تبیان، دستیار زندگی
اوقواق زی‌زو»، «آدیوس لوئیز فیگو»، «روبرتو كارلوس» و شاید «رونالدو»، «گودبای كلودیورینا»، «اوف ویدرزهن»، «الیور كان» و «چائو الساندرو دل‌پیرو». در حالی كه دوره فوتبال چندین بازیكن بزرگ به پایان می‌رسد، و نام‌های بزرگی مانن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فینال خداحافظی‌ها با فینال جام جهانی


اوقواق زی‌زو»، «آدیوس لوئیز فیگو»، «روبرتو كارلوس» و شاید «رونالدو»، «گودبای كلودیورینا»، «اوف ویدرزهن»، «الیور كان» و «چائو الساندرو دل‌پیرو».

در حالی كه دوره فوتبال چندین بازیكن بزرگ به پایان می‌رسد، و نام‌های بزرگی مانند «زیدان» و «روبرتو كارلوس» كنار می‌روند، دیگرانی چون «بكهام» و «رونالدو» كه دوران نزول خود را آغاز كرده‌‌اند، به نظر نمی‌رسد كه بتوانند، هنگام سوت آغاز رقابت‌ها در آفریقای جنوبی در تیم خود حضور داشته باشند.

خداحافظی، یكی از تشریفات جام جهانی است، هر چند پایان واقعی باشد. بیشتر بازیكنان بزرگ، یكی دو سال پس از آن در باشگاه‌هایشان ادامه می‌دهند و عده‌ای نیز به دلایلی باز هم به تیم ملی بازمی‌گردند، اما عمر فوتبالی بازیكنان این رشته، چندان بلند نیست و فاصله بین دو جام جهانی زمان زیادی برای آنهاست؛ حتی برای بازیكنانی مانند «بكهام» و «رونالدو».

بازیكنان دوست دارند در اوج، فوتبال را كنار بگذارند. «زیدان» 34 ساله در فرانسه، رهبری بزرگ برای هدایت تیمش به فینال بود.

«لیلیان تورام»، همبازی او می‌گوید: وقتی زیدان را می‌بینید كه آن‌گونه بازی می‌كند، متوجه می‌شویم كه دیگران باید بازی را كنار بگذارند، نه او.

این امر را مقایسه كنید با «مارادونا»یی كه به محض بازنشستگی در سال 977 مشكلات مربوط به مواد مخدر او نیز درست چند روز پیش از 37 سالگی‌اش رو شد.

«پاول ندود» نیز كه در آلمان از تیم ملی خداحافظی كرد، می‌گوید: «من 34 سال سن دارم، بازی در این سطح برای من سخت بود، چرا كه انرژی زیادی را می‌خواهد، ولی خوشحالم كه می‌توانم مفید باشم؛ بنابراین، تا زمانی كه بتوانم، كمك می‌كنم. هر چند روزهای من نیز به پایان خود نزدیك می‌شود».

«زیدان» و «ندود»، جزو ستارگانی بودند كه بازنشستگی را برای كمك به كشورشان در راه صعود به جام جهانی رها كردند. عده‌ای دیگر نیز مانند «فیگو» و «كلودیو سوارز»، مدافع مكزیك از قبل برنامه‌ریزی كرده بودند و تعد‌ادی نیز از مسابقات این امر را اعلام كردند، مانند «هدیته‌توشی ناكاتا» ژاپنی و «روبرتو كارلوس» برزیلی.

پس از این‌كه آلمان، پرتغال را شكست داد و مقام سوم را به دست آورد، عده بسیاری نیز فوتبال را كنار گذاشتند. «فیگو» می گوید كه كارش تمام شده است و «پائولتا»، بهترین گلزن پرتغال نیز همین‌طور. «كان» هم دستكش‌هایش را درآورد. دروازه‌بان 37 ساله‌ای كه یك سالی است، «ینس لمان» جای او را گرفته، آخرین فرصت را در جام جهانی برای حضور و خداحافظی از «یورگن كلینزمن»، مربی تیمش دریافت كرد.

برای بسیاری این امر روشن است، اما هنوز چیزی نگفته‌اند. «بكهام» كه اعلام كرده بازی را ادامه خواهد داد، در سن 31 سالگی علایمی از پا به سن گذاشتن را نشان می‌دهد. همچنین برای «رونالدو» كه بسیاری از فصل را به خاطر مصدومیت‌های پیاپی از دست داد و خارج از فرم مناسب، پا به اردوی تیمش گذاشت.

«برایان مك براید» آمریكایی 34 ساله است و این آخرین جام جهانی او بود، اما در این باره چیزی نگفته است. «میشائیل بالاك» تقریبا سی ساله، درست مانند مردی بازی می‌كرد كه انگار می‌دانست، آخرین جام جهانی اوست.