تبیان، دستیار زندگی
برخی از ابداعات انسان، تنها در چند دهه، شیوه زندگی انسان‌های سراسر جهان را تغییر دادند. امروز کمتر کسی می‌تواند تصور کند بدون هواپیما، گوشی همراه، اینترنت و ...... زندگی به چه شکل خواهد بود!...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فناوری‌هایی که سبک زندگی بشر را عوض کرد


برخی از ابداعات انسان، تنها در چند دهه، شیوه زندگی انسان‌های سراسر جهان را تغییر دادند. امروز کمتر کسی می‌تواند تصور کند بدون هواپیما، گوشی همراه، اینترنت و ...... زندگی به چه شکل خواهد بود!

فناوری‌هایی که سبک زندگی بشر را عوض کرد

ابداعات پدیده‌های جالبی هستند. گاهی در عرض چند دهه، یک ابداع تازه می‌تواند صنعتی را دگرگون کند یا سبک زندگی مردم را به کلی تغییر دهد. برای نمونه، خودرو، تنها در چند دهه سیستم حمل و نقل و جابه‌جایی مردم را دگرگون ساخت.

به گفته اریک شاتسبرگ،‌ استاد تاریخ علم در دانشگاه ویسکانسین، این تحول خیلی هم غیرمعمول نیست. وی می‌گوید:‌ “فناوری‌ها دنیای ما را تغییر می‌دهند، اما این تغییرات فقط در نتیجه انتخاب‌های انسانی که در درجه اول برای ساخت آن‌ها و بعد برای گسترش آن در سراسر جهان صورت می‌گیرد، ‌اتفاق می‌افتند”‌.

در طی قرن گذشته،‌ فناوری‌های تازه‌ای پا به عرصه وجود گذاشتند که کسی که در دوران تلگراف زندگی می‌کرد،‌ به سختی می‌توانست حتی آن‌ها را تصور کند. دیسکاوری به 10 فناوری جدید پرداخته که زندگی ما را به کلی تغییر داده‌اند و حتی روی فرهنگ زندگی ما هم تاثیر گذاشته‌اند.

هواپیما

فناوری‌هایی که سبک زندگی بشر را عوض کرد

در زمان جنگ جهانی اول،‌ برای اولین بار از هواپیماها در صحنه جنگ استفاده شد. سپس در دهه 1930 / 1310 از آن‌ها برای جابه‌جایی‌های پستی و تعداد محدودی از مسافران استفاده شد. هواپیماهای جت در اواخر جنگ جهانی دوم پدیدار شدند و در سال 1952 / 1331، ارائه سرویس به مسافران آغاز شد. بدین ترتیب، برای اولین بار، مردم توانستند سفر کردن تنها در یک روز را تجربه کنند. سفرهای هوایی باعث شد که مناطق دوردست، به مناطق توریستی بدل شوند و سفر از قاره‌ای به قاره دیگر، تنها در طول یک شب،‌ ممکن شود.

سلاح‌های هسته‌‌ای

فناوری‌هایی که سبک زندگی بشر را عوض کرد

معمولا وقتی صحبت از فناوری‌هایی به میان می‌آید که تغییرات بزرگی ایجاد کرده‌اند،‌ بحث‌های اقتصادی و تجاری مطرح می‌شوند، اما از آن‌جا که نیروی هسته‌‌ای نتوانست بازار منابع انرژی دیگر را واقعا کساد کند، این سوال به وجود می‌آید که آیا سلاح‌های هسته‌ای نحوه جنگ بین کشورها را تغییر دادند یا نه؟ البته این که وجود بمب‌های اتمی، تعارض‌های موجود در جنگ سرد را پیچیده‌تر ساخت، یک واقعیت روشن است. برای برخی از کشورها، داشتن بمب اتم همراه با منفعت بود، ‌اما روی کشورهایی که آسیب دیدند، تاثیری گذاشت که هرگز محو نشد.

ای.کی- 47

فناوری‌هایی که سبک زندگی بشر را عوض کرد

ای.کی- 47، مخفف اوتوما کلاشینکف مدل سال 1947 است. این سلاح با طراحی ساده و نیرومند خود، شیوه جنگ‌ها را تغییر داد. حتی یک کودک سرباز هم می‌توانست از آن استفاده کند. طراحی این سلاح در آن زمان، باعث می‌شد که تولیدش ساده و ارزان‌قیمت باشد. ناگهان، حتی ارتش‌هایی که پول چندانی نداشتند،‌ توانستند به اندازه قدرت‌های بزرگ و ثروتمند، و با همان کیفیت،‌ سلاح داشته باشند. به دنبال این روند، گروه‌های تروریستی و بزهکار هم مسلح شدند. در سال 2007 / 1386 بانک جهانی تخمین زد که تنها در آفریقا، در خرید و فروش سلاح آن هم با کم‌ترین قیمت (حدود 267 دلار به طور میانگین)، 75 میلیون قبضه اسلحه در گردش است.

