تبیان، دستیار زندگی
زمانی که رژیم‌های سفت و سخت و بدون تعادل می‌گیرید شک نکنید که بعد از توقف رژیم، وزن‌تان بالا خواهد رفت. البته این همه‌ی ماجرا نیست. میزان کلسترول مفید خون نیز حرکات این یویو را دنبال می‌کند و در نهایت کاهش می‌یابد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سلامت قلب‌تان را فدای رژیم‌های یویویی نکنید


زمانی که رژیم‌های سفت و سخت و بدون تعادل می‌گیرید شک نکنید که بعد از توقف رژیم، وزن‌تان بالا خواهد رفت. البته این همه‌ی ماجرا نیست. میزان کلسترول مفید خون نیز حرکات این یویو را دنبال می‌کند و در نهایت کاهش می‌یابد.

یویو

حتماً شما هم افرادی را دیده‌اید که به یک باره به فکر «خوش تیپ» شدن می‌افتند و با رژیم‌های سخت و عجیب غریب به اصطلاح «باربی» می‌شوند ولی چند ماه بعد که همین افراد را می‌بینید به وضعیت قبلی خود برگشته‌اند. دوباره همان آش و همان کاسه. دوباره رژیم گرفتن و دوباره چاق شدن و الی آخر. به این نوع رژیم گرفتن‌ها رژیم‌های «یویویی» می‌گویند.

باید بدانید که این توالی لاغری و چاقی حتی می‌تواند به مشکلات روحی و افسردگی بیانجامد. از این گذشته این اضافه و کم کردن‌های پی در پی و ناگهانی به پیری ظاهری افراد منجر می‌شود.

بر اساس نتایج پژوهشی که درDaily Mail  به چاپ رسیده است رژیم‌های یویویی رباط‌هایی که از بافت‌های نرم صورت محافظت می‌کنند را به خطر می‌اندازند و باعث تغییر شکل این بافت‌ها شده و چهره را پیر می‌کنند.

این‌ها را داشته باشید تا بگوییم که این سندرم «یویویی» خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را هم افزایش می‌دهد. یعنی با هر بار چاق و لاغر شدن به قلب نازنین‌تان آسیب می‌زنید. برای آشنایی بیشتر با این رژیم‌ها و آسیب‌های ناشی از آن با ما همراه شوید.

رژیم یویویی پدیده‌ای است که بیشتر در خانم‌ها دیده می‌شود. خانم‌هایی که همیشه به دنبال وزن ایده‌آل و زیبایی اندام هستند اما معمولاً بعد از رسیدن به وزن ایده‌آل نمی‌توانند وزن‌شان را ثابت نگه دارند و دوباره اضافه وزن پیدا می‌کنند. معمولاً این رژیم‌ها کم‌کم تأثیر خود را از دست می‌دهند و هر بار که رژیم متوقف می‌شود اضافه وزنی که حاصل می‌شود بسیار چشم‌گیرتر است. یعنی این افراد چاق‌تر از قبل می‌شوند.

باید بدانید که این توالی لاغری و چاقی حتی می‌تواند به مشکلات روحی

و افسردگی بیانجامد. از این گذشته این اضافه و کم کردن‌های پی در پی

و ناگهانی به پیری ظاهری افراد منجر می‌شود

نتایج یک پژوهش آمریکایی نشان داده است این گونه رژیم‌ها کلسترول مفید خون را هم کاهش می‌دهند. کلسترول خوب یا مفید با انباشته شدن چربی‌ها در رگ‌ها مقابله می‌کنند و به این ترتیب از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کنند. حالا خودتان تصور کنید با از بین رفتن این کلسترول چه آسیبی به قلب خود می‌زنید.

