تبیان، دستیار زندگی
شاید کمی عجیب به نظر برسد اگر بگوییم حلزون ها دندان دارند! در دهان کوچک حلزون ها در حدود 2500 دندان، در اندازه بسیار ریز وجود دارد. قدرت این دندان ها به اندازه ای است که حیوان می تواند برگی را ریز ریز کند. حلزون
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عجایب دنیای حیوانات

این هم از عجایب خلقت

دندان حلزون

شاید کمی عجیب به نظر برسد اگر بگوییم حلزون ها دندان دارند! در دهان کوچک حلزون ها در حدود 2500 دندان، در اندازه بسیار ریز وجود دارد. قدرت این دندان ها به اندازه ای است که حیوان می تواند برگی را ریز ریز کند. حلزون قبل از اینکه غذایش را بخورد، خوب آن را توسط دندان هایش آسیاب می کند.

اگر در هنگامی که حلزون، مشغول غذا خوردن است، گوش خود را به دهان او نزدیک کنید، شاید صدای به هم خوردن دندان های او را بشنوید.

این هم از عجایب خلقت

این جانور عجیب

«پلاتی پوس» یکی از عجیب ترین جانوران روی زمین است. این موجود از چند جهت، به پرندگان شباهت دارد. یعنی دارای منقار و پاهایی شبیه اردک است و تخم می گذارد. اما از جهت دیگر، شبیه جوندگان به حفر کردن تونل می پردازد و در آنجا برای خودش لانه می سازد. پلاتی پوس، چنگال هایی دارد که زهرآگین هستند. این حیوان می تواند مانند یک مار زنگی، از چنگال هایش، زهر کشنده بیرون بریزد و از خود دفاع کند. پلاتی پوس نیمی از عمر را در آب و نیمی دیگر را در خشکی می گذراند. او می تواند در زیر آب با چابکی شنا کند.

پلاتی پوس از خانواده پستانداران است. با اینکه تخم گذار است، به نوزاد خود شیر می دهد.

پلاتی پوس با پنجه های قوی خودش تونلی در زیر رودخانه حفر می کند و همانجا تخم می گذارد. سپس آنقدر روی تخم هایش می خوابد تا بچه ها سر از تخم بیرون بیاورند.

این هم از عجایب خلقت

یک مار برای 120 گوسفند

در استرالیا نوعی مار زندگی می کنند که به «ببرمار» معروف است و از خطرناک ترین مارهای سمی جهان به شمار می رود. اگر نوع درشت این مار، در حالت خشم، یک گزش کامل انجام دهد، سمّ ترشح شده، برای کشتن حدود یکصد و بیست گوسفند و همین تعداد انسان (با وزن متوسط) کافی خواهد بود!

این هم از عجایب خلقت

از عجایب حشرات

سرعت بال زدن حشرات، بسیار عجیب است. برای مثال، بنابر محاسباتی که انجام گرفته است، در هر ثانیه، مگس 350 بار، زنبور عسل 450 بار و پشه 600 بار، بال می زنند.

برای مقایسه این مطلب کافی است گفته شود که ملخ یک هواپیمای معمولی، در هر ثانیه، به طور متوسط تنها 27 بار دور می زند.

این هم از عجایب خلقت

این هم از نیروی شگفت انگیز زنبور!

کندوی زنبور عسل، یکی از شلوغ ترین مکان های دنیاست. شهری شلوغ با همهمه ای از کوشش و فعالیّت.

در پنجاه هزار اتاق یا سلول که به طور متوسط در هر کندوی عسل وجود دارد، بیش از سی و پنج هزار زنبور، هر یک به کاری مخصوص به خود مشغول هستند. ملکه، زنبورهای نر، زنبورهای کارگر، زنبورهای پرستار، نگهبانان، سلول سازان و... هر یک به انجام وظیفه خود مشغولند.

بین این زنبورها، زنبورهای کارگر مسئول تهیه و تولید غذا یعنی عسل هستند و برای این کار، به شدّت فعالیت می کنند. به صورتی که 37000 بار باید بین کندو و گل ها پرواز کنند تا بتوانند تقریباً نیم کیلو عسل تولید کنند. برای این کار پر زحمت، زنبورها به سرعت نیاز دارند و این سرعت را بال های ظریف و شکننده آن ها تولید می کند؛

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:کوتاه اما خواندنی

مطالب مرتبط:

وسعت جهان

کاکاپو،پرنده ای خاص

توت غول پیکر

زیباترین پروانه ها

سیب چوبی

درختان عنکبوتی

عقاب طلایی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.