تعداد زیادی از بارداریها منجر به سقط می شود و علت آن بروز یک مشکل در فرآیند بارداری است. لذا وقتی که همسرتان آمادگی لازم را داشت، اجازه دهید درباره احساسش حرف بزند. ممکن است علی رغم گذشت چندین روز از بازگشتش به خانه هنوز آماده نباشد پس او را وادار به حرف زدن نکنید.

از صحبت کردن در مورد آینده، باردای بعدی و فرزندان بیشتر با همسرتان پرهیز کنید. بگذارید ابتدا همسرتان با زمان حال کنار بیاید و مواجه شود و هرگز او را وادار نکنید که تصور کند مراقب او نیستید و یا وی را فراموش کرده اید. هر گاه همسرتان آمادگی لازم برای بارداری مجدد را کسب کند یقینا شما را مطلع می کند.

مسئولیتهای یک زن

از سرزنش خود خودداری کنید. همه زنان دوست دارند که به عقب بازگردند و تمام آنچه را که در زمان بارداری انجام داده اند مرور کنند تا بفهمند چه چیزی باعث سقط شدن جنین آنها شده است و یا از چه راههای می توانستند جلوی این اتفاق را بگیرند. واقعیت این است که به احتمال بسیار زیاد هیچ راهی برای جلوگیری از این سقط وجود نداشته است. اکثر سقطها به دلیل مشکلات ژنتیکی جنین اتفاق افتاده که کاملا خارج از کنترل مادر است.

عشق درمانی بعد از سقط جنین

درباره اتفاق اخیر حرف بزنید. هر چند فکر کردن درباره دردها سخت است اما شریک کردن دیگران در احساساتتان به آنها کمک می کند که درد و اندوه شما را بهتر درک کنند و توانایی فراهم کردن حمایت عاطفی بیشتر آنها از شما را به آنها می دهد. اگر شما از گفتن این موضوع به دیگران احساس آسودگی داشتید و مشکلی نداشتید همصحبتی با افرادی که شما را دوست دارند ،در طی این دوران غمگین، به شما کمک می کند که بعد از سقط جنین، با این مشکل راحت تر کنار بیایید.

توجه کنید که نیت دیگران خیر است. شاید هیچکس نمی داند به زنی که فرزند در شکمش را از دست داده چه باید گفت. برخی ممکن است با گفتن عباراتی مانند" همیشه برای فرزند دار شدن فرصت داری" یا " شاید این برایت بهتر بوده" و ... شما را دلداری دهند. هر چند نیت این افراد خیر است اما احتمالا آنها متوجه نیستند که چقدر حرفهایشان در این موقعیت خاص شما، می تواند نامهربانانه و غیر دلسوزانه به نظر برسد. داشتن یک فرزند دیگر نمی تواند جای خالی دیگری را پر کند. این مساله را  تنها کسانی که تجربه سقط داشته اند می توانند درک کنند.

هر چند سخت است؛ اما سعی کنید نسبت به حرفهای اطرافیان که به قصد خیرخواهی عنوان می گردد واکنش هیجانی شدید نشان ندهید.

کاری را که از انجامش لذت می برید را بیابید. سعی کنید سرگرمی جدیدی بیابید و یا در کارهای عام المنفعه عضو شوید. یافتن فعالیت جدیدی که از آن لذت ببرید تمرکز شما را از سقط جنین به موضوعات دیگری معطوف خواهد کرد که این در بهبود شرایط موثر است.

اجازه دهید بفهمد که تا چه حد تنها به خاطر خودش دوستش دارید و عاشقش هستید و اینکه شما هم عمیقا از این حادثه ناراحت و غمگین هستید

قبل از آنکه مجددا برای فرزند آوردن اقدام کنید به خودتان زمانی برای التیام دردهایتان و سوگواری بدهید. این مدت انتظار، به بدن شما نیز فرصت استراحت و کسب انرژی مجدد، و به هورمونهایتان فرصت پایدار شدن مجدد بعد از سقط جنین را خواهد داد. پس تا زمانی که درک کنید کنار آمدن با این حادثه ناگوار، یک انتخاب هوشمندانه است، منتظر بمانید.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.