تبیان، دستیار زندگی
ترین‌های جام هجدهم هجدهمین دوره رقابت های جام جهانی آلمان که از روز جمعه نوزدهم خرداد ماه در شهرهای مختلف این کشور آغاز شده بود روز یکشنبه هجدهم تیر ماه با قهرمانی ایتالیا خاتمه یافت. در این دوره از رقابت ها شاهد برگزاری 64 ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جام جهانی آلمان از نگاه آمار

ترین‌های جام هجدهم


هجدهمین دوره رقابت های جام جهانی آلمان که از روز جمعه نوزدهم خرداد ماه در شهرهای مختلف این کشور آغاز شده بود روز یکشنبه هجدهم تیر ماه با قهرمانی ایتالیا خاتمه یافت.

در این دوره از رقابت ها شاهد برگزاری 64 دیدار بودیم که هر کدام حساسیت ها و زیبایی های خاص خود را داشت. آمار و ارقام تمامی دیدارهای انجام شده در چارچوب این رقابت ها نکات جالبی را نمایان می‌كند كه به بخشی از آنها در زیر اشاره می کنیم.

 اولین و آخرین بازی جام

بازی افتتاحیه این دوره از رقابت ها را دو تیم آلمان و کاستاریکا در ورزشگاه جام جهانی مونیخ برگزار کردند که این دیدار با حساب چهار بر دو به سود آلمان خاتمه یافت. تیم های ایتالیا و فرانسه نیز برگزار کننده دیدار پایانی این مسابقات بودند که این بازی در نهایت در ضربات پنالتی به سود ایتالیا تمام شد تا این تیم برای چهارمین بار در تاریخ ، قهرمان جهان شود.

 اولین و آخرین گل جام

فیلیپ لام ، هافبک تیم آلمان ، در دیدار افتتاحیه مقابل کاستاریکا اولین گل بازی که در واقع اولین گل جام محسوب می شد را به ثمر رساند .مارکو ماتراتزی ، مدافع ایتالیا ، نیز در دیدار پایانی این رقابت ها گل تساوی بازی مقابل فرانسه را به ثمر رساند تا به عنوان آخرین گلزن جام ، نام وی ثبت شود.

 اولین و آخرین اخطاری جام

دنی فونسه کا ، مدافع تیم کاستاریکا ، در دقیقه 30 بازی افتتاحیه از داور مسابقه کارت زرد گرفت تا عنوان اولین بازیکن اخطاری جام را از آن خود کند. فلورن مالودا ، بازیکن فرانسه ، نیز در دقیقه 111 بازی فینال مقابل ایتالیا آخرین کارت زرد رقابتها را از داور مسابقه دریافت کرد.

 اولین و آخرین تعویض جام

گیلبرتو مارتینز ، مدافع تیم کاستاریکا ، در دقیقه 66 بازی برابر آلمان جای خود را به جرویس دروموند داد تا اولین تعویض جام جهانی آلمان شکل بگیرد.آخرین تعویض جام نیز در بازی فینال انجام شد و طی آن در وقت اضافی ، سیلوین ویلتورد از فرانسه به جای تیه ری آنری وارد زمین شد.

 اولین و آخرین داور جام

هوراسیو الیزوندو ، داور آرژانتینی ، بازی آغازین جام بین تیم های آلمان و کاستاریکا را سوت زد و اولین داور جام جهانی هجدهم لقب گرفت. جالب اینکه این داور ، بازی پایانی این مسابقات بین تیم های ایتالیا و فرانسه را نیز سوت زد تا آخرین داور جام نیز خود وی باشد.

 اولین و آخرین پنالتی جام

دیوید ویلا ، مهاجم اسپانیا ، در دیدار این تیم مقابل اوکراین گل سوم اسپانیا را از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند و بدین ترتیب نخستین پنالتی جام به ثمر رسید. زین الدین زیدان هم در دیدار پایانی این مسابقات ، تک گل فرانسه مقابل ایتالیا را از روی نقطه پنالتی وارد دروازه این تیم کرد تا آخرین پنالتی جام در جریان وقت معمول بازی به نام این بازیکن برتر فرانسوی ثبت شود.

 اولین و آخرین اخراجی جام

جان آوری ، بازیکن تیم ترینیداد و توباگو ، در دقیقه 46 دیدار این تیم برابر سوئد با دریافت کارت زرد دوم از داور مسابقه از زمین بازی اخراج شد تا نام او به عنوان اولین اخراجی جام هجدهم ثبت شود. زین الدین زیدان از فرانسه هم در دیدار نهایی این مسابقات به علت خطا روی ماتراتزی از داور مسابقه کارت قرمز گرفت و آخرین اخراجی جام نام گرفت.

