تبیان، دستیار زندگی
مدیركل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت دوهزار و 500 نشریه در كشور گفت:این شاخص نسبت به سایر مولفه های این حوزه،بیش از حد رشد یافته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدیركل مطبوعات وزارت ارشاد:شاخص كمی نشریات بیش از حد رشد كرده است

روزنامه ها

مدیركل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت دوهزار و 500 نشریه در كشور گفت:این شاخص نسبت به سایر مولفه های این حوزه،بیش از حد رشد یافته است.

پدرام پاك آیین در آیین تقدیر از برگزیدگان نخستین جشنواره فرااستانی و ششمین جشنواره مطبوعات اصفهان افزود:ما در قبال این حد كمی، خلاء كیفی داریم كه بایدآن را با ارتقای شاخصهای تولید، به روزآوری شاخصهای بصری و مهارت افزایی خبرنگاران جبران كنیم.

وی اظهار داشت: باید بررسی شود كه آیا با وجود تعدد نشریات، خبرنگاران دانش آموخته، ظرفیت و قابلیت تولید خبر، تصویر و نگارش تحلیلهای عمیق و تفكر برانگیز در مطبوعات ما وجود دارد.

وی بااشاره به اهمیت جایگاه روزنامه نگار و خبرنگار در اطلس حرف و مشاغل و عناوین مختلف گفت: خداوند خود را به عنوان خبیر معرفی كرده است و پیامبران نیز لقب نبوت یعنی خبررسان و آگاهی بخش دارند كه این مهم، مشابهت جدی و واقعی با خبرنگاری دارد.

پدرام به رسالت خبرنگاران اشاره كرد و گفت:رسانه در ذات خود رسالت روشنگری دارد و یكی از كاركردهای اساسی آن اطلاع رسانی است.

وی افزود:كاركرد اساسی رسانه، روشنگری درسایه تحلیل و نقد و آموزش است كه این وجه مشابهت جدی بین انبیاء و اولیاء الهی با حرفه روشنگر و آگاهی بخش خبرنگاری دارد.

مدیركل مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به نظر می رسد خبرنگاران ما نیاز به استقلال حرفه ای و هویت یابی شغلی و نوعی اتكاء به بینش و آگاهی خود، صرفنظر از مناسبات غیرحرفه ای دارند.

وی آزادگی و وارستگی خبرنگار و پرهیز از وابستگی بی چون و چرا به قدرت را یكی از ویژگیهای ممتاز این حرفه برشمرد.

پدرام با اشاره به اینكه نقد جزو لازم روزنامه نگاری و آزادی بیان مقدمه نقد است،افزود: كیفیت انتقادی و آداب نقد و جامعیت مهم است.

وی با تاكید بر هویت حرفه ای خبرنگاران گفت: اگر بنا باشد كه رسانه ما در سایه جناح خاص و سیاست خاصی قرار گیرد،نقدهای هرچند شجاعانه و بی پرده و صریح آن از ناحیه مخاطب پذیرفته نمی شود.

وی یكی از برنامه های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را منطقی كردن نظام حرفه ای خبرنگاری عنوان كرد و گفت: در این راستا پیش نویس آیین نامه حرفه ای كار روزنامه نگاری به هیات دولت ارایه شده است.

وی همچنین بااشاره به فضای كار برای خبرنگاران گفت: خبرنگاری شغلی ایستاده و نشسته نیست و این درحالیست كه امروز برخی مطبوعات و نشریات صرفا با سیر در اینترنت و خبرگزاریها، به بازنویسی و تكمیل تلفنی مطالب اقدام می كنند.

وی در پایان به مراحل تكمیل اطلاعات خبرنگاران برای هدیه رییس جمهور اشاره كرد و گفت: اسامی بالغ بر شش هزار خبرنگار كه شغل اصلی آنها خبرنگاری است ظرف این هفته برای دفتر رییس جمهور ارسال می شود.

نخستین جشنواره فرااستانی مطبوعات و ششمین جشنواره مطبوعات استان اصفهان با معرفی آثار برگزیده در مجتمع فرشچیان اصفهان پایان یافت.

تنظیم: هومن بهلولی