تبیان، دستیار زندگی
خانواده متعادل، سازمان بسته و محدودی از حیث ترقی و شکوفایی نیست، اعضای این خانواده قلمرو زندگی را گسترش داده و هر یک زمینه ساز رشد دیگری است. از آنجا که انسان در حرکت به سوی مرزهای کمال، محدودیت ندارد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سکوی پرتابی برای همسرم


خانواده متعادل، سازمان بسته و محدودی از حیث ترقی و شکوفایی نیست، اعضای این خانواده قلمرو زندگی را گسترش داده و هر یک زمینه ساز رشد دیگری است. از آنجا که انسان در حرکت به سوی مرزهای کمال، محدودیت ندارد، خانواده متعادل نیز از امکان توسعه نامحدودی برخوردار است، مشروط به آنکه زن و شوهر، عامل محرکی در راه به کار انداختن انرژی های ذخیره شده و به فعلیّت رساندن استعدادهای بالقوه یکدیگر باشند.

سکوی پرتاب

سکوی پرتابی برای همسرم

برخی از زنان و مردان، با وقف نمودن جوانی و سلامتی خویش و کنار گذاشتن آرزوها و خواسته هایشان، خالصانه در راه پیشرفت و تحول همسرشان می کوشند و در این راه از هیچ فداکاری و از خودگذشتگی مضایقه نمی کنند تا زمانی که همسرشان بر قله بلند افتخار و موفقیت بایستد.

این گونه انسان های با شکوه، در حقیقت به منزله « بال » برای پرواز همسرشان هستند و یا به تعبیری دیگر، « سکوی پرتاب » شریک زندگی شان می باشند که او را از مرحله ای که بی هیچ افتخاری می زیست به افتخارات مهم سوق می دهند.

با نگاهی اجمالی به این عمل می توان دریافت که به هیچ طریقی، جبران آن همه ایثار امکان پذیر نخواهد بود، لیکن انسان های آزاده ای که با عمل خود، « ارزش » می آفرینند، هرگز در اندیشه جبران و پاداش نبوده و نیستند. از این رو، وظیفه اخلاقی انسان، حکم می کند که در برابر همسری که ایثارگرانه خود را وقف پیشرفت او نموده است، عالی ترین سپاس ها و شکوهمند ترین تقدیرها را به عمل آورد؛ برای کسی که روزی « بال » شد تا او توان « پرواز » در بیکرانه ها را بیابد.

برخی از همسران برای شریک زندگی شان به عوض « بال » ، « وبال » هستند و چون گیاه پیچ به دست و پای او می پیچند و قوای فعّاله او را از کار می اندازند. این گونه افراد را می توان در خانواده هایی مشاهده نمود که از نظر عاطفی، یکی به دیگری وابسته می شود و او را هدف تمایلات اتکایی خود قرار می دهد.

به همان اندازه که « تبادل عاطفی » در اعتدال خانواده، ضروری است، «وابستگی و اتکای عاطفی» جنبه تخریبی دارد و خانواده را از مرز تعادل به وادی تزلزل می کشاند

زوجین با حفظ داد و ستد عاطفی، نباید موجباتی را فراهم کنند که هر گونه تحرّک و فعالیت را از همسرشان سلب نموده و او را پای بند خواسته های شخصی خود کنند و با اجازه هیچ گونه تحرک و آزادی از قید و بندهای همیشگی را به او ندهند.

حضرت آیت الله امینی می فرمودند که حضرت علامه طباطبایی در فوت همسرشان خیلی بی تابی می کرد، گفتم: آقا شما درس صبر به ما داده اید، صبور باشید.

همسرانی می توانند برای شریک زندگی خود در حکم بالی برای پرواز باشند که زیاد به درون خود فرو نروند و به اصطلاح شیفته خود نباشند

حضرت علامه فرمودند: تو نمی دانی من چه رفیقی را در زندگی از دست دادم درطول مدتی که من تفسیر را می نوشتم همسرم ساعت به ساعت یک چای کم رنگ برای من می آورد و بدون اینکه با من کلمه ای صحبت کند که من رشته فکرم گسسته شود، آرام این چای را کنار من می گذاشت و می رفت، گاهی مراقب بود که ببیند آیا من چای را می خورم یا نه و وقتی می دید من چای را نخوردم و سرد شده است دوباره با همان لطافت و آرامش می آمدچای را برمی داشت، دوباره با همان لطافت و آرامش می آمد طبیعی است.

چنین همسری در ثواب عظیم تفسیر المیزان شریک است، درست است که خودش قلم به دست نگرفته و این تفسیر را ننوشته است، اما آن کسی که کار خیری را اعانت کند همانند انجام دهنده آن کار است «الدالُّ علَی الخیر کفاعله» لذا همان ثوابی که حضرت علامه طباطبائی در نگارش تفسیر عظیم المیزان دارند،تفسیری که تا دویست سال آینده گنج های پنهانش هویدا نیم شود، این خانم هم در ثواب عظیم آن شریک است و چه ذخیره عظیمی برای خودش قراهم کرده است خانواده یک عالم ربانی چنین ثوابی دارد.

سکوی پرتابی برای همسرم

توصیه های تربیتی

* فقط به اظهار محبت نسبت به همسرتان اکتفا نکنید، بلکه کردار خود را نیز هماهنگ با گفتار خود، به گونه ای تنظیم و ارائه نمایید که موید اظهار مهر و عاطفه تان باشد.

* بخشی از اوقات زنده خود را در شبانه روز، خاص همسرتان قرار دهید و این فرصت را صرف پیشرفت او نمایید و از صمیم قلب خود را علاقه مند به پیشرفتش نشان دهید.

* زن و شوهر شبیه هم نیستند و نباید هم باشند، چون هر یک نقشی خاص را در زندگی به عهده دارند. بلکه وجودشان مکمل و متمّم یکدیگر است. تلاش کنید که واقعاً شخصیت همسر خود را تکمیل کنید، چون بخشی از شخصیت همسرتان، مرهون تلاش های شما خواهد بود.

* به جای آنکه درصدد تملک کامل همسرتان باشید و هر یک به دیگری شدیداً وابسته شوید، به محبت سالم و عواطف صحیح اکتفا کنید. زیرا عواطف خیلی شدید، سرخوردگی هایی نیز به دنبال دارد.

* قبل از اینکه همسرتان را علاقه مند به خود سازید، استعداد محبوبیّت را در خود افزایش دهید.

* همسرانی می توانند برای شریک زندگی خود در حکم بالی برای پرواز باشند که زیاد به درون خود فرو نروند و به اصطلاح شیفته خود نباشند.

فرآوری: کهتری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: خانواده متعادل/ نوشته دکتر محمد رضا شرفی

اداره تبلیغات اسلامی شمیرانات

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.