تبیان، دستیار زندگی
گزارش اختصاصی «تبیان» از مراسم رونمایی از مجموعه آثار برگزیده سه نسل از سینماگران ایران
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محمد صابری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به افتخار فیلمسازان سه نسل


گزارش اختصاصی «تبیان» از مراسم رونمایی از مجموعه آثار برگزیده سه نسل از سینماگران ایران.

به افتخار فیلمسازان سه نسل

در یکی از برفی‌ترین شب‌های آبان ماه، هتل استقلال تهران میزبان جمعی از سرشناسان سینما بود تا در کنار یکدیگر رونمایی از یادگاری ماندگار را به جشن بنشینند. مجموعه آثار برگزیده سه نسل از فیلمسازان پس از انقلاب که به همت موسسه رسانه‌های تصویری گرد آمده و در قالب بسته بندی ای شکیل آماده عرضه به بازار شده است. برنامه رونمایی از این یادگار ارزشمند اما ویژگی‌هایی داشت که آن را نسبت به نمونه‌های مشابه متمایز می‌کرد. بارش سنگین برف و ترافیک عجیب خیابان‌های و بزرگراه‌های تهران در ساعات منتهی به ساعت درج شده بر کارت‌های دعوت چنان غیرمنتظره بود که این بار میهمان و میزبان را به یک اندازه غافلگیر کرد و تأخیر نزدیک به دو ساعت در آغاز مراسم برای هر دو طرف کاملاً طبیعی و غیر قابل ایراد بود. اما همین حجم از برف سنگین و ترافیک ویژگی دیگری از برنامه رونمایی از آثار برگزیده سه نسل از سینماگران را پررنگ کرد و آن حضور قریب به صددرصدی مدعوین به ویژه چهره‌های سینمایی بود. رویدادی که به خصوص در حال و روز پر سوءتفاهم این روزهای سینمای ایران به شدت قابل توجه بود و گرمای ویژه‌ای را به این مراسم بخشید.

نسل اول؛ از ناخداخورشید تا حکم

ساعت 21 روز سه شنبه 17 آبان ماه علی معلم به عنوان مجری مراسم پشت تریبون رفت و با یادآوری و تأکید مجدد بر دلیل تأخیر به وجود آمده آغاز رسمی مراسم را اعلام کرد.  وقت اندک هم سبب شد با حداقل مقدمات نخستین  کلیپ ساخته شده درباره مجموعه پخش شود؛ کلیپی درباره فیلم‌های برگزیده فیلمسازان نسل اول. زنده یاد علی حاتمی(مادر، دلشدگان)، داریوش مهرجویی (هامون، لیلا) و مسعود کیمیایی (ضیافت، حکم) از فیلمسازان نسل اول بودند که هر یک با دو اثر در این مجموعه حضور داشتند و ناصر تقوایی هم با اثر ماندگار «ناخدا خورشید» نامش در این مجموعه ثبت شد. فیلم‌های «دلشدگان» و «مادر» بهانه شد برای یاد کردن از شاعر سینمای ایران زنده یاد علی حاتمی. به همین بهانه هم یکی از همراهان این فیلمساز برجسته یعنی استاد عزت الله انتظامی روی صحنه حاضر شد و با ذکر خاطره‌ای از این فیلمساز ارزشمند بر جای خالی او در سینما تأکید کرد. پس از آن تهیه کننده فیلم‌های «هامون» و «ناخدا خورشید» یعنی هارون یشایایی با همراهی امیرحسین شریفی که تهیه‌کنندگی فیلم ضیافت را برعهده داشت روی صحنه حاضر شدند و هریک خاطرات و نکاتی را درباره آثار خود مطرح کردند.

عباسیان در توضیح پروسه انتخاب این آثار برگزیده هم نکته مهمی را مطرح کرد و آن اینکه این انتخاب و گزینش نه از مجموعه کلیه تولیدات سینمای ایران در 30 سال گذشته که صرفاً از بانک آثار موجود در موسسه رسانه‌های تصویری صورت گرفته و غیبت نام برخی فیلمسازان جریان ساز در این مجموعه‌ها از همین روست.

