تبیان، دستیار زندگی

سندرم روده تحریک‌پذیر چیست؟

سندرم روده تحریک پذیر (irritable bowel syndrome) را با نام گرفتگی روده نیز می شناسند. بیشتر افراد حداقل یک بار در زندگی خود، مشکلات گوارشی را تجربه کرده اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سندرم روده تحریک‌پذیر  - گرفتگی روده - مشکلات گوارشی

علائم

مشکلات گوارشی

دل درد

اسهال یا یبوست

نفخ

علت

بر اساس یک نظریه، در این بیماری پیام های بین مغز و روده مختل می شوند و باعث انقباضات غیر طبیعی عضلات روده ای می شوند.

بیمار هیچ نشانه ای از بافت ملتهب و یا ناهنجاری ساختاری در دستگاه گوارشی ندارد.

استرس سبب بروز و یا بدتر شدن علائم سندرم روده تحریک پذیر می شود. علائم سندرم روده تحریک پذیر نیز می توانند باعث استرس شوند

 

افراد در معرض خطر

زنان دو برابر مردان دچار این عارضه می شوند.

افراد دارای سابقه خانوادگی ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر

معمولا از 20 سالگی علائم شروع می شوند.

این عارضه به همراه افسردگی و اضطراب نیز رخ می دهد.

 

اثر سندرم روده تحریک پذیر  بر زندگی فرد

در طی اسهال های مکرر، برای بیمار ممکن نیست که بیرون یا مسافرت برود. در برخی موارد شدید، بیمار حتی بیرون غذا نمی خورد و با کسی معاشرت نمی کند.

عوامل موثر بر سندرم روده تحریک پذیر

برای کنترل علائم سندرم روده تحریک پذیر باید بدانید که چه عواملی آن را بدتر می کنند. استرس، خوردن برخی غذاها، تغییرات هورمونی و برخی داروها بر سندرم روده تحریک پذیر اثر دارند.

 

سندرم روده تحریک‌پذیر  - گرفتگی روده - مشکلات گوارشی

راه های درمان سندرم روده تحریک پذیر

پروبیوتیک: پروبیوتیک ها باکتری هایی هستند که باعث کاهش رشد میکروب های خطرناک در لوله گوارش می شوند. بهترین آنها در ماست است. پروبیوتیک باعث توقف اسهال می شود.

 

دارو :اگر تغییرات غذایی در کاهش علائم اثر نکرد، پزشک داروهایی را برای اسهال و یا یبوست تجویز می کند.

 

داروهای ضد افسردگی و ضد اسپاسم : داروهای ضد افسردگی بر پیغام‌برهای شیمیایی در لوله گوارش موثرند و موجب کاهش درد و گرفتگی روده می شوند. اگر گرفتگی روده خیلی شدید است، از داروهای ضد اسپاسم استفاده کنید.

 

روغن نعنا: اگر شما خواهان معالجه این بیماری با مواد طبیعی هستید، روغن نعناع را مصرف کنید. تحقیقات نشان داده که مصرف روغن نعناع در کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر تاثیر دارد.

افراد دارای سندرم روده تحریک پذیر تمایلی به ورزش کردن ندارند، به خصوص در مواقعی که علائم شروع می شود. فعالیت بدنی به هضم غذا و کاهش استرس کمک می کند.

 

روان درمانی: نوعی از روان درمانی که افکار مثبت و واقع‌بینانه را جایگزین افکار منفی می کند، باعث کاهش استرس و کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر می شود.

 

هیپنوتیزم: هیپنوتیزم باعث عدم آگاهی می شود و بیمار درد را از خود دور می کند. تحقیقات نشان داده که هیپنوتیزم باعث می شود درد، علائم گوارشی و اضطراب وابسته به سندرم روده تحریک پذیر کاهش یابد.

 

تمدد اعصاب : برخی از مردم یاد می گیرند که از طریق مدیتیشن، تنفس عمیق و سایر کارها، اعصاب خود را آرام کنند. این روش ها برای افراد دارای سندرم روده تحریک پذیر نیز مفید است.

 

ورزش : افراد دارای سندرم روده تحریک پذیر تمایلی به ورزش کردن ندارند، به خصوص در مواقعی که علائم شروع می شود. فعالیت بدنی به هضم غذا و کاهش استرس کمک می کند.

 

توصیه ها

سندرم روده تحریک پذیر یک بیماری مزمن می باشد و بیماران ممکن است دوره هایی را بدون علائم و دوره های دیگر با علائم شدید تجربه کنند.

یک دفترچه را برای نوشتن غذاها و نشانه های بیماری داشته باشید. این دفترچه می تواند علائمی را که قبلا به آنها اهمیت نمی دادید، برای شما مشخص کند.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.