پیامد رژیم‌های سخت، جدی است

زمانی که بدن خود را از غذا محروم می‌کنید، تلاش می‌کند از ذخیره‌های انرژی خود استفاده کند. در واقع بدن یاد می‌گیرد که به شیوه‌ی «صرفه‌جویانه» امورات خود را بگذراند. اما زمانی که همین بدن دوباره به اندازه‌ی کافی تغذیه می‌شود، غذاهای دریافتی به سرعت به ذخیره‌ی انرژی تبدیل نمی‌شوند بلکه بدن برای پیشگیری از گرسنگی‌های احتمالی آن‌ها را انبار می‌کند و چاق شدن بعد از توقف رژیم از همین جا ناشی می‌شود. در واقع شما با این کارتان بدنتان را گیج می‌کنید. بدن برای مقابله با گرسنگی‌های بعدی غذاهای مصرفی را ذخیره می‌کند و نمی‌سوزاند.

یویو

تأثیر منفی رژیم‌های یویویی روی کلسترول

زمانی که رژیم‌های سفت و سخت و بدون تعادل می‌گیرید شک نکنید که بعد از توقف رژیم، وزن‌تان بالا خواهد رفت. البته این همه‌ی ماجرا نیست. میزان کلسترول مفید خون نیز حرکات این یویو را دنبال می‌کند و در نهایت کاهش می‌یابد.

یک پژوهش آمریکایی که در روزنامه‌ی معتبر American College of Cardiology منتشر شده به نتایج جالب توجهی رسیده است. در این پژوهش محققان 485 زن را که 130 نفرشان رژیم‌های یویوی را تجربه کرده بودند، مورد بررسی قرار دادند.

19 درصد این زنان در طول زندگی‌شان حداقل 3 مرتبه تغییر وزن بین چهار، پنج و هشت‌ونیم کیلو و 6 درصد آن‌ها بین نه تا بیست و دو کیلو و 2 درصد آن‌ها بیشتر از بیست و دو کیلو لاغری را تجربه کرده بودند. در طول آزمایشات این زنان دردهایی را در قفسه‌ی سینه‌ی خود احساس می‌کردند که علامت بیماری عروق کرونری است؛ یعنی انسداد و تنگ شدن رگ‌های کرونر که وظیفه‌ی تغذیه و خون‌رسانی به قلب را برعهده دارند.

این گونه رژیم‌ها کلسترول مفید خون را هم کاهش می‌دهند. کلسترول خوب یا

مفید با انباشته شدن چربی‌ها در رگ‌ها مقابله می‌کنند و به این ترتیب از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کنند. حالا خودتان تصور کنید با از بین رفتن

این کلسترول چه آسیبی به قلب خود می‌زنید

مطالعات نشان داد میزان کلسترول مفید خون زنانی که رژیم‌های یویویی داشته‌اند به میزان 7 درصد کمتر از زنانی است که وزن ثابت داشته‌اند.

از طرف دیگر زنانی که وزن‌شان بیشتر از همه بود زنانی بودند که بیش از بقیه نوسان وزن داشته‌اند و میزان کلسترول مفید این زنان از بقیه کمتر بوده است. آسیبی که این گونه رژیم‌ها به قلب وارد می‌کند کاملاً جدی است.

اگر قلب‌تان را دوست دارید و می‌خواهید با این قلب به دیگران نیز عشق بورزید مراقب سلامتی آن باشید. به جای این رژیم‌های بی حاصل، وزن متعادل خود را بشناسید، تغذیه مناسبی داشته باشید و ورزش کنید.

محققان معتقدند به جای این که بدون داشتن اضافه وزن رژیم‌های سخت بگیرید و بعد از مدتی خسته شده و رژیم‌تان را بشکنید، وزنتان را ثابت نگه دارید. اگر اضافه وزن دارید و لازم است لاغر شوید با مشورت پزشک یک رژیم مناسب انتخاب کنید و از رژیم‌های یویویی بپرهیزید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

رژیم یویو، شما را چاق تر می كند

مقاومت بدن در برابر رژیم لاغری

رژیم های مکرر و عدم کاهش وزن!

وزن ایده آل یا وزن دلخواه؟

10 فرمان برای آن هایی که رژیم دارند

رهایی از چاقی طولانی مدت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.