نسل دوم؛ یادگارهای دفاع مقدس

پس از پایان بخش نخست کلیپی از تصاویر فیلم‌های منتخب برای پوشه فیلمسازان نسل دوم پخش شد که در آن صحنه‌های ماندگاری از فیلم‌های «دختری با کفش‌های کتانی»(رسول صدرعاملی)، «میم مثل مادر»(زنده یاد رسول ملاقلی پور)، «اشک سرما»(عزیزالله حمیدنژاد)، «توفان شن» (جواد شمقدری)، «باشگاه سری» (جمال شورجه)، «آواز گنجشک‌ها»(مجید مجیدی) و «سوپراستار»(تهمینه میلانی) را شامل می‌شد. در این بخش هم با معرفی هر فیلم عوامل آن روی صحنه حاضر شده و مواردی را درباره پروسه تولید و احساس خود از بازپخش این آثار بیان کردند. از جالب‌ترین بخش‌ها هم حضور جواد شمقدری معاون امور سینمایی بود که اعلام کرد به درخواست مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری صرفا به عنوان یک فیلمساز به این جشن آمده و نگاهی کاملاً صنفی به این حضور دارد. همین نکته هم باعث شد در ادامه مراسم برخی فیلمسازان با ارجاع به این سخنان از مسئولان سینمایی تقاضای اعتماد و ارتباط بیشتر با اهالی سینما را مطرح کنند.

«نسل سوم» با حضور شایقی و افخمی!

ساعت آرام آرام به نیمه شب نزدیک می‌شد که نوبت به سومین کلیپ رسید. این بار فیلمسازان نسل سوم آثار برگزیده خود را روی پرده می‌دیدند که در میان آن فیلم‌های «کنعان» (مانی حقیقی)، «خاموشی دریا» (وحید موسائیان)، «خواب زمستانی» (سیامک شایقی)، «حقیقت گمشده»(محمد احمدی)، «حس پنهان» (مصطفی رزاق کریمی)، «روز شیطان»(بهروز افخمی) و «پستچی سه بار در نمی‌زند» (حسن فتحی) قرار داشت. در این بخش هم حضور فیلمسازان بر روی سن مکمل معرفی آثار بود. جالب‌ترین نکته درباره فیلمسازان نسل سوم حضور دو کارگردان با سابقه یعنی سیامک شایقی و بهروز افخمی در میان آن‌ها بود که این انتخاب واکنش خود این فیلمسازن و برخی فیلمسازان دیگر را به همراه داشت.  در توضیح این انتخاب محمدرضا عباسیان مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری در آغاز مراسم گفته بود که به دلیل ایجاد توازن در میان تعداد آثار قرار گرفته در هر مجموعه به ناچار این جایگزینی صورت گرفته که ناظر بر روحیه همچنان جوان این دو فیلمساز بوده است. عباسیان همچنین در توضیح پروسه انتخاب این آثار برگزیده هم نکته مهمی را مطرح کرد و آن اینکه این انتخاب و گزینش نه از مجموعه کلیه تولیدات سینمای ایران در 30 سال گذشته که صرفاً از بانک آثار موجود در موسسه رسانه‌های تصویری صورت گرفته و غیبت نام برخی فیلمسازان جریان ساز در این مجموعه‌ها از همین روست. عباسیان تأکید کرد این  مجموعه در کار مجموعه «پلاک» (آثار ابراهیم حاتمی کیا که پیش‌تر رونمایی شده بود) حاصل حرکتی است که همچنان بر استمرار آن تأکید خواهند کرد و در آینده‌ای نزدیک مجموعه آثار «مسعود کیمیایی» هم در قالب مجموعه‌ای واحد عرضه خواهد شد.

آنان که آمده بودند

از چهره های سینمایی حاضر در این مراسم می توان از عزت الله انتظامی، محمد احمدی، تهمینه میلانی، مجید برزگر، بهمن دان، بهمن حبشی، محسن علی اکبری، امین زندگانی، مانی حقیقی، ترانه علیدوستی، بهروز افخمی، مسعود اطیابی، امیرحسین شریفی، عباس رافعی، عبدالرضا اکبری، سعید رجبی فروتن، جواد شمقدری، مجتبی فرآورده، رسول صدرعاملی، هارون یشایایی، مریلا زارعی، سیدضیا هاشمی، علی روئین تن، حبیب کاوش، نادرطالب زاده، علی معلم، محمدرضا عرب، علیرضا خمسه، مسعود رایگاه، داریوش اسدزاده، جمال شورجه، سیامک شایقی، علی سرتیپی، عزیزالله حمیدنژاد، وحید موسادیان، مصطفی رزاق کریمی و... نام برد. مراسم رونمایی از مجموعه آثار برگزیده سه نسل از سینماگران ساعت 1 بامداد و پس از صرف شام به اتمام رسید؛ آسمان تهران همچنان برفی بود.

امید صبوری

بخش سینما و تلویزیون تبیان