 اولین و آخرین گل به دروازه خودی

کارلوس گامارا ، مدافع و کاپیتان با تجربه تیم پاراگوئه ، در دقیقه 3 بازی این تیم برابر انگلستان به اشتباه دروازه خودی را باز کرد تا ضمن کسب عنوان زننده اولین گل به دروازه خودی ، باعث شکست تیم خود نیز شود. آرماندو پتی ، مدافع پرتغال ، نیز در دیدار رده بندی مقابل آلمان به اشتباه دروازه خودی را گشود تا آخرین گل به دروازه خودی به نام وی ثبت شود.

 کمترین و بیشترین گل خورده

تیم سوییس در 4 بازی انجام داده خود در مسابقات جام جهانی آلمان دروازه خود را بسته نگه داشت تا عنوان بهترین خط دفاعی از لحاظ تعداد گل های دریافتی در بین تمامی 32 تیم حاضر در این رقابت ها را از آن خود کند. تیم صربستان و مونته نگرو هم در 3 بازی مرحله گروهی خود در مجموع 10 گل از حریفان دریافت کرد تا عنوان بدترین خط دفاعی مسابقات به این تیم تعلق گیرد.

 خشن ترین بازی جام

دیدار تیم های پرتغال و هلند در مرحله یک هشتم نهایی که به برتری یک بر صفر پرتغالی ها انجامید خشن ترین بازی جام جهانی آلمان نام گرفت. داور روسی این دیدار به 2 بازیکن از هلند و 2 بازیکن از پرتغال کارت قرمز نشان داد و 16 کارت زرد هم در طول بازی از جیب خود بیرون آورد.

 بهترین و بدترین خط حمله

تیم آلمان در هفت مسابقه ای که در چارچوب این رقابت ها انجام داد 14 گل وارد دروازه حریفان کرد و عنوان بهترین خط حمله رقابت ها به این تیم تعلق گرفت. تیم ترینیداد و توباگو هم در 3 بازی انجام داده خود در این مسابقات موفق به گشودن دروازه حریفان نشد و عنوان ضعیف ترین خط حمله جام را از آن خود کرد.

 بیشترین قضاوت در جام

آرچوندیا ، داور مکزیکی ، با 5 بار قضاوت در این رقابت ها عنوان بیشترین قضاوت در جام جهانی آلمان را به دست آورد.

 سریع ترین و دیرترین گل جام

گل دقیقه دوم کرواسی مقابل استرالیا در مرحله گروهی که توسط داریو سره نا به ثمر رسید سریع ترین گل جام به شمار می رود. آلساندرو دل پیرو از ایتالیا هم در دیدار نیمه نهایی مقابل آلمان در دقیقه 120 دروازه میزبان رقابت ها را گشود تا دیرترین گل جام به نام او ثبت شود.

 سریع ترین و دیرترین تعویض جام

مایکل اوون ، مهاجم سرشناس انگلیس ، در دقیقه چهارم بازی مقابل سوئد در مرحله گروهی به دلیل مصدومیت از بازی خارج شد و جای خود را به پیتر کراچ داد تا سریع ترین تعویض جام هجدهم شکل بگیرد. آرون لنون ، دیگر بازیکن انگلیسی نیز در دقیقه 119 بازی برابر پرتغال در مرحله یک چهارم نهایی جای خود را به جیمی کاراگر داد تا بدین ترتیب دیرترین تعویض جام شکل بگیرد.

 بهترین گلزن جام

میروسلاو کلوزه از آلمان با حضور در تمامی دیدارهای این تیم ، 5 گل وارد دروازه حریفان کرد و عنوان آقای گلی مسابقات را به دست آورد.

 آمار و ارقام جام هجدهم

تعداد کل بازیها : 64 بازی

تعداد تماشاگران :3360000 نفر

تعداد گل ها : 147 گل ( 13 گل از روی نقطه پنالتی )

تعداد کارت های زرد : 345 مورد

تعداد کارت های قرمز : 28 مورد

تعداد ضربات کرنر : 655 مورد

تعداد ضربات آزاد : 123 مورد

تعداد خطاها : 2349 مورد

تعداد شوت ها : 1511 مورد ( 695 شوت در چارچوب )

گل به دروازه خودی : 4 مورد

تعداد تعویض ها : 366 مورد