آنتی‌بیوتیک‌ها و واکسن‌ها

فناوری‌هایی که سبک زندگی بشر را عوض کرد

با این که تولید واکسن‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها در قرن 19 آغاز شد،‌ اما تا رسیدن به مرحله تولید انبوه، هنوز ده‌ها سال وقت لازم بود. با ورود آن‌ها به بازار، برخی بیماری‌ها که قبلا کشنده بودند، درمان و حتی ریشه‌کن شدند. برای مثال، مرض آبله که در گذشته یک‌سوم مبتلایان را می‌کشت، آخرین بار در سال 1977 / 135 گزارش شد و یا بیماری فلج اطفال که باعث معلولیت افراد زیادی می‌شد، امروزه در بسیاری از کشورهای جهان ریشه‌کن شده است.

مدارهای یکپارچه

فناوری‌هایی که سبک زندگی بشر را عوض کرد

نیمه‌رساناها تقریبا از دهه 1860 / 1240 شناخته‌شده بودند. اما در دهه 1940 / 1320 بود که بشر به درک مورد نیاز از فیزیک کوانتوم رسید و آزمودن جدی مدارهای یکپارچه را آغاز کرد. از وقتی که به آن‌ها دست یافته‌ایم،‌ روز به روز کوچک‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر شده‌اند، روندی که امروزه همچنان هم ادامه دارد. مدارهای یکپارچه از طریق رایانه‌ها، ام.پی.تری.پلیرها و بسیاری امکانات رسانه‌ای دیگر، زندگی امروزی ما را متحول ساخته‌‌اند. فقط کافی است نگاهی به اطراف خود بیاندازید تا ردپای آن‌ها را همه جا ببینید.

رایانه شخصی

فناوری‌هایی که سبک زندگی بشر را عوض کرد

اولین رایانه‌های شخصی در دهه 1970 / 1350 و اوائل دهه 1980 / 1360 ساخته شدند، که البته در مقایسه با رایانه‌های امروزی،‌ قادر به انجام کار زیادی نبودند. بسیاری از آن‌ها، از جمله اولین اپل در سال 1976 / 1355، ‌به صورت کیت فروخته شدند. در 1977 / 1356، حدود 48 هزار دستگاه رایانه شخصی فروخته شد و تا دهه 1980 / 1360، این رقم به میلیون‌ها رسید. می‌توانید آن‌ها را با رایانه‌های امروزی مقایسه کنید:‌ تنها 64 کیلوبایت حافظه! سازندگان رایانه‌ها، کوشیدند کیفیت و البته کمیت را بالا ببرند . تا سال 2001 / 1380، 125 میلیون دستگاه رایانه به فروش رسید و تا 2010 / 1389 این رقم به 350 میلیون رسید!

اینترنت

فناوری‌هایی که سبک زندگی بشر را عوض کرد

شروع داستان اینترنت، با ایجاد روشی برای برقراری ارتباط بین دانشمندان و مهندسین از طریق رایانه‌هایشان آغاز شد، اما تنها در چند سال به پدیده‌ای جهانی بدل شد. امروزه تصور زندگی بدون اینترنت دشوار است. اینترنت روش ما در خرید، سفر، آموزش و برقراری ارتباط با دیگران را تغییر داده است. اینترنت موقعیت فروشندگان، آژانس‌های مسافرتی، آژانس‌های جدید و حتی ضبط آثار هنری را هم تغییر داد.

گوشی‌های همراه

فناوری‌هایی که سبک زندگی بشر را عوض کرد

وسیله‌ای که در ابتدا در دهه 1980 / 1360 یک اسباب‌بازی در دست افراد ثروتمند و معروف بود،‌ در اوایل دهه 2000 / 1380 به کشورهای در حال توسعه هم رسید. شبکه‌های تلفن همراه با حذف نیاز به ساختن زیرساخت‌های لازم برای خطوط زمینی، هزینه ارتباطات را بسیار کاهش دادند. در اروپا، شرکت‌های خدمات تلفن همراه، سرویسی به نام "هر جا می‌روید پرداخت کنید" و نیز برنامه‌های ارزان‌قیمت ارائه کردند. امروزه شبکه‌های نسل 3 و 4 می‌توانند ترافیک اطلاعات بیشتری را پوشش دهند و گوشی‌های همراه می‌توانند در حد رایانه‌های ابتدایی، بسیاری از نیازهای کاربران را پاسخگو باشند.

کانتینرهای باری

فناوری‌هایی که سبک زندگی بشر را عوض کرد

در دهه 1950 / 1330، کیت ترانتلینگر طراحی کانتینرهای باری را بهبود بخشید و بلند کردن آن‌ها با جرثقیل و بارکش‌ها را ساده‌تر و البته ارزان‌تر ساخت. این طراحی جدید هزینه‌های بارگیری و تخلیه بار را کم‌تر کرد که امروزه هم از همان استفاده می‌شود. در واقع سایر ابداعات، گسترش خود را مدیون این ابداع هستند.

رسانه‌های دیجیتال

فناوری‌هایی که سبک زندگی بشر را عوض کرد

آیا فیلم‌های نگاتیوی را که برای عکاسی مورد استفاده قرار می‌گرفتند به یاد دارید؟ کتاب‌های کاغذی را چه‌طور؟ آن‌ها همان‌طور که تلگراف از دور خارج شد،‌ برای برخی از مردم، کم‌کم حذف شده‌‌اند. در حال حاضر، بسیاری از مردم دیگر از دوربین‌های دیجیتال استفاده می‌کنند. حتی با کتاب‌های الکترونیک، کتاب‌های کاغذی هم ممکن است کم‌کم ناپدید شوند.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: khabaronline