تبیان، دستیار زندگی
یك وكیل دادگستری معتقد است كه حركت غیراخلاقی كه در بازی تیم‌های فوتبال پرسپولیس و داماش گیلان رخ داده است، می‌تواند زمینه ورود دادستانی و تعقیب قضایی بازیكنان خاطی را به همراه داشته باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورود دادستان در حرکت غیراخلاقی فوتبال


یك وكیل دادگستری معتقد است كه حركت غیراخلاقی كه در بازی تیم‌های فوتبال پرسپولیس و داماش گیلان رخ داده است، می‌تواند زمینه ورود دادستانی و تعقیب قضایی بازیكنان خاطی را به همراه داشته باشد.

پرسپولیس

عسگری پیش‌بین در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهاركرد: اگر افرادی با حركات و رفتارهای غیراخلاقی باعث جریحه‌دار شدن عفت عمومی شوند، موضوع می‌تواند به دلیل جنبه عمومی بودن جرم تحت پیگرد قضایی قرار گیرد، البته در این راستا باید سوء نیت نیز احراز شود.

وی ادامه داد: در مواردی كه یك عملی باعث جریحه‌دار عفت عمومی شود نیازمند شاكی خصوصی نیست و نیروی انتظامی حاضر در صحنه و مسوولانی كه احتمالا این صحنه را نظاره می‌كنند وظیفه دارندكه طی گزارشی موضوع را به دستگاه قضایی اطلاع دهند تا موضوع مورد رسیدگی قرار گیرد.

پیش‌بین تاكید كرد: اگر عملی را كه در بازی پرسپولیس و داماش گیلان رخ داده است جرم بدانیم و به فرض مدنظر قرار دادن سوء نیت در این موضوع، دادستانی می‌تواند به موضوع ورود كرده و خاطیان را مورد بازخواست قرار دهد و با تشكیل پرونده قضایی، موضوع در دادگاه مورد رسیدگی قرار گیرد. در این ماجرا نیاز به شاكی خصوصی نیست.

وی درپاسخ به این سوال كه آیا ورود كمیته انضباطی باشگاه پرسپولیس یا كمیته انضباطی فدراسیون فوتبال برای این موضوع كافی نیست؟ گفت: اصولا كمیته انضباطی باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال در چارچوب آیین‌نامه‌های داخلی خود حق ورود به موضوعات را دارند و اگر تخلفی خارج از آیین‌نامه صورت گیرد، می‌توانند به آن رسیدگی كنند اما ماجرایی مانند موضوع بازی پرسپولیس و داماش به جهت عمومی بودن جرم ارتكابی، در وهله اول دادسرا صلاحیت رسیدگی دارد و اصل در این موضوع ورود دادسرا است.

در مواردی كه یك عملی باعث جریحه‌دار عفت عمومی شود نیازمند شاكی خصوصی نیست و نیروی انتظامی حاضر در صحنه و مسوولانی كه احتمالا این صحنه را نظاره می‌كنند وظیفه دارندكه طی گزارشی موضوع را به دستگاه قضایی اطلاع دهند تا موضوع مورد رسیدگی قرار گیرد

این وكیل دادگستری با بیان اینكه شخصا پس از مشاهده صحنه مذكور احساس كردم كه موضوع حادث شده دارای جنبه عمومی است، خاطر نشان كرد: عمل انجام شده دور از شان و خلاف عفت و اخلاق است. به هر حال حتما مرجع قضایی در صورتی كه لازم بداند به موضوع ورود خواهد كرد و اگر هم ورودی به این ماجرا نداشته باشد قطعا به استدلالات لازم برای ورود دست نیافته است.

بخش حقوق تبیان


منبع : ایسنا